"terug" naar paddles?

Ik vlieg al een kleine 9 jaar met E-Trexen 500. Gaat voor mijn doen allemaal prima, al vele jaren geen crashes. Alle drie zijn ze uitgerust met een Bavarian Demon. Ahoewel ik geen superexpert ben met het afstellen, kan ik mijn weg redelijk vinden in de software.
Nu wil het dat ik een Tex-600 er bij heb, en ik wil eens kijken hoe ik om kan gaan met slechts een (ouder merk: Spartan) staartgyro en paddles. Bert en nog meer vliegers zeggen dat het niks moeilijker is dan met een stabilisatie unit.
Ik vlieg met JETI sinds ruim 2 jaar en waar moet ik aan denken met het programmeren van deze -600? Nu moet dat allemaal weer in de zender, in tegenstelling tot de Demon.
 
Je moet met vrij grote zekerheid een 120 graden driepuntsaansturing selecteren in je zender in plaats van een nick, roll en pitch kanaal.
Qua vliegen moet je iets pro-actiever zijn, want de heli beweegt wat meer op de wind, en bij het vliegen van figuren moet je ook iets meer rekening houden met wat meer "eigen initiatief" van de heli.
De assymetrie van een heli komt wat meer naar voren in die zin dat een heli met paddles (of ongestabiliseerde rigid) op snelheid duidelijke afwijkingen gaat vertonen. Hij wil heel licht de neus opsteken, en heel lichtjes in de richting van het naar voren lopende blad rollen.
Het de neus opsteken komt doordat het naar voren lopende blad iets meer lift geeft vanwege de grotere luchtsnelheid van dat blad, wat een 90 graden verdraaid effect geeft wat de neus omhoog trekt, het rollen komt doordat het voorste blad "schone" (niet verstoorde) lucht krijgt, maar het achterste blad wat "vuilere" lucht, lucht die door het passeren van de rotor wat naar beneden gezogen wordt. Minder lift daardoor=> rol in de richting van het naar voren lopende blad.

Het dalen bij de landingsaanvlucht versterkt minimaal het neus-omhoog effect, waardoor je tijdens die daalvlucht de neus bewust iets moet drukken om te voorkomen dat je ver voordat je boven het landingsvierkant bent reeds stilvalt.

De effecten zijn niet groot, en goed met de hand uit te sturen, maar het helpt als je van te voren weet wat er aan gaat komen.
 
Gewoon doen, weining verschil.

Alleen mechanisch afstellen kost iets meer aandacht.
Wat met een FBL controler digitaal of automatisch gaat, of waar een FBL controller verschillende aanpassingen doet door alleen van een "sport" voorselectie naar een "expert" voorselectie te gaan moet nu mechanisch gedaan worden.

Het voordeel van een paddel kop afstellen is dat het een veel groter begrip geeft van wat een FBL controller eigenijk allemaal doet.

Het belangrijkste is de juiste stuur input af te stellen.
Bij een FBL is de servo weg gewoon 100 - 100 (of 0 - 100 afh zender) maar volle uitslagen dus, de FBL controller bepaald gewoon de juiste hoek aghankelijk van de voorkeuzes.
Met een paddel kop zul je de uitslagen zo moeten kiezen dat er een gewenste bladhoek is bij een volle rol of nick input (collective natuurlijk ook maar die is wat logischer).
Ik gebruikte meestal zo'n 6 graden positief en negatief als stuur input (rol en nick) dat is niks agresiefs prima om te vliegen.
 
OK, duidelijk allemaal. Ik zit er ook aan te denken om de pitch (collective) die ik nu onderin de stick laat beginnen bij -2 en middenstand dan rond de hoover situatie zit, onderin wat verder negatief te zetten, want volgens mij doen de meeste vliegers dat zo? (die verder willen met acro.)

@Bert, bedoel je het zo, mijn Trexen lopen rechtsom dus bij een vlucht naar voren krijgt hij aan de linkerkant meer lift toch, dan rolt hij toch juist naar RECHTS of zie ik iets verkeerd?
 
Bert vliegt met linksdraaier. Ik ook maar het effect is zo minimaal dat je waarschijnlijk niet eens merkt.
 
