TEST gevraagd van: Robbe F14 met meerdere uitbreidingen

Wie wil er voor mij testen hoe zijn/haar zender reageert.

Het gaat om het volgende:
Ik heb op dit moment 3 uitbreidingmodules er in zitten (4+4)

r8039.jpg
r8042.jpg



Alle knoppen en schakelaars staan in het midden.
Vervolgens draai ik aan kanaal 8 nr 3 , dit werkt tot ik kanaal 6 of 7 of 8 nr 1 de ene kant op zet.
Dan reageert kan8.3 niet meer, pas wanneer nr 1 weer uit de buitenste positie komt gaat 8.3 naar de eerder gekozen stand.

Dit zelfde gebeurd ook met kanaal 6 of 7 of 8 met nr 8.

Het lijkt er op dat de nr's 1 en 8 de boel neppen als ze in een uiterste stand staan.

Ik heb het ook al mee gemaakt dat 3 weer ging werken als 1 in de ene stand stond en 8 de andere kant op.

Met de nr's 2,3,4,5,6,7 in de ene of andere stand werkt alles wel ok.
Daarbij maakt het ook niet uit of het schuifpotmeters, draaiknoppen of schakelaars zijn.

WIE KAN DIT VOOR MIJ EENS TESTEN ?

Want ik ben een beetje bang dat er een structurele fout in de modules zit.
LET OP : het hoeft niet zo te zijn, maar het lijkt er wel op.

Was eerst bang dat de 4de en 5de modules (die er eerder ook bij zaten) roet in het eten gooiden, omdat alle 5 de modules dan via slechts 1 draad in serie met de zend print praten.(op voorstel van Corrien)

Ik wacht met spanning op jullie, want in de toekomst heb ik wel degelijk alle kanalen nodig.
Ik heb nu van ieder blokje de nr's 1 en 8 NIET in gebruik en dat werkt nog goed.

Nog plaatjes van mijn zender op dit moment:

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb niet de mogelijkheid om te testen met meerdere soorten uitbreidingen, omdat ik van mijn robbe multi-prop nog geen boot module heb. maar de modules die er in zitten (2) (Cheeta, WeTronic) werken goed (de led's althans, niet alles is aangesloten)
 
niet alles is aangesloten)

Ik weet ten eerste niet of die WeTronic-modules hetzelfde zijn als de Robbe en.

Ik weet niet hoe schakel kanalen eventueel anders reageren dan proportioneel kanalen.

Als er knoppen of schakelaars op de zender zitten is het in principe al genoeg om te testen.

Je kan op de module gewoon nr 1 en 8 bedienen om te testen.
Op de ontvanger heb je dan natuurlijk wel 1 van de andere 6 nr's (sub kanalen) nodig. In mijn geval gebruikte ik ook alleen nr 3.

Dus als je het zou willen proberen, heel graag.
 
Al contact opgenomen met Corrien?

Jazeker.
Ik heb alleen nog niet de moeite genomen om langs te gaan.
Buiten dat denk ik dat ik eerder naar de dealer zou moeten gaan om daar met eenzelfde zender met ingebouwde modules zo'n test opstelling te maken.
Vandaar mijn oproep aan jullie om te testen hier op dit forum.

Ik ben bang dat Jan namelijk niet zomaar een paar van die modules op de plank heeft liggen.
Bovendien zijn bij mijn modules de originele schakelaars en potmeters afgesoldeerd.
Daarna heb ik er (servo) stekerpennen op geplaatst zodat je er (servo) stekers op kan schuiven met een lange draad naar een losse potmeter, schakelaar of schuifweerstand.
 
Ik heb 2 x multiswitch 16-kanaals en 1 x multiprop in een zender zitten.
Alles origineel van Robbe en heb geen enkel probleem, werkt perfect.
De 4+4 heb ik helaas niet.
 
Ik heb reeds een aantal zenders hier liggen waarvan 1 is voorzien van 2x mijn eigen ms12. En 1x robbe multiprop.

Hier heb ik geen problemen mee ondervonden (weliswaar yeti 2.4ghz).
Ik gok dat je hier een F-14 gebruikt.

Wat ik weet van mijn modules is dat ze een eigen signaal moeten hebben en niet doorgelust moeten zijn op de encoders.

Daarnaast gebruik ik de kanaal aansluitingen en niet de orginele multi in ingangen.
Ik weet echter niet uit mijn hoofd hoe dit zit met aansluiten betreffende de orginele robbe modules of die ook direct op het kanaal kunnen werken.

tevens aan de hand van jouw informatie klinkt het als een timing probleem welke veroorzaakt zou kunnen worden door een te grote belasting op de spanning welke de potmeters gebruiken ik vermoed 5V.

Echter denk ik dat een ritje corrien hierbij toch de beste oplossing is.
 
test

Hoi,
ik wil je best uit de brand helpen.
ik heb een fc-16 met rechtsbovenin dezelfde module als op jouw plaatje,8041/8042??
linksbovenin zit de module met 8x schakelaar,weet ff zou het robbe
nummer niet.

