TEST KDS Flymentor 3D

Discussie in 'Flybarless' gestart door bruteforce, 14 feb 2010.

  1. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Al veel over geschreven, maar nog weinig echte tests gezien. Daarom geef ik hier mijn ervaringen weer met de Flymentor.

    Deze test is mede bedoeld voor de minder ervaren helivlieger, die zich wellicht afvraagt of de Flymentor wat voor hem is. Daarom zal ik technische zaken wat meer toelichten zodat ik het zelf ook nog snap:D.

    De Flymentor is een electronisch stabilisatie-systeem voor heli's. De bedoeling is dat het eenvoudiger wordt voor de beginner om een heli te besturen, maar ook voor de wat ervarener piloot om wat veiligheid te kunnen inzetten als dat nodig is.
    Om discussie te voorkomen kan ik je alvast melden dat de heli met dit systeem nog steeds niet uit zichzelf vliegt. Je moet toch echt nog zelf leren vliegen.

    De Flymentor arriveert in een erg mooi doosje, en de inhoud is behoorlijk klein.

    [​IMG]

    De afmetingen zijn (lxbxh):
    -Gyro: 25x25x15
    -CCD: 30x15x15
    -Electronica: 45x30x15

    Er zit verder nog een USB adapter in het doosje en een mini-CD met het programma en een PDF beschrijving.
     
  2. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Waarom wil ik de Flymentor inzetten?

    Ik vlieg al helicopter sinds mijn 16e. Eerst met een Schluter Helibaby en later met de Heim Star-Ranger. Deze heli had een rotordiameter van zo'n 1500mm en was ook door de dikke 5kg gewicht daarmee stabiel te vliegen bij wind. Hoe goed de Heim rotorkop was wordt nog steeds bewezen door het feit dat Mikado en Vario de rotorkop nog steeds gebruiken.

    Na een hele tijd niks ben ik 10 jaar geleden weer ingestapt met een Ikarus Eco8. Een heerlijke stabiele en lichte heli met een rotordiameter van 1050mm. De trend is toch de wat kleinere heli's (zie de populairiteit van de 450 klasse), maar het ligt voor de hand dat wind grotere vat heeft op een kleiner model. Ik vind de Eco8 vooral bij windstil weer een droom om mee te vliegen, maar als er wat wind komt dat wordt het toch hard werken. Het is best grappig om af en toe voor je eigen heli te moeten bukken, maar veilig kun je het niet noemen en ook vind ik het nou niet echt "ontspannen de hobby uitoefenen". Mijn wens is om, wanneer nodig, de hulp in te kunnen roepen van een electronisch system dat mij een beetje helpt de heli in toom te houden.

    [​IMG]
    Heerlijk rondknorren met de Eco8 op vakantie met de ondergaande zon en windstil weer.
     
  3. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    De installatie van het Flymentor systeem is eigenlijk kinderspel. Maar omdat de beschrijving zo slecht is en vol fouten zit, denk ik dat de gemiddelde modelbouwer op een dwaalspoor wordt gezet. Daarom hier stap voor stap de methode om de heli om te bouwen.

    Men neme 1 stuks Eco8 met JetRanger rompje.

    [​IMG]
     
  4. snans

    snans

    Lid geworden:
    25 aug 2009
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Antwerp
    deze ga ik met veel interesse volgen :)
     
  5. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    goed initiatief en ben echt benieuwd naar je verslag en bevindingen,
    wat ik niet weet over dit systeem is het volgende.
    Stel je klimt naar 20 meter hoog en laat de sticks los, blijft hij dan ook goed hangen ter plaatse of werkt dit alleen laag bij de grond?
     
  6. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Neem de zender en zet ALLE electronische mixers uit. Dit was bij mijn zender nog het meeste werk omdat het ding (Walkera WK-0701) allerlei dingen al doet zonder dat je erom vraagt.
    Je moet de mixers uitzetten omdat de Flymentor dit allemaal voor je gaat doen.
    Ik denk dan ook dat de beginner al wat geld kan besparen door een "gewone" 7 kanaals zender aan te schaffen zonder ingebouwde heli-zaken.

    Nu gaan we de heli aanpassen. EERST ga je de draden van de regelaar naar de motor losmaken (1 van de 2, of 2 van de 3) om ongelukken te voorkomen. Zorg dat deze geen sluiting kunnen maken en tape ze evt. af.