@Bert, bedoel je het zo, mijn Trexen lopen rechtsom dus bij een vlucht naar voren krijgt hij aan de linkerkant meer lift toch, dan rolt hij toch juist naar RECHTS of zie ik iets verkeerd?
:D yup, dat zie je verkeerd...

Er zijn twee gescheiden effecten in het spel. Het ene is dat de bladen tijdens hun omloop in het naar voren draaiende deel van de cirkel meer lift krijgen door het snelheidsverschil.
Dit veroorzaakt een precessie die de heli WIL rollen, maar omdat de rotor lomp gezien een hele grote vliegende gyroscoop is, UIT dit effect zich 90 graden vertraagd. Ofwel, in plaats van naar links te rollen, wil hij achterover komen. dit effect is vrij sterk, maar wordt ook redelijk goed door de paddle gecompenseerd omdat die paddle met instelhoek nul (t.o.v. de hartlijn van de heli, dus NIET t.o.v. de aanstromende lucht een beetje tegen wil sturen. Het effect is er, maar er is vrij goed mee te leven, omdat je hooguit wat moet duwen om vaart te houden, verder niet. De heli rolt door het snelheidsverschil NIET.

Het tweede effect is dat als de voorwaarts vliegende heli een stilstaande hoeveelheid lucht passeert, dan ontmoet de voorrand van de rotor stilstaande lucht.
Dus aan de voorrand van de rotor, is de instelhoek van het blad gewoon de pitch waarmee je vliegt.
Tijdens het passeren van die lucht, begint de rotor die lucht naar beneden te versnellen, want de rotor zuigt aan de bovenkant en blaast aan de onderkant.
Dus tegen de tijd dat de achterrand van de rotor diezelfde lucht passeert, heeft die lucht enige snelheid naar beneden. Dit verkleint de invalshoek in de achterrand van de cirkel, dus de lift ook.
Dit effect WIL de heli achterover kantelen, maar alweer, die gyroscoop, 90 graden verderop in de rotordraaiing betekent dat de heli nu dus bij een rechtsdraaiende heli naar LINKS wil wegrollen. Het effect is erg klein, maar de paddelstang doet er niks tegen, want die zit in het midden van de rotorcirkel, en dat betekent dat beide paddels het effect om en na gelijk ervaren en dus geen of bijna geen tegenstuur reactie ondervinden.

Het "neus omhoog effect" kende ik vanaf het begin, het is goed merkbaar maar niet lastig want je heli loopt nog steeds rechtuit.
Ik vloog al 15 jaar voordat ik het rol-effect voor het eerst duidelijk waarnam toen ik korte tijd afwisselend met een rechtsdraaiende en linksdraaiende heli vloog. Ik merkte dat ik met die rechtsdraaier niet zo makkelijk precies dáár uit kwam waar ik wilde. Ik zat in een landingsaanvlucht vaak ongemerkt een paar meter verder naar links dan ik eigenlijk wilde, en toen heb ik eens beide heli's zo zuiver mogelijk getrimd in hoover en ze allebei honderd meter hands-off rechtuit laten lopen. Dan wordt het zichtbaar...

Beide effecten zijn klein, en absoluut NIET moeilijk of problematisch. Zoals Tbird al zegt, niks moeilijks, gewoon doen.
Ik noem ze alleen zodat je wéét wat je kunt verwachten, en dat je niet met je trim gaat lopen rommelen (waardoor je heli weer scheef gaat hoveren).
 
En wil je voelen hoe dat werkt met een draaiende schijf:
Pak een fietswiel bij de as, laat iemand er een zwieper aan geven, probeer de as aan 1 kant op te tillen.
En doe het dan een keer met het wiel de andere kant op draaiend.

Je voelt heel goed dat de druk die je geeft, 90 graden verder die uitwerking heeft.

Gr
Arie
 
Ik heb jarenlang een fietswiel meegesjouwd naar de theorie-avondjes die we met de helischool 1 of 2 keer per jaar organiseerden toen we nog uitsluitend buiten lesten.

Het leukste is om iemand zo'n wiel aan beide uiteinden vast te laten houden, met duim en wijsvinge om de as, en dan te vragen één hand weg te halen. Het wiel valt dan (duh, want dat hou je niet met duim en wijsvinger van de resterende hand).
Vervolgens die zwieper dat het wiel gaat draaien, en dan nog een keer proberen die ene hand los te laten... De verbazing is groot als het wiel dan niet valt.