Momenteel bestuur ik daar mijn truck mee,soms duwboot,soms robbe atlantis(met genua module).

Module linksboven 8x schakelaar stuurt sound/schakelmodule(beier)
Module rechtsboven stuurt 4x servo en 1x liermotor,nog drie potmeters vrij(voorlopig).

Werkt allemaal perfect,zonder elkaar te storen of niet te reageren.

In de loop der tijd is er steeds meer electrorommel de truck ingegaan,
ineens begon toen de ellende af en toe.
Trillende servo,s en kanalen die elkaar beinvloeden.
Later bleek alleen als er veel tegelijk bedient/geschakeld stond.
En ik had een best zware servo erbij gezet die een paar assen van de trailer stuurde!!!!!!
Zowat de grootste ubec gekocht die ze hadden en problemen weer voorbij.
Alles in de truck wordt gevoed dmv 12v loodaccu en daarachter zware ubec voor de 6v gebruikers.

Maar wat is nu precies je wens??

Dat ik ff alle kanalen van die 8042 tegelijk gebruik/bedien??
Dat is niet zo,n punt plug ik er even drie losse servo,s bij.
Alleen ik denk dat dan bij mij alles nog steeds blijft werken.

groeten
Otto
 
Otto bedankt voor de moeite.
Ik heb het volgende.
Met de module 8042 (servo sturing, geen schakel functie dus proportioneel)
heb ik als ik kanaaltje 3 (van die module) bedien en ik druk of draai dan kanaaltje 1 (ook van die module) de hoek in tijdens het bewegen van 3 stopt 3 als 1 in de hoek komt.
Er hoeft op kanaaltje 1 niet eens een servo te zitten.
Op 3 natuurlijk wel anders kan je niet zien dat het stoort.

Hetzelfde heb ik ook met kanaaltje 8 (van die module) die geeft hetzelfde effect op kanaaltje 3 als kanaaltje 1.

Hierbij maakt het niet uit of de module op kanaal6 of 7 of 8 (van de zender/ontvanger) zit.


Dus als je zou willen proberen:
met kanaaltje 3 continue heen en weer bewegen.
dan kanaaltje 1 naar de ene en dan weer naar de ander hoek bewegen.
kijk dan of kanaaltje 3 hapert.
Zelfde als voor 1 graag ook proberen met kanaaltje 8.
 
test

Oke,

geen punt doe ik morgenmiddag/avond even voor je.
Cabine ligt toch van de truck af kan er zo bij.

Mooi project van je trouwens,volg het zo af en toe.

Ik wil altijd nog een keer een zender in elkaar frutselen speciaal voor mijn duwboot,andrew cargill mcmillan.
Drie motoren,negen roeren en nog wat dingetjes.
De sticks/handles dan zo plaatsen als in het echt.

Tot morgen,
Otto
 
testje gedaan

Hallo,

nou zijn we weer.
Eerst afgelopen nacht maar eens zender en truck accu doorgeladen,kan het daar niet aan liggen.
Toen zoals gevraagd alles getest.
-met kanaaltje 3 continue heen en weer bewegen.
dan kanaaltje 1 naar de ene en dan weer naar de ander hoek bewegen.

stuk papier erbij,
ik weet ook al die nummers niet uit mijn hoofd.
kanaal 1 is dus de meeste rechtse schakelaar boven op je zender,
zit normaal de lier op via soort esc.
servo opgestoken.
kanaal drie zit de schakelservo van de lage gearing versnellingsbak.

aldus gedaan,heen en weer bewogen enz enz enz.
hele dinges nog eens omgekeert dwz kanaal 1 conitnu heen en weer en drie van de ene naar de andere hoek.

nope alles blijft mooi werken,alle andere servo,s blijven mooi staan.

zelfde met kanaal 8 en 1 gedaan,
ook niks alles blijft mooi werken.

daarna maar eens geprobeerd alles om tegelijk heen en weer te bewegen,
zoveel als ging met tien vingers.
nog niks,alles blijft mooi werken.

dan wil je ook gelijk alles doen,
dus op linkse module,8x schakelaar,ook alles aan en uit gaan zetten.
en ondertussen zoveel mogelijk proberen "probleem" kanaal drie te stressen/zieken.
nope,sorry blijft gewoon werken.

diesel geluid stationair mee laten lopen nog een tijdje tijdens testen.
als het ergens stoort hoor je het het beste via de luidspreker,ook geen resultaat.

lier werkt op 6v via bec,
die er nog eens opgezet en flink laten trekken om eventueel 6v onderuit te halen.
ook niks,alles blijft gewoon werken.

dus ja ik weet het eigenlijk ook niet meer.

ik heb een fc16(ouder type) mischien dat die stabieler zijn dan jouw f14??
daar heb ik verder ook geen kijk op.

