test: aangekochte vs zelfgemaakte NiMH accu

• Topicstarter Topicstarter duncker
  • Startdatum Startdatum
ik heb ze geladen met de ultramat en die detecteert dat er iets fout is en stopt met laden , ik heb ze dan in de energizer lader gestopt en ook deze detecteert dat ze niet goed zijn ( controle lampje geeft een error aan en stopt met laden) , daarna heb ik ze met een simprop lader willen laden omdat deze niet in staat is om te detecteren met het gedacht dat ze over de error zouden laden en dat de batterijen goed zouden komen ( dit op 100 mAh) ,na bepaalde tijd heb ik ze dan uitgemeten en ik blijf 0V meten.

De batterijen had ik in de zomer gekocht , dus niet erg lang geleden , ik had er toen zo'n 15 pakken gekocht , zowel AA , AAA , en met de vorige die ik geopend had had ik geen probleem .

Zo'n jaartje geleden heb ik al zoiets meegemaakt met batterijen die ik in het kruidvat gekocht had , maar toen stond ik er niet bij stil omdat het maar om een enkel pak ging , maar nu zijn het er degelijk meer .

k'weet echt niet hoe dit komt , misschien heb ik gewoon al de slechte gekocht.

duncker zei:
voor iedereen die zelf batterijen maakt , in den tijd dat denaldi batterijen verkocht had ik een voorraad gekocht. Nu wou ik een nieuw batterijpak maken en deed dus een nieuwe verpakking open , wetende dat er soms slechte tussen zitten deed ik eerst een test ( spanningsmeting = 0V ---> wil zeggen geen polariteits verschil = niet OK ) , tweede test is aansluiten op de ultramat 10 , en na enkele seconden kreeg ik de melding dat er iets mis was , conclusie : batterijen waren slecht , na in totaal 4 nieuwe verpakking te openen deden ze het allemaal niet , waarop neerkwam dat ik hier met 16 slechte batterijen zat ( er ging ook een reukje in de verpakking) , ik had nog 4 ongeopende verpakkingen liggen die ik dus niet wilde openen vooralleer de winkel dit had gezien.
De winkel trok zich daar niets van aan en stuurde me dan maar van het kastje naar de muur. uiteindelijk kreeg ik dan een telefoonnummer van een persoon die zich met zulke dingen bezig houdt.
Na mijn telefonisch contact kreeg ik te horen dat enkel de ongeopende verpakkingen terugbetaald zouden worden.

Dus !!!! Als je batterijen koopt , test ze eerst en wacht niet tot de maandgarantie verlopen is.

duncker
Ik heb de indruk dat ze te lang in geheel ontladen toestand in de kast hebben gelegen.
In een maand of twee zijn ze leeg of bijna leeg en ik denk dat ze dan hard achteruit gaan.
Ze lijden aan zelf ontlading en ik blijf ze bewaken ook als ik ze niet gebruik. :)

denk je dat er op één of ander manier nog iets te doen is aan batterijen die te ver ontladen zijn

Als een lader met automatische afslag zijn laad programma niet wil opstarten doordat de cellen te ver leeg zijn dan kan je het nog proberen met een lader die gewoon met b.v.50mA begint te laden.
Ik begrijp dat je dat al geprobeert hebt.
Blijft zelfs dan de spanning over een cel 0V dan is het wel over en uit voor die cel.
Dat moet je dus per cel bekijken. :)

Ik zou ook zelf een battery pack willen samenstellen voor mijn Tamiya tl-01 chassis maar ik vraag mij af is het mogelijk NiMH batterijen op te laden me een oplader voor NiCd batterijen...
Ik heb namelijk een zeer oude snellader en deze is voor NiCd en tegewoordig vind je bijna enkel nog NiMh cellen in de supermarkt...

Zal ik gewoon niet de volle power krijgen van de batterijen? Of zullen ze zelfs helemaal niet opladen?

Greets en alvast bedankt voor het lezen... :!: :wink:

Het is perfect mogelijk om NiMH cellen te laden met een NiCd lader maar echter niet goed voor je NiMH cellen. Niet doen dus.

Stevo

Hoe erg is het?
Zal ik ze maar 5 keer kunnen herladen en er dan al niets me kunnen aanvangen? Of zullen ze gewoon net iets sneller slijten dan anders? Ik zou namelijk de goedkoopste kopen die ik vind en wil gewoon proberen onder de prijs van 25€ te blijven (dit is wat ik normaal zou betalen in de lokale modelbouwshop voor een battery pack)...

In Januari 2007 heb ik al iets gepost over de zelf gemaakte accupacks. Ik gebruik ze als ontvangeraccu en dat gaat prima ik gebruik ze nog steeds en worden wekeleijks opgeladen. Stevig laden is ook geen probleem. Laden deed ik met een gewone Robbe r5 lader en ze werken nog prima.
Ook deze accuutjes worden steeds zwaarder in vermogen aangeboden. Afwachten wat de volgende zending zal opleveren 3000MAh?? Wie weet.

Back