De verklaring voor het fenomeen is overigens vrij simpel, maar lastig in text uit te leggen en plaatjes zijn tweedimensionaal.
 
Ik heb alle drie de vormen gevlogen..
- Flybar
- Flybarless, zonder stabilisatie
- Flybarless met stabilisatie

Heb ik het niet over gps of zelfreddende apparaten. "gewoon" de align 3g en vbar
Ik vlieg in de basis alleen met pod boom heli's, geen schaalheli's.

Met mijn eigen heli's vind ik dat er niet zo gek veel verschil is tussen flybar of flybarless met stabilisatie.
Het heeft een ander "gevoel", reageert ff anders.
Maar, als je correct hebt leren heli vliegen, moet je automatisch wegsturen wat de heli ongewenst doet
Goed afgesteld, is dat niet veel. iig, zou niet veel mogen zijn.
Ook op snelheid heb ik er nooit een verschil in gemerkt.
iig, geen merkbare eigen bewegingen van de heli.
het punt dat de heli dat wil, is er zeker. flybar lost dat op, als het goed is.
steekt ie de neus op, moet hij eigenlijk een tik extra gewicht in de paddles.
Maar dat kan een keuze zijn tussen stabiel vliegen en een beetje reactie in de heli houden.

Dit is even mijn mening, maar ik vlieg 3d heli's
niet dat ikzelf 3d vlieg, dat is een ander verhaal :D
3d heli's (pod boom) zijn relatief gezien licht, dus ook een veel lagere disc loading dan een schaal heli.
Nu vliegt brutus met andere type heli's, daar zou het makkelijk kunnen dat die effecten zich beter laten zien.


Ik heb bv in de begintijd van flybarless mijn 450 omgebouwd naar flybarless, en mijn 250 ook.
Beide alleen hardware gewijzigd, geen stabilisatie erop.
allebei een correcte kop, geometrie wordt een tik anders.
allebei dezelfde instelling meegegeven.
Begonnen met de 450.
Hoover, gevoel is heel anders. maar goed te doen.
rondvliegen, goed merkbaar dat hij bij wat vaart de neus omhoog gaat steken. opzij wel merkbaar, maar minder.
dan de 250. Die stak op lage snelheid zijn neus al heel erg op, die was haast niet te controleren.

Zeker buiten (ik vloog toen nog veel in een hal), bij een windvlaag liet de 450 wel wat effecten zien, moest je echt even eruit sturen.
De 250 was in een windvlaag nogal heftig.
blijkbaar was de belasting per cm2 een nogal grote invloed op het voorkomen van de effecten.
Ik heb tegenwoordig nog 1 mini titan met rompje die flybarless zonder stabilisatie vliegt. ding vliegt goed, maar je merkt dat ie de neus wat opsteekt.
als je dat weet, is het goed..
 
Bij de weg:
een -5 graden pitch zou ik er wel in houden
dat is niet voor acro, dat is om domweg omlaag te komen.
beetje gekke wind, en het kreng wil niet meer omlaag...
vraag maar niet hoe ik dat weet :D

je kan hem dan op de grond een beetje tegen de grond drukken tijdens uitdraaien.
Handig om de vaart er wat vlotter uit te krijgen, en omvallen te voorkomen.

midstick hoover moet je zelf weten.
Dat is de "schaalmanier", heb je veel controle. + 5 graden midstick, ongeveer.
0 graden midstick is de 3d manier, moet je iets zuiverder zijn met je pitchbewegingen.
 