    [​IMG]

    Neem een stuk papier en bepaal nu welke servo's wat doen. Als je b.v. een 120 graden CCPM aansturing hebt, dan heb je nu (na uitschakeling van de mixer) 1 servo die de roll bedient (Aileron, tuimelschijf links-rechts), 1 die de nick bedient (elevator, tuimelschijf vooruit-achteruit) en 1tje die waarschijnlijk nu niks meer doet. Deze laatste komt straks direct op de Flymentor en gaat dan weer meedoen met de CCPM.
    Voordeel van de mixing op de Flymentor is dan ook dat je een kanaal over hebt straks. Merk de servodraden met een plakkertje ofzo met de funktie erop. Geef dit ook ergens aan voor je ontvangerkanalen!

    Omdat de Flymentor duidelijk moet weten welke servo wat doet om te kunnen stabiliseren, is het belangrijk de servo's goed aan te sluiten.

    Ik kwam op de volgende aansluitingen:

    Elevator (nick): Geel
    Aileron (roll): wit
    Throttle (gas of pitch): oranje
    Rudder (staart): grijs

    Ik heb de motor altijd op Governor staan (regelaar regelt zelf de motortoeren a.h.v. een instelling met een schuif op de zender) dus die zit bij mij op een aux kanaal. Heb je- of wil je dit niet dan kun je gewoon je bestaande gascurve en kanaal blijven gebruiken.

    Je kunt de Flymentor stabilisatie traploos instellen, en daarvoor gebruik ik een ander aux kanaal waar ik de blauwe draad op aansluit.

    Als je nog een schuifkanaal over hebt, kun je ook de gevoeligheid van de staartgyro ook vanaf de zender regelen. Deze draad heeft een groene kleur. Helaas heb ik geen kanaal hier meer voor en dus moet ik de gyro met de hand afstellen.
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2010
  7. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Zou dit ook lukken met een 5-kanaals zender, bijvoorbeeld de Spektrum DX5e? Ik heb nog een complete CopterX 450AE staan maar om er nu twee op mijn DX7 te zetten... :? ;) De DX5e heeft 4 proportionele kanelen (throttle/rudder/aileron/elevator) en 1 schakelkanaal. Idee was dan de schakelaar voor throttle (soort idle-up/throttle hold combi 8O) en de overige 4 kanalen als pitch/rudder/roll/nick. Ik hoef er niet mee te 3D-en, alleen wat rondvliegen/stil boven het veld laten hangen met een cameraatje eronder.
     
  8. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Monteer de gyro in de heli ipv je eigen gyro m.b.v. dubbelzijdige foamtape. De pijl op de gyro moet naar voren staan. De gyro moet (net als een gewone gyro) zo goed mogelijk in de lengterichting van de heli staan d.w.z. NIET uit het midden.

    [​IMG]

    Monteer de CCD camera onder de heli met dubbelzijdige foamtape, ook weer met de pijl naar voren (staat onderop) en zorg ervoor dat het ding vrij "kijk"veld heeft naar beneden en vrijwel vlak onder de heli staat. Hij mag, net als op de foto, uit het midden staan maar heb je de mogelijkheid hem echt centraal onder de heli te hangen dan is dat nog beter.

    [​IMG]

    Zet ook de electronica-unit met dubbelzijdige foamtape vast. Let op dat je nog aan de aansluiting voor de USB kunt (bij mij aan de rechterkant) en dat je de draden weghoudt bij de draaiende delen. Het is handig dat je vanaf buiten de LED kunt zien, zodat je de werking kan controleren. Ook is het verstandig een plek te kiezen voor de unit die zo ver mogelijk weg ligt van de regelaar en de ontvanger.

    [​IMG]
     
  9. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik begrijp dat er vele vragen opkomen nu. Ik maak eerst even mijn verhaal af over de installatie en dan kom ik op jullie vragen terug.


    Er staan nummers op de Flymentor servopoortjes. Die staan in de manual verkeerd om, maar dit is de goede manier:

    5- Staartservo
    4- 4e servo als je een 4-servo tuimelschijf gebruikt. Ik heb 3x 120 graden CCPM dus word bij mij niet gebruikt.

    [​IMG]

    Kijk even naar de afbeelding, dit is de heli van bovenaf gezien.
    3- Servo 3 v/d tuimelschijf
    2- Servo 2
    1- Servo 1

    Als het goed is dan is de motorregelaar (met BEC) nog steeds aangesloten op je ontvanger of heb je een ontvanger-accu aangesloten. De Flymentor krijgt spanning van de ontvanger via zijn eigen kabeltjes.

