test quad

Ha allemaal,
Ik had al e.e.a. via andere draadjes gevraagd en ben ondertussen een heel eind opgeschoten met mijn eerste quad. Ik ben deze aan het bouwen omdat ik op quad gebied zo groen als gras ben. Uiteindelijk wil ik een Hexa gaan maken om een wat zwaardere foto of video camera mee te liften. Om het hele principe van de multicopter wat beter te leren kennen ben ik dus begonnen met de bouw van een simpele quad. Hieronder wat fotos van het projectje tot nu toe:

setup:
Futaba 7C / Corona 8ch
Jakub frame
RCTimer BC-3536/11 750Kv
40A ESC
LiPo 3S 3300
KK Plus 5.5e

Alles zit min of meer in elkaar. Heb qua instellingen nog helemaal niets gedaan behalve ch3 op de Futaba ge-reversed. Nog geen tijd/goed weer gehad om buiten wat te gaan proberen en eerlijk gezegt durf ik niet zo goed... :)
Ik heb een KK Blackboard V4.7 in bestelling staan, hopelijk komt deze snel binnen.
Heeft 1 van jullie nog tips aangaande de aller- allereerste vlucht??

Zoals ik al zei is dit hele projectje een test om te kijken of ik alles snap voordat ik een serieuze hexa ga bouwen. Voor dat volgende project heb ik een Hoverfly Pro op het oog, hebben mensen hier ervaringen mee?

Gr. Marc

waarom heb je 1 anderemotor erop?
huh?
Dat ligt waarschijnlijk aan de brakke fotos want alle motoren zijn hetzelfde.
Sterker nog ik had er 6 besteld en 2 van de 6 waren niet helemaal oke.
De lagers klonken niet echt lekker. Leuk en betaalbaar dat RCTimer maar nogal Aziatische kwaliteit... :)

ah ik zie h et al, bij de eerste foto zitten er rechtsboven geen stickers op de motor, daardoor lijkt hij anders dan de andere drie;) sorry:D

Ik heb nu een aantal keren gevlogen maar echt lekker gaat het nog niet. Alles werkt zoals het moet werken maar ik denk dat ik mijn zender beter in kan stellen. Nu lees ik vaak iets over EXPO maar snap niet goed wat dit doet. Ik zie op mijn handzender (Futaba 7C) wel hoe ik deze per kanaal kan aanpassen maar wat doet dit precies? Zijn er nog andere zaken waar ik naar moet kijken qua afstelling? iemand tips??

Sorry mensen, na wat Googlen heb ik het antwoord gevonden. Voor degene die zich hetzelfde afvroegen:

Wat is Expo?
Expo staat voor Exponentieel.
Expo zorgt er voor dat een functie/servo minder gevoelig wordt rond zijn nulpositie.

Wanneeer gebruik je het?
Soms voel een toestel een beetje onrustig rond zijn middelpunt. Hij is moeilijk recht te houden omdat correcies al snel te agressief zijn. Hiervoor is nu de Expo. deze kan het middelpunt gedrag wat zachter maken door de servo curve aan te passen

Lineair gedrag. (zonder Expo)
Een functie/servo heeft normaal gesproken een lineair gedrag.
Dit wil zeggen dat de uislag van de stick evenredig overeenkomt met de uistal van de servo. Geef je 20% uislag op de stick dan slaat de servo 20% uit.
30% -> 30%, 60%->60% enz...

Expo
Door de Expo in te stellen wordt de curve rond het middelpunt een stuk vlakker. Hierdoor geeft de uitslag op de stick (rond het middelpunt) minder uitslag op de servo.
Je kunt nauwkeuriger sturen rond het middelpunt zonder dat de maximale waarden aan te passen van de servo (zoals bij ATV verkleining)

Hoeveel Expo moet je instellen?
De Expo wordt (in de meeste zenders) met een negatieve waarde ingegeven. controleer dit voordat je daadwerkelijk er mee gaat vliegen. Als je de Expo namelijk verkeerd om doet wordt het middelpunt juist gevoeliger in plaats van minder gevoelig.

Begin met -20% Expo in te stellen op de functie/servo die je "zachter" wilt hebben. Minder heeft te weinig invloed. Pas het met -10% stappen aan (-30%, -40%) totdat het toestel prettig voelt.

Als je te veel Expo in stelt dan heb je het gevoel of dat het toestel gewoon niet reageerd maar bij 60-70% stick uitslag juist heeeeel agressief wordt.

Bron: Jupiter Venlo

Ik ga er maar eens mee aan de slag

Hallo, ik ben ook van plan om mijn eerste quadcopter te bouwen. Waar heb je jezelf ingelezen? Want ik ben nóg :newbie:-er dan jij ben ik bang. En wat heb je al de onderdelen bij elkaar ongeveer betaald? En hoeveel excl. afstandsbediening?

Hallo, ik ben ook van plan om mijn eerste quadcopter te bouwen. Waar heb je jezelf ingelezen? Want ik ben nóg :newbie:-er dan jij ben ik bang. En wat heb je al de onderdelen bij elkaar ongeveer betaald? En hoeveel excl. afstandsbediening?

De meeste info heb ik uiteraard via dit forum, Google en Youtube. Qua kosten kun je het zo gek maken als je zelf wilt.
Mijn KK Board (het "moederbordje" die de controle regelt) heb ik voor 20,- via Marktplaats. Ik ga deze wel zsm vervangen voor een ander board welke meteen een stuk duurder zal zijn.
De 4 motoren waren ong. 15,- p/st
ESC 15,- p/st
het frame en landingsstel ong. 100,-
en dan natuurlijk zender/ontvanger, die kun je zo duur maken als je zelf wilt
zelfde geldt voor Lipo's en lader
Tenslotte nog kosten voor kabels pluggen liposave props, verzendkosten enz enz

Nogmaals je kunt het zo duur en gek maken als je zelf wilt. Probeer in te schatten of je na je eerste quad iets groters, stabielers of zwaarders wilt maken en houdt daar dan rekening mee met bijv. vermogen van je motoren en ESC's. Ik zou me verder goed verdiepen in je flightboard. Deze heb je in alle soorten en maten van goedkoop tot heel prijzig en de een is makkelijker bij te stellen, in te regelen en eventueel te updaten als de ander. Voor de zender is het belangrijk te weten hoeveel kanalen je tot je beschikking wilt/moet hebben. Kortom, win zoveel mogelijk informatie in voordat je begint zodat je zelf een beeld kunt vormen van welke hardware je hier voor nodig hebt. En let nog even op lange verzend- levertijden. Mijn motoren kwamen uit Azie: lang transport en brakke kwaliteit, voordeel was dat ze goed betaalbaar waren.
Succes!

Back