temperatuur NiMH cellen bij laden

• Topicstarter Topicstarter Delcam
  • Startdatum Startdatum
D

Delcam

Guest
Ernst (en ieder ander)

Hoe veel verandert de temperatuur van een NiMH accu als deze geladen wordt. Ik wil een temperatuur sensor (current mirror schakeling) op de te laden accu plaatsen om overladen te voorkomen. ik kan alleen niet goed vinden hoeveel de temperatuur van de cellen oploopt als ze vol zijn en het laden (gering versneld, zeg 1/3 tot 1/2C) overgaat in overladen.
Zou een 10 graden temp verschil (in hoeveel tijd) een goed criterium zijn om de software mee te programmeren?
Ik kan de constant stroomlader die nu alleen werkt met een tijdsafslag ook gebruiken als lader voor mijn NiMH cellen.

Hans Delemarre

Scherpe vraag Hans, deze kwam bij mij laatst ook boven borrelen, en de grafieken elders op dit forum, gaven ook niet direct de oplossing die ik zoek. Verder heb ik ook nog een gerelateerd vraag over een verschijnsel met het oog op temperatuur meting. Als je een accu-pack enkele weken laat liggen en je laad hem op dan wordt hij lang zo warm niet?? Wanneer je het zelfde pack na bv enkele dagen weer oplaad dan is hij beduidend "heter" tijdens het afslagpunt, heeft iemand dit ook wel eens bemerkt?? Dit fenomeen zou dus duidelijk invloed moeten hebben wanneer je een lader met temperatuur afslag bezit???

m.vr.gr. Per.

Bij de vroegere NiCd-laders met temperatuursensor lag het afslagpunt altijd in de buurt 40 graden Celcius. Als de temperatuurafslag instelbaar was, werd ook altijd geadviseerd in de buurt van de 40 graden te blijven. Vanaf welke omgevings- cq cel-temperatuur werd begonnen was blijkbaar van ondergeschikt belang. Ook snoerloze machines van Maquita hadden (hebben?) een temp. sensor in het accupakket, die ongeveer bij 40 graden afschakelde.
Waarschijnlijk zal dit punt voor NiMH-accu's ongeveer op ongeveer de zelfde waarde liggen.

Hans,

Nog even een nader bericht op je vraagstelling, wat even uitmoest blijven vanwege een enorme onweersbui alhier waardoor ik gedwongen was om mijn pc uittezetten.

Als je bv bij de data sheet's van GP batteries kijkt, dan staan hier aanbevelingen wat betreft de instelling bij delta-peak maar ook voor temperatuursinstellingen. Dit verschilt per cel en de laadstroom, bij mijn cellen wordt in instelling van 0.8 graden Celcius/min (0.5C to 0.9C) en bij (1C) 0.8-1 graad Celcius/min, en een max afslag tussen de 40-45 graden Celcius.

Voor data-sheets van je cellen, tik dan gewoon de volledige aanduiding in die op de cell aangegeven staan. [cijfers en letters]

Helaas weer een enorme onweers bui!!!

m.vr.gr. Per.

Bedankt zover voor de antwoorden.
Ook door op het net te zoeken was ik gekomen tot de volgende criteria: bij 0.5 tot 1c laden 1-2graden C/minuut verandering=stoppen en maximaal 40 graden celsius.
Dit laatste lijkt mij zo hoog....

Hans

Ron,

Dat heb ik gedaan en dan valt op dat dat bij verschillende accu's sterk uiteen loopt. Bij de ene accu slaat de schulse 636 (ingesteld op 0.5C voor iedere accu) af en dan is de temperatuur maar 24 graden en bij de andere accu is de temp 49 graden....
Dat kan ik (nog) niet vangen in software....
Ik denk al wel dat de max temp op 40 graden gehouden moet worden en dat die erg hoge temp maar een uitzondering moet zijn. Wat ik wil is een veiliheids schakeling omdat ik met de schulze ook al eens een accu heb vernield.

Hans Delemarre

Sorry dat ik een beetje laat reageer maar op zaterdag ben ik altijd lekker op de boerderij bezig en kom ik niet eens in de buurt van m'n computer.
Het laden van NiMH accu's is een exothermisch proces. Dat houdt in dat ook tijdens het normale laadproces de cellen warmer zullen worden dan de omgevingstemperatuur. Hoeveel dat is hangt heel sterk af van de laadstroom. Bij 0,1C is dan minder dan 1°C maar dat loopt vrij snel op bij hogere laadstromen. Bij 1C loopt de temperatuur wel een graad of 10 op. Naar mate de accu voller raakt gaat de temperatuur sneller oplopen en een NiMH accu die geladen wordt met 1C kan wel 15 to 25°C in temperatuur opgelopen zijn als hij vol is. Als je daarna door gaat met laden gaat de temperatuur heel snel oplopen en kan binnen enkele minuten tientallen graden hoger worden. Zolang je er voor zorgt dat de cellen aan de buitenkant niet warmer worden dan 45 tot 50°C zal de temperatuur binnenin niet boven de 70°C uitkomen. Die temperatuur is belangrijk omdat bij hogere temperaturen het waterstofgas uit het metaalhydride vrij komt en verloren zal gaan. Omdat het waterstofgas één van de elektrodes is wordt die dus kleiner en daarmee de capaciteid en de maximale stroom die de cel leveren kan.
Ik moet wel een paar aantekeningen maken hierbij. Hoe snel de cellen warm worden is natuurlijk ook afhankelijk van de "verpakking" van de cellen. Een kartonnen kokertje om de cellen houdt meer warmte vast dan alleen maar een stukje krimpkous. Een kale cel zal natuurlijk nog sneller afkoelen maar dan heb je isolatie problemen. Ook de interne opbouw van de cellen is van belang. De ene fabrikant doet het zus en de andere zo. Zo kunnen er cellen zijn die aan de buitenkant wel 60°C mogen worden terwijl de binnenkant dan nog onder de 70°C is. Om het voor iedereen veilig te houden zijn de door mij aangegeven temperaturen redelijk conservatief. Je kunt er dus wel mee experimenteren maar houdt de boel goed in de gaten als je dat doet. Denk er aan dat er zuiver waterstofgas vrijkomt als een cel "afblaast". Dat gas is totaal niet giftig maar wel zeer brandbaar. Zorg dus voor voldoende ventilatie.

Back