     
  10. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Leg de meegeleverde CD in de lade van je PC. Neem nu de bijgeleverde USB connector, steek het ene deel in de Flymentor electronica en het andere deel in de PC. De PC zal een verbinding proberen te maken met de USB, daarvoor verwijs je hem naar de CD en alles zal automatisch configureren.

    Zet je zender aan en DAARNA de heli zoals je altijd doet als je wilt gaan vliegen.



    ;-) HEB JE DE MOTORDRADEN LOSGEMAAKT?



    Open het Helibal-programma. De PC zal verbinding maken met de heli. Onderin links staat "connected". Laadt het programma uit de Flymentor naar de PC door op de eerste button linksboven te klikken, "balancer read".


    Als het goed is dan kun je al wat funkties uitproberen. De tuimelschijf moet uiteraard op pitch naar boven- en beneden gaan. Reverse servo's indien nodig via het programma om het juist werkend te krijgen. Probeer eerst om e.e.a. via je programma goed te krijgen en ga niet in je zender lopen reversen.

    Het handigste is om eerst even bij tab "control" de flymentor balancer uit te zetten (=waarde 0). Op deze manier kun je de servo-neutraalstanden etc. goed instellen zonder dat het ding steeds bij zit te sturen.


     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2010
  11. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Doet alles het dan kun je kijken of de balancer de goede kant op werkt.

    Maar eerst:
    Hoe werkt dat nou?

    Je weet vast wel wat een gyro doet. Deze stuurt de staart bij als er een ongewenste beweging (b.v. door wind) opgezet wordt. Een gewone gyro geeft "stootjes" terug aan de servo om de ongewenste beweging te dempen.
    Een heading-hold gyro werkt net even anders; deze zal net zolang tegen blijven sturen totdat de oorspronkelijke stand van de staart weer bereikt is.

    In de Flymentoir zitten 3 gyro's. De "normale" voor de staart, die in ons geval te schakelen is tussen "normaal" en "heading hold". Er zijn daarbij nog 2 heading-hold gyro's gebruikt voor de tuimelschijf. Als de heli dus b.v. naar rechts helt, dan zal de balancer net zo lang tegensturen tot de oorspronkelijke stand weer bereikt is.

    Als je, net als ik, een apart kanaal voor de balancer hebt ingericht, dan kun je traploos instellen wat de balancer doet. Dit gaat van de middenstand "uit" naar (linksom draaien/schuiven) "altijd in de vlakke positie terugkomen" en alles wat daar tussenin ligt. Je kunt dus tijdens het vliegen de knuppels loslaten en de heli zal in de vlakke positie terugkomen als de werking op "max" staat ingesteld.

    Nou is er nog een extra feature aan toegevoegd die bedoeld is voor hoveren en lage vluchten. Er hangt immers nog een CCD camera onder de heli! Wat deze doet is een aantal maal per seconde een electronische "foto" van de ondergrond nemen. Gaat de heli "driften" dan zal de "foto" afwijken en daarop zal de heli met korte stootjes (zoals een normale gyro!) de heli terug op zijn positie proberen te krijgen.

    Als je b.v. vooruit vliegt op lage hoogte (tot ca 3 meter) dan zal de Flymentor de heli nog steeds zijwaarts bijsturen met de CCD. De balancer zal ervoor zorgen dat de voorwaartse hellingshoek behouden blijft en de heli zijwaarts gezien vlak blijft.

    Ook deze funktie is traploos in te stellen via het extra kanaal door vanaf de middenstand "uit" rechtsom te draaien/schuiven. Als er te weinig licht is voor deCCD camera, dan schakelt deze uit en heb je automatisch de balancer-regeling nog actief. Niet alleen licht is benodigd voor de camera, ook heeft hij een ondergrond nodig met voldoende "variatie". Hij zal het dus beter doen op een grasveld dan boven een betonnen vloer.
     
  12. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    OK, nou zet je de balancer aan d.m.v. je extra kanaal of door in het scherm de pointer naar rechts te verschuiven.

