Test: Methanolmotor op benzine

Waarom is het veld prut door de navotop ?
Sorry voor de offtopic hier. Maar wij vliegen op het voormalig marinevliegkamp. Dit is nu voor de komende 2 weken defensie terrein waarbij alles is afgezet met hekken zoals je ook gedeeltelijk kunt zien op de video. Op dit moment hebben we dus 1 baan die we kunnen gebruiken om te starten/landen en op bepaalde gedeeltes erboven niet mogen vliegen. Vanaf volgende week kunnen we het terrein niet meer op tot na de top.

Ter lering en vermaak:
feit dat je toestel hard binnenkomt, wil niet zeggen dat je iets aan de motor moet veranderen.
misschien de prop, maar een toestel is gemaakt om te vliegen..
je moet hem niet langzamer laten lopen dan logisch is, omdat hij hard binnenkomt.
wordt de boel onbetrouwbaar van...

nu heb ik tegelijk ook het idee dat je harder binnenkomt dan nodig is.
ik zie dit bij ons op het veld ook nog wel eens bij mensen die naar hout overstappen..
het remt niet als een schuimpje.
je kan hem niet 45 graden naar beneden duwen, tikkie up trekken bij de grond en hopen dat ie genoeg geremd heeft.
bij schuim kan dat..

Op hoogte even kijken hoe langzaam de boel kan.
vlieg je op een punt vol up en wil hij nog zakken, dan zit je op zijn langzaamst.. en doorgaans tegen de stall grens.
omdat je in de landing hoogte verliest, pak je snelheid op.
daarom moet je een stevig deel van je circuit langzaam hoogte verliezen
kwart gas, of stationair als je de motor vertrouwt
in de laatste poot, zit je in het verlengde van het veld.
is hij uitgelijnt. zit hij al laag.
dan heb je dat laatste hele stuk om op de rand van het veld te komen, wielen op de grond te krijgen.
ze kunnen langzamer dan je verwacht..
maar test op hoogte.

lukt niets, kun je altijd de motor nog uit zetten in het laatste stukje.
maar dat is in de regel alleen bij heel snelle toestellen, straaljagers of relatief heel korte velden een oplossing

Ter lering en vermaak:
feit dat je toestel hard binnenkomt, wil niet zeggen dat je iets aan de motor moet veranderen.
misschien de prop, maar een toestel is gemaakt om te vliegen..
je moet hem niet langzamer laten lopen dan logisch is, omdat hij hard binnenkomt.
wordt de boel onbetrouwbaar van...

nu heb ik tegelijk ook het idee dat je harder binnenkomt dan nodig is.
ik zie dit bij ons op het veld ook nog wel eens bij mensen die naar hout overstappen..
het remt niet als een schuimpje.
je kan hem niet 45 graden naar beneden duwen, tikkie up trekken bij de grond en hopen dat ie genoeg geremd heeft.
bij schuim kan dat..

Helemaal eens. Ik denk dat dit zeker de hoofdreden is dat een schuimpje redelijk makkelijk afremt. Daar zal ik nog even rekening mee moeten houden en gewoon veel oefenen om mooi uit te komen. De motor ga ik ook zeker niet stationair verlagen. Hij loopt nu netjes zonder dat die gaat rijden op het asfalt en eenmaal gestart lijkt die dat lang vol te houden zonder uit te vallen.

Op hoogte even kijken hoe langzaam de boel kan.
vlieg je op een punt vol up en wil hij nog zakken, dan zit je op zijn langzaamst.. en doorgaans tegen de stall grens.
omdat je in de landing hoogte verliest, pak je snelheid op.
daarom moet je een stevig deel van je circuit langzaam hoogte verliezen
kwart gas, of stationair als je de motor vertrouwt
in de laatste poot, zit je in het verlengde van het veld.
is hij uitgelijnt. zit hij al laag.

Dat is zoiezo altijd een goed punt om uit te zoeken waar de stall grens ligt.

Nou... Hier ga ik iets delen wat ik geleerd heb doordat ik een toerental via RPM kan uitlezen:
Mijn Saphir, is een van de kisten die éérst zonder, en later MET solenoid kleppie vloog.
Die motor, die loopt ongeveer 2000~2500 stationair op de grond.
ZONDER kleppie, kreeg ik het stationair mengsel niet goed onder controle en liep het ding vrij rijk onderin.

Stationair, lekker viertakten, rengdengdengdeng, je kent dat wel.
Diing was NIET aan de grond te krijgen met stationair lopende motor, snapte er niks van. Het ding wilde NIET naar de grond zakken, vloog stationair op een halve meter hoogte de hele lengte van het veld over, en iedere poging om af te remmen resulteerde in dat het ding gelijk 3 tot 5 meter klom. Ik had gewoon geen keus, anders dan de motor vóór de landing reeds uit te zetten...
Hij klonk in de landing precies hetzelfde als stationair op de grond. dus ik snapte er weinig van, TOTDAT ik die toerental uitlezing monteerde (nog vóór het kleppie was dat). Bleek het ding op de grond 2500 toeren te lopen, maar in de lucht 4000 met het gas volledig dicht. Maar je HOORDE dat NIET...

Toen kreeg ik het kleppie, en daarmee had ik het mengsel veel beter onder controle. Ik heb toen het mengsel stationair zo schraal mogelijk gezet om de bagger achter de uitlaat te verminderen.
Uiteraard gaat ie dan harder lopen, dus gasklep ook weer teruggesteld naar 2500 toeren.
Tot mijn redelijke verbazing, bleek de motor NU wél ook in de lucht gewoon 2500 toeren te maken, en landen was van het ene moment op het andere een eitje.

