Termiek zwever + veel wind (4bf) = Baksteen :? ?

Tadango

Forum veteraan
Vandaag was er best veel wind. Toch wou ik even mijn nieuwe 2m termiek zwever proberen, kijken of alles toch recht zat zegmaar ;) Hij ging perfect recht weg en klimt goed. Ik hoefde ook nauwelijk up te geven voor om hem recht te laten vliegen. Toch lag hij enorm snel weer beneden. Totaal gewicht is 936 gram was niet veel is. Met een klein beetje motor vermogen klimt hij ook meteen. Kan het zijn dat door de harde wind met dat ding gewoon niet te zweven is? Ik heb maar heel even kort gevlogen en voor de wind aan leek hij direct te zakken (ja hele grote bocht gemaakt).

Dus kan er teveel wind staat zodat hij gewoon niet boven wil blijven? Hij zakte echt enorm snel, EZ en projeti bleven langer boven zonder motor :?

vandaag wel geen thermiek, ik denk ook zwaartepunt niet goed, moet toch altijd 10 minutjes blijven zweven vanop een redelijke hoogte

dat gooi ik nog iets naar achteren maar het was eigenlijk niet veel fout. Zit nu op 1/2 koorde al.....

Vandaag bij Lisse ook relatief veel wind en aan de grond turbulent, echter boven de 100 meter werd de lucht rustig en regelmatig leuke belletjes thermiek gehad. Van 12:30 tot 15:00 uur.

Tandango, heb je je zwever al goed ingevlogen, de bekende testen uitgevoerd en zo? Vanaf hoogte je zwever in duik van 30-40 graden naar beneden en dan kijken of en hoe de duikvlucht wordt afgevangen.
Klopt de instelhoek van je vleugel t.o.v. je staart?

Welke zwever is het?

Hans

Afhankelijk van het type zwever kan je 'm misschien ook te langzaam hebben gevlogen.

Het feit dat je zegt dat íe voor wind helemaal naar beneden zakte, doet mij denken aan het feit dat veel mensen zich vergissen in het fenomeen relatieve snelheid oftewel air-speed.

Als je zwever dezelfde snelheid zou houden voor de wind of er tegenin, dan is in beide gevallen z'n snelheid t.o.v. omliggende lucht hetzelfde, dan zou je zwever dus niet meer of minder mogen zakken.
Het lijkt mij dat je je zwever te langzaam hebt gevlogen.
Dit namelijk heel herkenbaar voor mij :oops: :oops:

Hans

Dat duiken durf ik niet zo snel. Het is een oude bouwdoos van 20 jaar oud. De sunny van Svenson. http://avio-eelde.nl/view_album.asp?AlbumID=213
Instelhoek edg is allemaal volgens tekening. Ik zal het nog eens nakijken maar zag niets geks op het eerste moment. Hij reageert ook goed op het hoogteroer en dat staat erg licht up getrimd. Je vangt hem ook makkelijk op en alles lijkt gewoon erg goed......

Kan zijn dat ik toch nog te scherp de bocht heb gemaakt waardoor hij niet genoeg snelheid maakte en toch nog enorn veel zakte. Snelheid komt er niet in. zonder motor kwam hij niet tegen de wind in. Hij lag toen mooi horizontaal... misschien eerst met minder wind proberen ;)

Ik heb op een Duits forum gevonden dat de Sunny een Jedelskyprofil heeft.
Ik ken dit profiel van naam, maar de eigenschappen ken ik niet.
Misschien dat anderen hier wat kunnen toelichten?

Hans

ah dat schiet al wat meer op :) Ik heb zelf een belgische site gevonden waar ze het cockpitkapje verkopen :) Die is namenlijk ook al gescheurd :(

Instelhoek kan het natuurlijk zijn waardoor het toestel erg veel remt. Iets anders kan ik niet bedenken behalve dat er gewoon eveel wind was.

Ik heb een kleinere kist van Svenson, de starter (zie je draadje over de hulpmotor)
ik heb hierbij ook gemerkt dat de instelhoek enorm groot is waardoor hij inderdaad behoorlijk remt. Ik had ook het gevoel dat hij ongevoelig was op het richtingsroer...

ik zou eens proberen met een verminderde instelhoek...

simendewulf zei:
ik denk niet dat de vleugel een jedelski is, ( is toch dat profiel allonder open he

Ja dat zit er dus ook op ;)

Ik zal de instelhoek eens vergroten.... jaja ;) omdat hij zo met zijn neus naar beneden wou moet dit niet verkleind denk ik. Het stabilo gaat aan de achterkant 1 1.5mm omhoog en dan probeer ik het nog een keer. Hij reageerde wel redelijk goed op het richtingsroer.

Ik zou eerder zeggen de instel hoek verlagen als dit je doel is?

Met veel wind kun je beter niet te veel bochten maken. Je kunt beter een beetje zig zag op de wind vliegen. Een soort S ofzo. Dat scheelt ook al enorm.

ja maar toch... een race kist zweeft beter :(?

Instelhoek verlagen maar dan moet het zwaartepunt nog verder naar achteren anders moet ik straks erg veel up trekken ;)

Met (heel) veel wind wordt je airspeed te hoog, waardoor sommige zwevers constant blijven "stijgeren", de vleugels kunnen die lift niet mooi aan.

Ik heb een zwever met een erg mooi glijbeeld, maar met erg veel wind (zwaartepunt is juist e.d.) is hij niet leuk.

Tadango zei:
ja maar toch... een race kist zweeft beter :(?

Instelhoek verlagen maar dan moet het zwaartepunt nog verder naar achteren anders moet ik straks erg veel up trekken ;)

Dat is ook min of meer de bedoeling... Je kist gaat inderdaad sneller vliegen. Dit heb je nodig om tegen de wind in te komen. Je zult hier ergens een gulden midden weg in moeten vinden. De oplossing kan ook zijn dat je alleen maar tot windkracht 3 vliegt...

Succes met de experimenteren!

die laatse oplossing is denk ik het beste. Ik had alleen verwacht dat hij niet meteen na 1 rondje weer beneden was. Een easystar vliegt 3 keer zo lang... naja, dit was slechts poging 1. Volgende keer beter :)

Back