teso modelbouw schepen

oke dan maak ik hem iets langer
zelf zat ik te denken aan een graupner 500 motor
weet iemand of dit gaat

waar ik moeite mee heb is meer de boot RC maken.....

Heeft iemand een idee wat voor motortje ik het beste kan gebruiken
boot word ongeveer 30 cm

Dat zorgen maken zou ik niet te lang uitstellen. Eerst maar eens een degelijke waterdichte romp maken die niet een badkuip wordt waarin je rc spullen zwemles moeten nemen (ik kan je nu al voorspellen: die halen hun zwemdiploma nooit!!!).
Het enige waar je je in die fase mee bezig moet houden is een schroefas en de manier waarop je het roer gaat uitvoeren, en ervoor zorgen dat er voldoende ruimte is om je rc spullen later in kwijt te raken (motor, vaartregelaar, ontvanger, accu(s), roerservo). De definitieve keuze van die zaken kan dan wachten tot je een drijvende romp hebt.

Groet,

Ad Bakker

EDIT
Van 130 cm naar 30 cm is wel een hele sprong. Denk er eens aan haar 1:50 te maken, dan wordt ze 55 cm.

Nog eens, ik had dit wat langer open staan, en had de adviezen hiervoor niet gezien. Wijkt niet veel af denk ik.

@ad bakker
ik denk dat ik dat dan doe
@baggeraar
sorry was een foutje
dat account deed het op mijn eigen pc niet meer
maar op die van mijn broer stond ie blijkbaar nog ingesteld of zo
zal iig niet meer voorkomen

@ad bakker
ik denk dat ik dat dan doe
@baggeraar
sorry was een foutje
dat account deed het op mijn eigen pc niet meer
maar op die van mijn broer stond ie blijkbaar nog ingesteld of zo
zal iig niet meer voorkomen

[mod]Als gevolg daarvan account Kermisstop verwijderd.[/mod]

wachtwoord onthouden dan krijg je zoiets
maar ik Ben een beetje aan het uittekenen hoe ik de spanten wil hebben
misschien
dat ik morgen wat fotos plaats van de tekening

hallo iedereen
ik heb ff een vraag mijn vader en ik waren het schuurtje aan het opruimen
en toen kwamen we hardhout olie tegen.
op de bus stond dat het waterafstotend was
kun je daarmee het hout misschien behandelen
okk lees ik in bijna alle draadjes over G4
kun je dat in een bouwmarkt kopen

en toen kwamen we hardhout olie tegen.

Ik denk niet dat je olie moet gebruiken. Dat is bedoeld om hardhout een transparante beschermingslaag te geven, en is waarschijnlijk niet overschilderbaar.
Of het verstandig is om G4 te gebruiken is afhankelijk van je bouwwijze. G4 is dacht ik niet bij gewone bouwmarkten en zelfs niet bij "gewone" verfwinkeld te krijgen. Wel is het via internet te bestellen.
Soms wordt ook wel Glitsa parketlak gebruikt als goedkoper (maar wel wat minder effectief) middel. Is ook op PU (polyurethaan) basis, maar toch een andere werking.

Maar dit zijn allemaal keuzes die later gaan spelen. Stap 1 is de tekening. Dan duiruit een spantenplan maken en beslissen hoe je de spanten gaat bekleden. Dat is nogal afhankelijk van de spantvorm. Soms kan je brede stroken van bijvoorbeeld triplex gebruiken, maar soms is het nodig om echt met latten te gaan werken.
Pas als je een afgesloten romp hebt komt de beslissing hoe je die gaat afwerken. Kijk ook eens in de concept FAQ over bouwen van schepen.

Groet,

Ad Bakker

oke bedankt voor de reactie
heeft iemand een goede site om g4 te bestellen
ben al een beetje aan het kijken geweest
ik ben bezig met het spantenplan maar ik vind het fijn als ik dat soort dingen vast in huis heb

hallo

hier een site waar je kan bestellen
niet meer dan 1 liter bestellen want het is maar beperkt houd baar
Vosschemie
nooit rechtstreeks vanuit de bus werken en NOOIT een restant er terug in kappen
resulteerd ALTIJD in het uitharden van de volledige bus

voor de rest mooi spul om mee te werken
het dicht je hout waterdicht af en je kan er kieren en dergelijke ook mee op vullen
gr raf

hallo iedereen
ik heb gelezen op de site van tx 35
dat deze boot verkocht is
ik Ben dus begonnen aan een reddingsboot van knrm
ik heb de romp al een tijdje klaar En ik wil nu de zwarte stootrand maken
ik heb het achterste stuk al gemaakt Met pvc
maar ik krijg de boeg niet goed gedaan
weet iemand iets hoe ik dit kan maken
het liefst Met pvc

En ik wil nu de zwarte stootrand maken
ik heb het achterste stuk al gemaakt Met pvc
maar ik krijg de boeg niet goed gedaan

Ik denk niet dat iemand zich hier direct iest bij kan voorstellen. Een fotootje zou kunnen helpen. Als je nog niet weet hoe je foto's moet plaatsen, hier een uitleg. Als je dat via een forumalbum doet hoef je alleen het filmpje te bekijken.

Groet,

Ad Bakker

Ik geef Peter gelijk. Het begon inderdaad erg hoopvol, met een titel die mij direct aansprak. (Mijn beide ouders komen van Texel en ikzelf kom er al m'n hele leven.)
Na de eerste paar wisselingen werd ik ook al huiverig, ik heb toen geen abo genomen hoewel ik dat aanvankelijk wel dacht te doen.

Ook het voorstel van Peter is verstandig: een knikspant rompje. Een paar plaatjes dunne (vliegtuig) triplex kosten de wereld niet.
Wil je nog goedkoper, kun je mijn bouwverslag van de Marieje eens bekijken. Je krijgt er geen varend bootje van, wel handigheid in het bouwen. Daarnaast kost het (met de voorgestelde materialen) waarschijnlijk nog minder dan het knikspant rompje welke Peter voorstelt. Let op: mijn Marieje is moeilijker en kost (veel) meer tijd om te bouwen.
Hier het bouwverslag

Succes met je keuze
(en ik neem stiekum toch een abo ;) )

Wim

Back