Lekker zo'n discussie! Steek er weer veel van op. Mijn dank al vast aan iedereen die hier bijdraagt. Helaas zitten er veel teveel mensen op FB, na een tijdje vind je daar niks meer terug, zo gek is een internet forum nog helemaal niet, mja, ik zal wel een OL zijn.
Ik ben screen shots aan het nemen van wat ik allemaal in de zender draai, zodra ik wat meer heb plemp ik het hier neer, kijken of ik goed zat, is natuurlijk fijn als hier ook JETI fans zijn. nogmaals, met de Demon viel het erg mee wat je in de zender moest zetten.
De nieuwe ontvanger is onderweg, laat ik nu nou net in een gebied van Europa zitten waar mensen even wat anders aan hun hoofd hebben en de logistiek van DHL heeft ook een knauw gekregen denk ik. Dus wat ik nu kan instellen is beperkt.
Toch nog een "domme" vraag van me, heb ik eigenlijk nooit uitgeprobeerd/ nooit gedurfd: Van de gain van de staartgyro weet ik inmiddels dat als je de ene kant opdraait, vanaf het midden dus, je de heading hold strakker zet en ga je linksom, dan wordt de demping groter. Maar wat is het verschil nou in linksom of rechtsom (vanuit het midden) op de algemene stabilisatie? Ik heb hem rechtsom ingesteld en dan merk ik dat het stabieler wordt, tot je te ver gaat en hij gaat/kan gaan oscilleren.
Dan heb ik nog een vraag over de "expo" settings, maar die moet ik eerst eens goed formuleren.
 
Ook op snelheid heb ik er nooit een verschil in gemerkt.
iig, geen merkbare eigen bewegingen van de heli.
het punt dat de heli dat wil, is er zeker. flybar lost dat op, als het goed is.
steekt ie de neus op, moet hij eigenlijk een tik extra gewicht in de paddles.
Maar dat kan een keuze zijn tussen stabiel vliegen en een beetje reactie in de heli houden.

Nee... Een Flybar is, meet en regeltechnisch gezien, een mechanische P regelaar, en een FBL is een electronische PID regelaar, vaak nog een beetje "verbeterd" met bijvoorbeeld versnellingssensors.

P, I en D, en dus ook P, PI en PID regelaars, zijn fysieke toepassingen van wiskundige principes. Wiskunde, in zichzelf, is "zuiver" in de zin dat 2 + 2, daadwerkelijk 4 is en niet "ongeveer 4".

Een rotsvaste eigenschap van een P-regeling, is dat zoiets NOOIT in staat is een afwijking 100% weg te regelen, en dat betekent dat hoeveel gewicht je ook in die paddelbladen stopt, het ding KAN niet zuiver zijn. Op zijn best is het goed genoeg om nagenoeg onmerkbaar te zijn, maar het MOET er zijn, want zonder afwijking valt zo'n regeling terug naar zijn "middenstand" en komt de afwijking dus gewoon terug.

Een PID regeling kan dat wél. In het geval van "Mechanisch" is die 100% compensatie theoretisch, want mechanismen hebben wrijving en speling, maar ze komen een heel eind.
Electronisch wordt dat een ander verhaal, want dan is het opeens een rekenmachine die wiskundige formules uitvoert, en dan is de nauwkeurigheid afhankelijk van de precisie van de toegepaste sensors ( en Piëzo gyro's zijn verdomd nauwkeurig) en corrigerende organen (servo's, en digitale versies zijn ook verdomd nauwkeurig).

Merk op: of je er wat van merkt hangt sterk af van wat je doet. Als je nooit langer dan een seconde rechtuit vliegt, merk je er inderdaad niks van.
Maar als je het leuk vindt om de hele lengte van het veld op 30 cm hoogte voorbij wilt jagen, dan wordt zelfs de geringste afwijking toch echt iets waar je héél goed rekening mee wilt houden.

Bij de weg:
een -5 graden pitch zou ik er wel in houden
dat is niet voor acro, dat is om domweg omlaag te komen.
beetje gekke wind, en het kreng wil niet meer omlaag...
vraag maar niet hoe ik dat weet :D

Hangt ook weer 100% van de heli af. Voor een pod&boom heli, yup, is een beetje ruimte in het negatieve bereik wel fijn, maar is 5 graden wat overdreven qua "anders komt ie niet meer omlaag... Een 450 pod&boom heeft bij mij minimaal -5, maar een 600 klasse heeft echt aan -2 of -3 genoeg, om met zekerheid en acceptable daalsnelheid naar beneden te komen. Of het genoeg is om in geval van autorotatie de toeren er in te houden is wellicht wat op het randje, maar een 700 klasse is -2 echt al voldoende.
Bij schaalheli's boven de 2 meter rotordiameter is zo'n beetje 0 graden het minimum, en boven de 2,5 meter is elke vorm van negatief gewoon gevaarlijk.
 
