Ok,
Dus ik moet een brushless lichter vertanden dan een brushed of niet?
Het hele spul moet niet kapot gaan.
HEt gaat hier wel om een stock-spec, dus 280watt en 9.5turns 33000rpm
Met de vertanding 6.03 25/58 werden de regelaar en motor zo warm dat het zeer deed aan mijn vingers. Mijn accu blijft gewoon kamertemperatuur.
Met de vertanding 6.85 22/58 werd naar mijn idee alles iets minder warm, maar dat moet ik nog even goed uitproberen.
Mijn superstock TZ had ik 22/61 vertand. dat is 7.55. dit werd natuurlijk wel allemaal warm, maar niet heet ofzo. Zijn trouwens zeer goede motors en uitstekend met een TEU-101BK regelaar. nog nooit gehad dat de regelaar uitviel. Zit ook echt superveel vermogen in.
Nogmaals ik trek veel op vanuit stilstand / drift veel. Drift nu met slicks zoveel vermogen heeft het hele spul.
OP onze baan reden wij met een 19T element zo rond de 4 vertand, sommigen nog een tikje zwaarder... Dit alles op 5 cellen.
De 10.5 Brushless met TC spec regelaar werd ook rond de 4 vertand.. Dus eigenlijk hetzelfde.
met een Lipo en 13.5GM vertand ik ook rond de 4-4.2 en dit met een GM regelaar.
(de LRP Motor moet iets lichter, dus 4.4-4.6)
Met de LRP SPX regelaar moet er toch een kleinere pinion op de motor.
Tijdens de Indoor wedstrijden op AMCC reden we een Tamiya TZ en Rz op 5 cellen, we reden daar rond de 5 vertand. Dus de 7,5 van jou is wel heel licht voor buiten.
Al met al lijkt het er op dat het een kwestie van proberen is! Je ziet dat ik met brushless en brushed bijna dezelfde overbrenging heb. Kwestie van proberen.
Om nog even terug te komen over het verhaal van te licht vertanden en dan een hete regelaar hebben.. Dat kan best in sommige gevallen zo zijn, echter is dit natuurlijk geen maatstaf!! Als ik een 10.5 turns rijd met een 40 ampere regelaar zal deze heter worden dan met een 120 ampere regelaar.. Afhankelijk van weerstand etc.. Dus als je je vertanding gaat bepalen aan de hand van de regelaar dan kun je snel fout zitten!
Mijn regelaar wordt niet heet! zelfs niet zonder koelfan etc etc.. De motor kan ik wel 3 keer uitfikken voor mijn regelaar een krimp geeft.
De beste tip is een temperatuurmeter kopen! en dan eens kijken hoe heet het echt wordt.
Succes met testen!