Moraal van het verhaal: stationair MOET zo arm mogelijk.

En... aangezien je bij een curve waarde van -85 nog maar 15 stapjes over hebt naar -100, betekent dat dat je stapgrootte iets van 6 a 7% is. Je kunt dus met dergelijke waardes helemaal niet precies je mengsel afstellen.
Dus ja. Probeer die Low Speed naald voorzichtig wat verder dicht te zetten, zodat die curve opgetrokken kan worden.
Bij -50 heb je al 50 stappen naar -100, en dus een stapgrootte van 2% bij het verstellen van het mengsel, en dat is een stuk beter.

Stationair mengsel NIET afstellen aan de hand van de gasrespons, UITSLUITEND naar "de armst mogelijke betrouwbare stationairloop".

De gasrespons stel je met de slow-down functie van de gasservo af.

Maar supergaaf dat je kissie rondvliegt, enne... Zat vermogen, zo'n .52 op peut, toch?

Stationair, lekker viertakten, rengdengdengdeng, je kent dat wel.
Diing was NIET aan de grond te krijgen met stationair lopende motor, snapte er niks van. Het ding wilde NIET naar de grond zakken, vloog stationair op een halve meter hoogte de hele lengte van het veld over, en iedere poging om af te remmen resulteerde in dat het ding gelijk 3 tot 5 meter klom. Ik had gewoon geen keus, anders dan de motor vóór de landing reeds uit te zetten...
Hij klonk in de landing precies hetzelfde als stationair op de grond. dus ik snapte er weinig van, TOTDAT ik die toerental uitlezing monteerde (nog vóór het kleppie was dat). Bleek het ding op de grond 2500 toeren te lopen, maar in de lucht 4000 met het gas volledig dicht. Maar je HOORDE dat NIET...

Dat is interessant! Volgende week ga ik hier even gelijk mee aan de gang. Want in de lucht met gas dicht lijkt dit heel erg op jouw verhaal dat die door blijft lopen en snelheid niet verminderd.

Dus ja. Probeer die Low Speed naald voorzichtig wat verder dicht te zetten, zodat die curve opgetrokken kan worden.
Bij -50 heb je al 50 stappen naar -100, en dus een stapgrootte van 2% bij het verstellen van het mengsel, en dat is een stuk beter.
Gaan we doen. Heb net even gekeken en die staat 2 hele slagen open. Vergeleken bij het kleine stukje wat de hsn open is, is dat wel veel.
Stationair mengsel NIET afstellen aan de hand van de gasrespons, UITSLUITEND naar "de armst mogelijke betrouwbare stationairloop".

De gasrespons stel je met de slow-down functie van de gasservo af.

Maar supergaaf dat je kissie rondvliegt, enne... Zat vermogen, zo'n .52 op peut, toch?

Ik heb dat inderdaad volgens jouw handleiding gedaan en de gasrespons afgesteld met de delay op de throttle servo.

Je had helemaal gelijk wat betreft motor. Is inderdaad zat vermogen. Ik kreeg ook verschillende opmerkingen dat die helemaal niet zoveel lawaai maakt voor een 2 takt en niet jankt.

Dat is interessant! Volgende week ga ik hier even gelijk mee aan de gang. Want in de lucht met gas dicht lijkt dit heel erg op jouw verhaal dat die door blijft lopen en snelheid niet verminderd.
Het gekke is, het was absolúút niet HOORBAAR dat dat toerental hoger was. Klonk precies hetzelfde, maar de telemetrie liegt niet.
Gaan we doen. Heb net even gekeken en die staat 2 hele slagen open. Vergeleken bij het kleine stukje wat de hsn open is, is dat wel veel.
het is vaak draaiend vrij lastig, maar draai maar gerust toe tot de motor begint af te slaan, en dan de curve ophogen.
Als het goed is, hou je met een correct, zo schraal mogelijk afgesteld mengsel een echt HEEL erg kleine luchtspleet over, echt maar iets van 0,5 mm of zo. Want als je de motor schraler zet, loopt het toerental op en moet dus het gas verder dicht.
Dat maakt het schraler stellen van de LS naald ietwat lastig, want die LS naald (die voor methanol berekend is) gaat dan nóg schraler staan. Dus dat is vaak wat heen en weer zoeken.
Het KAN mogelijk zijn, dat dan de HS naald weer een paar klikjes open moet. Dat is soms wat onvoorspelbaar.
Ik heb dat inderdaad volgens jouw handleiding gedaan en de gasrespons afgesteld met de delay op de throttle servo.

Helemaal prima!

Je had helemaal gelijk wat betreft motor. Is inderdaad zat vermogen. Ik kreeg ook verschillende opmerkingen dat die helemaal niet zoveel lawaai maakt voor een 2 takt en niet jankt.
Klopt. T.o.v. Methanol is het vermogen zo'n 20% lager, en dat betekent een 20% minder krachtig plofje in de uitlaat aan het einde van iedere verbrandingsslag. En hoewel lastig de vinger er op te leggen, het "karakter" van het geluid verandert ook wat.
Vanwege het veel beter gecontroleerde begin van de verbranding kan de motor ook veel beter tegen een "onderdrukt toerental" (zeg maar: "te zware prop") en minder toeren is minder lawaai. Het houdt je motor ook wat koeler, want minder toeren is ook minder vaak een verbranding. Maar met die SC is temperatuur niet echt je probleem, want die motoren hebben een tamelijk goede loopset, écht chroom, goede passing.

Hardstikke leuk te lezen dat het je goed bevalt.

Laatst bewerkt:
Back