ik denk wel dat je met drie modules en dan daarachter die omgebouwde meerslagen servo,s zo,n beetje op de max zit wat mogelijk is.
op een gegeven moment is je "netwerkje" vol en kan het best zijn dat er af en toe wat wegvalt.
zelfde als in het groot,hoe meer je over bijv een plc netwerk duwt hoe trager het wordt.
tot hij data gaat missen/overslaan enz enz met alle ellende vandien.

ik denk dat ik persoonlijk meer met dc vertragingsmotortjes en relais was gaan werken,bijv. gestuurd door van die cti ps4 printjes.
zit er in de truck ook 1,
werkt perfect.
zit op de rechterstick en dan op de verticale as,
het dingetje bedient 4x mini 6v relais.
rechterstick links/rechts is sturen voorwielen,gewoon dmv servo.
stick verticaal omhoog 1x2sec is aan/uitschakelen puls signaal naar esc,
kan je gas geven zonder dat truck wegrijdt.
motorgeluid gaat dan wel in toeren omhoog.
leuk bij warmdraaien en/of liergebruik.
stick verticaal omhoog 1x1 sec is alarmlichten aan/uit.
stick verticaal omlaag 1x2sec is aan/uit werklichten achterop bij de lier.
stick verticaal omlaag 1x1 sec is nog even open,waarschijnlijk zwaailichten op cabinedak.
maar dat is natuurlijk ieders keuze.

tot zover maar even uitslag van de test.
mischien dat je Chris Ooms nog eens kan contacten,die zit tot over zijn oren in de robbe/futaba zenders.
zal wel geen reklame mogen maken hier,maar google ff beugen 2e handsrc ofzo kom hij wel boven.

als je nog wat geprobeert wilt hebben hoor ik het wel,
succes verder

groeten
Otto
 
Otto, veel dank voor de moeite.
Blij te horen dat jouw spul werkt.
Ik ken het verschil niet tussen de 16 en de 14.

Ik begrijp dat een truck ook wat meer is dan een voor- en achteruit en een stuur.
Zal binnenkort eens wat rond bladeren bij jou en je maatjes.

Chris ken ik wel, is volgens mij geen reclame.

Als ik klaar ben met de voorbereidingen met de boot (ik wil varen op 4 sept in Amersfoort) zal ik een simpele test doen met 1 en dan met 2 modules.
Als er dan niets fout zit moet het in de "drukte" zitten of in de lengte van de communicatie kabel.
Net zolang tot alle 5 de modules werken.
Vorderingen zal ik hier plaatsen.

vriendelijke groet Harm
 
test

Harm,

geen dank kleine moeite en best leuk of even te doen.
Ik weet hoe frustrerend zoiets kan zijn.

Ik probeer nog steeds af en toe om drie voortstuwingsmotoren kompleet onafhankelijk van elkaar te laten werken.
Dingen liggen naast elkaar met drie ecs,s eraan.
Twee buitenste gaat perfect,drie op een esc ook.
Maar zodra ze alledrie iets anders moeten gaan doen flipt er eentje soms,gaat spontaan achteruit draaien ofzo.
Nu zitten buitenste op esc,s en middelste op soort aan uit regeling.
Maar dat was niet de insteek,wordt ook hier ooit weer vervolgt.

f14 is gewoon ouderwets analoog?
fc16 heeft zo,n schermpje erop kan je modelen in opslaan.
En je kan dmv toetsen/menu,s servo,s ompolen en mixen enz enz.
ik heb hier ook nog een oude f16 dat is eigenlijk mijn favoriet.

succes verder,
Otto
 
Voor ik de keuze maakte over welke zender heb ik de boat en truck ook bekeken, maar die kan je niet ver genoeg uitbreiden.

Mijn vorige elektro project is uit 1978 toen had je nog regelaars met dikke transistoren en borstel motoren.
Denk wel dat je snapt dat ik esc's niet ken en dat ik daar geen enkel zinnig woord over kan zeggen.
 
esc

Euh Harm,

sorry,

met esc bedoel ik gewoon de ouderwetse vaartregelaar.
electronic speed controller.

Men gaat die taal vervuiling ongemerkt zelf ook gebruiken blijkbaar.

Motoren zijn bij mij ook "gewoon" nog steeds als in de vroegere jaren gesloopt uit een of ander gereedschap of apparaat.
Voltage wijst zichzelf meestal ongeveer wel.

Accu,s nog steeds de onvolprezen supergoedkope loodaccu,s,
ook vaak wel ergens uit te slopen.

Voor de rest zijn die modules en schakelprintjes enz enz een uitkomst.

En soms een vloek als het even niet wil zoals gepland.

Succes en ik hoop hem een keer te zien onder stoom,
keertje bij dordt in stoom(thuiswedstrijd voor je) mischien??

groeten
Otto
 
Back
Top