    Als het goed is dan stuurt de balancer de tuimelschijf achterover als je de heli voorover houdt en andersom. Ook zijwaarts moet het zo werken.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Hoi,

    Even een note: De "balancer" funtie zoals jij die beschrijft is niet meer dan een "flybarless" systeem. Ofwel een electronische variant voor de bijvoorbeeld Heim kop zoals je eerder vernoemt bovenaan dit draadje. Dit systeem zorgt er dus absoluut niet voor dat je heli uit zichzelf ver recht gaat hangen!

    Als dit wel zo zou zijn zou de besturing van je heli ineens heel anders zijn. Je cyclic stick bestuurd dan niet meer de hellingshoek van je rotorschijf maar juist de snelheid van je heli. En ik denk niet dat dit laatste waar is, omdat hiervoor enkele benodigde sensoren ontbreken.

    Hou dus even rekening met dit en probeer andere niet een verkeerd beeld te geven.

    De functie van de CCD zoals je die beschrijft is een hele leuke. En dit is ook technisch mogelijk met de componenten in de set, hoe goed het werkt is een tweede, maar dat zullen vast nog wel lezen.

    Greetz,

    Michiel
     
  14. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi Michiel,
    Ik weet er in detail te weinig van om meteen in discussie te gaan, ik ga af op wat ik zie en beleef. Het staat nog niet vermeld maar ik heb er al wel degelijk mee gevlogen. Dit systeem is NIET bedoeld voor een flybarless head maar als stabilisatie voor een paddelkop. En als ik de knuppels loslaat vanuit welke gekke hoek dan ook dan komt hij wel degelijk in een vlakke toestand terug.
     
  15. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Zo, als laatste post voor dit weekend DE EERSTE TESTVLUCHT.

    Voordat het zover is moet je even bedenken hoe de Flymentor weet wat nu eigenlijk horizontaal is. Dat kan hij zelf niet weten en moet jij hem vertellen namelijk.

    Dus als je geen zenderkanaal hebt om de Flymentor mee "aan" te zetten maar b.v. hem altijd op hover-hold hebt staan, dan moet de heli bij het inschakelen het zg. "initialiseren" van de electronica doen terwijl de heli horizontaal staat. Alle afwijking daarvan ziet hij als iets wat hij moet corrigeren. Je zult er dan ook niet aan ontkomen om de heli elke keer weer te moeten trimmen om hem echt stil te laten hangen op de "automaat".

    Wat ik doe is de heli op toeren laten komen zodat hij al vlak hangt en dan pas de Flymentor activeren.

    Vanwege het mooie winterweer moest e.e.a. in mijn woonkamer gebeuren. die is ca 5x8 meter, maar mijn vrouw staat erop dat er ook nog meubels binnenstaan, dus na wat schuiven heb ik een testplekje van ca 3x3 meter.

    Met bonkend hard werd de rotor op snelheid gebracht (wat een geweldig geluid is dat toch dat ronken van de bladen) met de Flymentor UIT en meteen weer stopgezet omdat de staart hevig begon te kwispelen. Dit even snel opgelost door met de PC de tail op "0" in te stellen (hij zal dan nog een heel klein beetje corrigeren) en een beetje ruddermix op de zender in te stellen (stiekum toch nog een mixer aanstaan).

    Weer opgetoerd en langzaam pitch erop. Er is eigenlijk niks aan de besturing gewijzigd, ook het beetje exponential wat ik op de zender had ingesteld is er nog steeds. Omdat de meeste heli's (dus ook de Eco 8 ) er niet van houden om in hun eigen grondeffect te vliegen (soort bel met lucht waar de heli steeds vanaf wil glijden) dit expres geprobeerd. Dan kost het een beetje stuurmanskunst om de heli stabiel te houden. Toen neergezet en de balancer op max gezet. Hierbij is het net of de heli naar rechts getrokken wordt, maar als je gewoon pitch geeft gaat hij toch vrijwel loodrecht omhoog. Er moet nog steeds aan de knuppels gewerkt worden maar het is allemaal veel gemoedelijker en dus makkelijker. Toen op hover-hold (met CCD). Ik heb een vrij donkere laminaatvloer en ik weet niet of dat gunstig is, maar duidelijk merkbaar is dat de heli nog meer zichzelf stabiliseert. Voorzichtige "sprongetjes" naar links of rechts gevolgd door het loslaten van de knuppel laat de heli weer terugkomen in horizontale toestand. Een beetje vergelijkbaar met een coaxheli, die nog wel duidelijk gestuurd moet worden maar een behoorlijke mate van eigenstabiliteit heeft.

