Temperatuur/vertanding Brushless regelaar en motor

Ok,

Dus ik moet een brushless lichter vertanden dan een brushed of niet?
Het hele spul moet niet kapot gaan.
HEt gaat hier wel om een stock-spec, dus 280watt en 9.5turns 33000rpm

Met de vertanding 6.03 25/58 werden de regelaar en motor zo warm dat het zeer deed aan mijn vingers. Mijn accu blijft gewoon kamertemperatuur.

Met de vertanding 6.85 22/58 werd naar mijn idee alles iets minder warm, maar dat moet ik nog even goed uitproberen.

Mijn superstock TZ had ik 22/61 vertand. dat is 7.55. dit werd natuurlijk wel allemaal warm, maar niet heet ofzo. Zijn trouwens zeer goede motors en uitstekend met een TEU-101BK regelaar. nog nooit gehad dat de regelaar uitviel. Zit ook echt superveel vermogen in.

Nogmaals ik trek veel op vanuit stilstand / drift veel. Drift nu met slicks zoveel vermogen heeft het hele spul.

OP onze baan reden wij met een 19T element zo rond de 4 vertand, sommigen nog een tikje zwaarder... Dit alles op 5 cellen.
De 10.5 Brushless met TC spec regelaar werd ook rond de 4 vertand.. Dus eigenlijk hetzelfde.

met een Lipo en 13.5GM vertand ik ook rond de 4-4.2 en dit met een GM regelaar.
(de LRP Motor moet iets lichter, dus 4.4-4.6)
Met de LRP SPX regelaar moet er toch een kleinere pinion op de motor.

Tijdens de Indoor wedstrijden op AMCC reden we een Tamiya TZ en Rz op 5 cellen, we reden daar rond de 5 vertand. Dus de 7,5 van jou is wel heel licht voor buiten.

Al met al lijkt het er op dat het een kwestie van proberen is! Je ziet dat ik met brushless en brushed bijna dezelfde overbrenging heb. Kwestie van proberen.

Om nog even terug te komen over het verhaal van te licht vertanden en dan een hete regelaar hebben.. Dat kan best in sommige gevallen zo zijn, echter is dit natuurlijk geen maatstaf!! Als ik een 10.5 turns rijd met een 40 ampere regelaar zal deze heter worden dan met een 120 ampere regelaar.. Afhankelijk van weerstand etc.. Dus als je je vertanding gaat bepalen aan de hand van de regelaar dan kun je snel fout zitten!

Mijn regelaar wordt niet heet! zelfs niet zonder koelfan etc etc.. De motor kan ik wel 3 keer uitfikken voor mijn regelaar een krimp geeft.

De beste tip is een temperatuurmeter kopen! en dan eens kijken hoe heet het echt wordt.

Succes met testen!

Gewoon de site van PK goed lezen.

Als je motor te warm wordt overbelast je de motor en moet je lager vertanden. Dus je ben dan niet de motor aan het onder belasten. Dat gebeurt pas als de regelaar te warm wordt en de motor niet.

Over het algemeen als je met brushed hebt gereden en je gaat een vergelijkbare BL motor rijden moet je juist een paar tandjes minder gaan rijden en vandaar uit verder proberen om de juiste verhouding te vinden.

Helemaal mee eens, dat zijn tot nu toe ook mijn bevindingen met brushless setje. (hierbij gaat het dan om de volgende setjes: 4.5T novak HVMaxx, 5.5T Novak Velociti, LRP 5.5T X11, Mamba monster 2200kv, Speedpashion Emotion (5200kv) en Carson Dragster 12T)

Als je een motor te zwaar belast, gaat er te lang DC stromen lopen omdat de motor niet op toeren kan komen. hierdoor word je motor erg warm, maar blijft de regelaar koel.

Als je de motor te licht vertand, zal te motor teveel toeren maken. hierdoor moet de regelaar heel snel schakelen, en zal de regelaar door de schakelverliezen warm worden.

Maar, zoals de Topic starter al zei, het werd minder warm toen hij hem lichter heeft vertand. dus het ging toch al de goede kant op. :)

Je moet de Brushless motoren in verhouding zetten met hun brushed broertjes. een 9.5T brushless zal ongeveer te vergelijken zijn met een 18/19T brushed motor. als je dut met zo'n vertanding begint, heb je een goed uitgangspunt. vanuit daar kun je verder experimenteren toto de temperaturen kloppen.

Met het 5.5T Novak setje (wat ik dus van Pasqual over heb genomen.) stond de correcte vertanding voor de auto waar dit setje nu in zit zelfs in het boekje genoteerd. (Losi XXX-T MF2) helaas is dat een uitzondering voor zover ik weet.

Ja ik wil natuurlijk zo hard mogelijk gaan en zo hard mogelijk optrekken.

Ik heb een a.i. pro reverese 150A brushed en 150a/phase brushless.
Die moet het goed kunnen trekken het limiet is 8.5turns. en brushed 7.

was er nog vergeten bij te zeggen dat alles heet werd toen ik 1km met de auto achter hem aan zat. Toen reden we constant 60 volgas dus dan is de vertanding denk ik zo te licht. En aangezien ik dit normaal nooit doe zal ik dus nu redelijk goed zitten met mijn vertanding.

In de gebruiksaanwijzing staat:
5 voor een lang circuit
7 voor een kort circuit
8 voor offroad 2wd
9 voor offroad 4wd

Maar dit is geen 5,5 turns motor met 50000rpm.....
Is LRP vector 9.5turns stock spec met 30000 en 290watt

Maar ik ga het gewoon in de gaten houden. Als ik een accu heb leeg gereden zal ik nog eens voelen.

Laatst bewerkt:
Net nog even geprobeerd 10min rondgereden met vertanding 7:1 en de regelaar word niet eens warm. HEt motortje ietspietsie warm. EN dan heb ik de hele tijd vanuit stilstand opgetrokken en vol afgeremd.

Gaat wel hard hoor in een tt-01 je meot echt wel je stuurtje goed afgesteld hebben.
De slicks voor op de weg slippen gewoon als je optrekt en je kan er ook mee driften (lol)

Back