Temperatuur sensor voor Graupner Ultra Duo Plus 50

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Ducky, 21 apr 2022.

  1. Ducky

    Ducky

    Lid geworden:
    21 apr 2022
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Nederland
    Ik kan nergens meer de bijbehorende temperatuur sensor (bestelnummer 6444.2) bestellen.
    Kan iemand mij misschien vertellen welke vervangende sensor hiervoor geschikt is?

    Alvast bedankt!
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Deze sensor wordt blijkbaar niet meer geleverd. Als je goed zoekt is er misschien nog wel ergens een winkel die er nog één heeft liggen. Je zal waarschijnlijk ook in het buitenland moeten zoeken.
    Wat ik heb kunnen vinden is dat het een sensor is die gebruik maakt van een TC1047A. Dit is een SMD chipje met 3 pootjes. Hij is te gebruiken van -40°C tot +125°C.
    Op 1 poot komt de voedingsspanning, dat is 2,5V tot 5,5V. De tweede poot is de 0V, ook wel de min of de aarde genoemd. De derde poot is de uitgangsspanning.
    De uitgangsspanning is 0,1V bij -40°C. Bij 0°C is de spanning 0,5V. Bij 25°C is de spanning 0,75V. Bij maximaal 125°C is die spanning 1,75V. Het spanningsverloop is dus 0,01V per °C.
    Je kan dit chipje op een klein (heel klein) printje solderen met een kleine condensator tussen de + en de -. Van een servo snoertje soldeer je de rode aan de +, de zwarte aan de - en de witte aan de uitgang. Zo heb je dan je eigen sensor gemaakt.
     
    Ducky vindt dit leuk.
  3. Ducky

    Ducky

    Lid geworden:
    21 apr 2022
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt Ernst, daar kan ik wel wat mee.
    Ik ga de onderdelen zo meteen bestellen!
     

Deel Deze Pagina