Misschien ander dingetje, ons veld ligt op een bult langs de oude maas
oude maas geeft nogal wat wind, en dat is bij ons af en toe best merkbaar als een opwaartse luchtstroom waar de wind tegen de bult slaat
bij mijn eigen kleine heli's (inderdaad, 250 ooit en 450) heb ik die -5 als minimum vastgezet, omdat je bij sommige gevallen moeite moest doen om omlaag te komen
kom je op het eind toch wel, kwestie ff de rotor anders in de wind zetten
maar ik vind het fijn als hij gewoon doet wat ik vraag zonder omwegen

Qua paddle en neus opsteken, ik vind het leuk om op een meter het hele veld over te knallen..
maar ook weer omdat we op een bult zitten, en regelmatig turbulentie hebben bij wind, ben ik misschien een beetje teveel gewend op automatisme te corrigeren
zal niet de eerste keer zijn dat ik er achter kom...
maar veel zal het niet geweest zijn, de paddle heli tijd was mijn 450 en 250, met die 2 heb ik leren vliegen.
toendertijd had ik een stuk minder automatische correcties in mn achterhoofd :D

ben er ook wel eens achter gekomen toen ik een looping wilde doen, en ff vol pitch wilde geven
bleek ik met rustig rondvliegen al vol pitch te zitten. niet gemerkt, blijkbaar een hele poos rustig gedaan.
bleek dat de servo's gefrituurd waren, die kwamen niet meer op hun eindstand onder belasting.
soms kom je wel eens ergens achter...
wil niet zeggen dat het effect er niet is, meer dat ik het zelf niet heb gemerkt :D
Mijn grootste heli is een align trex 600, dat heeft nogal wat andere eigenschappen dan een 2,5 m schaalkist...
 
Stand nu: Ik heb vorige week mijn tweede Trex-500 naar Jeti omgebouwd en mezelf weer eens diep in de materie verdiept, vandaar kwamen (vaak oude) vragen ineens weer boven drijven. Ten dele veroorzaakt omdat mijn 3 T-REX500's lekker vlogen met de instellingen die er in stonden. Ook heb ik weer nieuwe ideeën, gevonden met het instellen van de nr 2, in de nr 1 ingebouwd, maar door het slechte weer hier moet ik ze alletwee nog opnieuw invliegen.
Ik heb al vaker gemerkt dat afgezien van het werk en de kosten, het helemaal geen kwaad kan, zo'n ombouw naar een nieuwer systeem. Alles weer eens tegen het licht houden.
Dus ook zoiets simpels zoals een CG meting, nooit aan gedacht (gevonden in een video) de heli op zijn kant te houden, hoe simpel is dat maar als niemand dat ooit tegen je verteld heeft, of eerlijk, ook nooit zelf op zoek geweest.... Nr 1 bleek dus neuslastig en hier is weer een vraag, met de lipo kan ik niet verder naar achter, is het plakken van bvb autovelg loodjes op de staartboom iets? Of gaat hij dan weer "swingen"?
Straks ga ik het postpakket ophalen wat weer bij een vriend aangekomen is, niet slecht in 3 dagen vanuit Dld en dan in deze tijd met logistieke ellende hier.
 
CG toch ook wel belangrijk.
IPV hem op zijn kant te houden zet ik hem liever "op ze'n kop" op de head button dat vind ik makkelijker, dan hoef je hem niet te tillen en kun redelijk presies zien hoe het CG ligt.
Iets voor of achter doe ik meestal niet veel mee, eigenlijk heb ik nog nooit mee gemaakt dat een heli met de lipo niet in het CG te krijgen is, gebruik je wellicht heel sware (grote) lipo's?
Ik heb ook T-Rex 500 gevlogen en meen dat die altijd goed in CG lag met een 3000mAh lipo.

Loodje op de staart... tsja als nodig waarom niet, hoewel ik het wel altijd zou proberen te voorkomen.
Let wel door het extra gewicht zou het kunnen dat de staart iets anders gaat reageren, gewoon proberen, je merkt vanzelf wel of de tail gain dan iets hoger of lager moet.
Maar... ik zou ook niet zo-maar een loodje plakken, ik zou wel heel zeker willen weten dat hij heel goed vast zou zitten, als een loodje los komt van de tail heb je zo maar tail of main blade FOD (of DOD dan eigenlijk...).
Eigenlijk als ik zo schrijf denk ik.... doe maar niet en probeer CG goed te krijgen zonder loodje op de staart.