    Ik ben er tot nu toe zeker niet ontevreden over. Het ding vliegt gelijk stabiel met de standaardinstellingen "out of the box" met uitzondering van de tailgyro, die je normaal ook altijd even goed moet instellen natuurlijk. We wachten even op vliegbaar weer zodat ik de Flymentor buiten kan uitproberen.

    WORDT VERVOLGD...
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2010
  16. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant

    Moet kunnen met slechts 5 kanalen, maar zoals hiervoor al uitgelegd moet je er dan wel rekening mee houden dat de heli horizontaal initieert omdat je met ingeschakelde hover-hold opstart.
    Ik zou zelf geen kleine heli nemen om serieus te filmen maar het kan gewoon wel natuurlijk.
     
  17. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het beste werkt het in hover-hold modus dus binnen 3 meter hoogte; dat stuurt hij het meeste bij. Maar alleen op de balancer (boven 3 meter) zal deze hem ook terug horizontaal willen (helpen) sturen. Dat dit zijn grenzen heeft lijkt me duidelijk. Waar die grenzen liggen moet ik nog verder uitzoeken als het buiten beter weer wordt.
     
  18. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Dank je wel voor hte antwoord. Alles gelezen hebbende ben ik tot de conclusie gekomen dat een extra schakelfunctie toch zeker wel wenselijk is. :yes: Goed verslag dus, zeer nuttig. :thumbsup:

    Voor wat betreft de camera is het maar een klein draadloos dingetjes. De rest zit op de grond. ;)
     
  19. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Vandaag een dagje vrij en dus wat tijd om met de Flymentor te pielen.

    Na mijn eigen bewering over dat je de Flymentor moet laten zien wat horizontaal is ging ik twijfelen. Dat zou betekenen dat elke graad dat je de heli scheef hebt staan bij opstarten een trimafwijking geeft. Nou, het klopt dus niet helemaal wat ik zei.

    Als ik bewust de electronica b.v. op balancer "max" laat initialiseren met de heli scheef, dan ontstaat er inderdaad een tuimelscijf afwijking wanneer je de heli weer horizontaal stelt. Maar na enkele seconden heeft de Flymentor door dat dit een eigen afwijking is en... stelt hij de tuimelschijf gewoon netjes horizontaal. De gyro's weten dus blijkbaar zelf wel degelijk wat horizontaal is. Dus... geen enkel probleem om de heli met al ingeschakelde Flymentor op de balancer op te starten. Je hebt dus niet per se een extra kanaal nodig als je vooraf de balancer-instelling in de software al hebt gemaakt.

    Er kwam wel een nieuwe vraag bij me op nadat ik instructievideo's had gezien van de Helicommand 3D. Boze tongen beweren dat de Flymentor een rip-off is van deze stabiliser. Er zijn idd veel overeenkomsten. Let wel ik heb het niet over de Helicommand Rigid, maar over het eerste type dat ook bedoeld was voor paddelkoppen. Hier zit ook een cameraatje op enzo. In de video wordt aangeraden om de heli op te laten stijgen in balancer mode, en dan pas over te schakelen naar hover hold. Daarvoor zou je dan weer wel een extra kanaal op je zender moeten hebben. Overigens kun je ook een 3- of 2 standenschakelaar op je zender hiervoor gebruiken omdat de middenstand "uit" is.

    Helicommand video's: (deel 1 en 2)
    kR1wjGMELJg[/media] - Helicommand set up part 1
    7qG18c0ONEg[/media] - Helicommand set up part 2

    KDS beweert dat de Flymentor ook stabiliseert bij rugvlucht. Dat zou dan betekenen dat de Flymentor op enig moment moet overschakelen van normaal- naar rugvlucht. Dit klopt. Als ik de heli bij wijze van spreken handmatig laat "rollen" dan wil de FLymentor tot 90 graden corrigeren naar horizontaal-normaal. Boven de 90 graden schakelt de Flymentor-correctie razendsnel over naar corrigeren voor horizontaal-rugvlucht.

    Daar ligt dus de grens om de heli (na het loslaten van de knuppels) weer automatisch in vlakke positie te laten terugkomen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat betekent dus dat je bij een steile bocht moet oppassen dat de het systeem plots kan omschakelen, of kun je dat ook uitzetten ? Het lijkt mij een leuk systeem om te experimenteren op mijn HK 450 :)
     

Deel Deze Pagina