Test: Methanolmotor op benzine

Je zou kunnen proberen een heli-demper te modificeren (de aansluitflens 90 graden draaien), sommige dempers kun je wellicht wat bruikbaars van maken, maar je moet denk ik echt even zoeken naar geschikte types.

En anders inderdaad geheel zelf maken.
 
Je zou kunnen proberen een heli-demper te modificeren (de aansluitflens 90 graden draaien), sommige dempers kun je wellicht wat bruikbaars van maken, maar je moet denk ik echt even zoeken naar geschikte types.

En anders inderdaad geheel zelf maken.
Blijft te leuk om te doen.
 
Iedereen kan die ks dempers kopen en deze in de romp of er onder plaatsen. Maar de uitdaging is juist als je met een schaal toestel bezig bent om dit niet te doen.
En mbv rvs Thermoskannen, lege gasbusjes. Wat pijpwerk van dunwandig rvs of campingstoel. Kun je met wat zilversolderen best leuke dingen maken.
IMG_20190202_124026.jpg
IMG_20190129_142810.jpg
IMG_20190207_195847.jpg
IMG_20190129_140909.jpg
IMG_20190129_140922.jpg
IMG_20190202_135231.jpg
 
Ondertussen kon ik mijn ongeduld niet bedwingen, ik had eigenlijk willen wachten tot de uitlaatbocht binnen was, maar dat duurde me te lang, dus heb ik de motorkap op de Saphir gezet.

IMG_20190605_220012.jpg


Testrun achter huis liet vrij sterk toegenomen motortemperaturen zien, dus ik had er eigenlijk een beetje een hard hoofd in.
Maar toch vanmiddag gaan vliegen, en tot mijn stomme verbazing waren de temperaturen in de lucht gewoon absoluut normaal, en hééél mischien 5 graden hoger dan zonder motorkap.
Wat me ook verbaasde, was hoeveel invloed die motorkap op het vlieggedrag had, maar dat is een heel ander verhaal.

Al met al, lijkt het er zeer sterk op, dat deze ombouwsels ook gewoon absoluut bruikbaar voor wat meer dan gewoon rustig rondpruttelen: ik ben er van overtuigd dat de Saphir, zoals hij nu is, en afgesteld/uitgebalanceerd/gevlogen door een betere piloot dan ikke, gewoon op wedstrijdniveau ingezet kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Of een curare 60 met 10cc os met reso. Lijkt me wel leuk ja
Oh, dat is zeker leuk....
Ik weet dat Femmo nog een Curare met wat werk er aan te koop heeft.
Ik zou alleen geen OS ombouwen, tenzij het een motor met zuigerveer is, OF een van de types die ASP compatibel zijn.
Ik zou in ieder geval NIET een nikkelgecoatte OS ombouwen met resonantie-pijp.
Of een cap 233 met 26cc webra en reso
Die optie is natuurlijk een stuk makkelijker, want zo een heb je geloof ik al....
 
Deze gift is erg gewaardeerd en blijft onder mijn hoede.
Dat vind ik tof, en ik hoop oprecht dat je er ontiegelijk veel plezier mee mag hebben!

Om dan vrolijk verder te gaan tot de orde van de dag:


zomaar 500 toeren er bij op de grond, en een gasreactie om de vingers bij af te likken...
Maar hoe het met de temperatuur zal zijn in de lucht??? (de pijp verkleint de koellucht-uitstroom nogal....).

Geluidsniveau is acceptabel, maar het lijkt wel alsof de uitlaat of de bochten een beetje tegen de kappen aan tikken bij sommige toerentallen.
 
Dat is een Zimmermann uitlaat, die ik ooit, lang geleden eens bij Vario gekocht heb.
Als het goed is, is het deze:
https://www.vario-helicopter.biz/de...r/Kruemmer/Resonanzschalldaempfer::34067.html
Ik heb géén idee of Zimmermann die dempers ook direct levert, of uitsluitend via Vario.
De bocht is een op maat gemaakte bocht via JustEngines, kostte me ongeveer 55 euro incl verzendkosten., BTW, etc etc

Sneller klaar dan ik verwacht had, en netjes gemaakt.
 
Back
Top