Maar, er lijken nu mischien wat dingen door elkaar te lopen.
Het omprogrameren van je heli's waar je het over hebt, ik neem aan dat dat alleen een andere zender is , en nog steeds beide flybar-less, correct?
Of ben je al met een flybar versie bezig?
 
CG 100% is altijd beter..
maar, een rustig vlieger met een pod-boom, met stabilisatie zal weinig merken of hij goed ligt of niet.
Estab corrigeert de neus omlaag actie die uit een fout CG komt.
ga je figuren doen, sneller doorvliegen, ga je het tegenkomen.

ligt het een tik mis, lekker laten zitten
gaat het om serieus gewicht, zou je even moeten kijken wat er mis is.
een pod boom heb je niet zo heel veel mogelijkheden om het zwaartepunt ver uit de richting te krijgen..
moet je alles wel heel stelselmatig voorop geplakt hebben
 
Zwaartepunt moet je toch wel ongeveer goed hebben.
Een voorlijk zwaartepunt uit zich NIET in een neus-omlaag neiging, maar in een rolneiging met de draairichting van de rotor mee. En de grap is: die rolneiging wordt sterker of zwakker naarmate je meer of minder G trekt. Merk je met een FBL niks van, met paddel of non-e-stab wel...
Dus vlieg je erg neuslastig, dan is er met hooveren of gewoon rechtuit vliegen weinig aan de hand, met een hard getrokken bocht is er een rolneiging, en met FBL merk je er weinig van, maar kan het dus wel zo zijn dat je zonder het in de gaten hebt de grenzen van de bladovertrek benadert. Kun je weer tegengaan met hogere rotortoerentallen en dan is er ook weinig aan de hand.
 
Weer een hoop leuke tips, dank jullie! Ik zal maar niet alles tegelijk aanpakken, eerst maar weer checken hoe de heli's met deze instellingen vliegen!
TBird, idd, de beide Trexen 500 (eigenlijk alledrie maar ik heb er maar twee bij me) vliegen flybarless. En ik denk dat je gelijk hebt, ik gebruik 3600Mah Lipo's dus dat zal het verschil zijn.
Nr 1 stond al 2 jaar op Jeti, daarvan is nu de Demon wel iets aangepast, vandaar ook een testvliegperiode.
Nr 2 is van Weatronic hier naar Jeti omgezet en is de Demon geheel opnieuw geprogrammeerd, dus testvliegen.
De "nieuwe" Trex 600 heeft nog paddles, maar geen ontvanger en die heb ik net opgehaald! Dus de komende dagen me daarop richten zolang ik niet kan testvliegen.
 
Weer een update en een brandende vraag. Beide Trexen 500 hebben weer gevlogen, uiteraard wel wat kleinere correcties aan de instellingen te doen, maar het was zeker geen low level acro!
De vraag is: hoe stel je eigenlijk de "middenstand" van de staartrotor in?
Volgens de instructies moet je met deze rechtsdraaiende rotor de staartrotor bladen in de "middenstand" van de stick zodanig zetten dattie naar rechts blaast. Maar echt checken kan ik dat niet, of het te weinig/goed/ teveel is. Ik vlieg eigenlijk altijd in HDG Hold, dus zodra je loskomt pakt de gyro hem en blijft hij rechtdoor gaan. Maar, in mijn geval, weet ik zeker dat dat niet de "middenstand " was. Dus staat de gyro de hele tijd te corrigeren de neus recht te houden.
Hoe krijg je nu die instelling dat de gyro in ahw "niks" hoeft te doen? Oftewel geen constante en grote correctie hoeft te doen. Ik durf hem niet goed in de lucht van Hold naar Stabilisatie te draaien (Yep een draaiknop), volgens mij passeer je dan het middenpunt dat je in feite zónder staartgyro vliegt en hij als een gek gaat draaien als er niks van die middenstand klopt.
Ik ben benieuwd naar hoe jullie dat doen.
 
Ik doe dat door in rate modus te vliegen, geen heading hold dus. Een eventuele afwijkende staart corrigeer ik dan door de hevel op de stuurstang iets te verschuiven. De trim gebruik ik nooit.
 
Back
Top