Testen van ESC+ motoren met 3 losse lipo cellen.

corvl

verslagschrijvers
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een 2 motorig toestel te maken:
reparatie-restauratie-twee-motorig-ding

En heb de volgende vraag:
De accu die ik hiervoor wil gebruiken ligt voorlopig in Belgie, en omdat het bij ons nu winterstop is zal ik er pas volgend jaar mee vliegen. Nu wil ik uiteraard wel alles testen , of o.a. de motoren de juiste kant opdraaien of er nog iets aan de ESC's geprogrameerd moet worden etc.

Nu heb ik thuis 3x 1S lipo's liggen, verschillende merken , verschillen MAh, verschillende C (2x 15C , 1x20C). Kan ik op de een of andere manier deze 3 cellen op elkaar aansluiten om het geheel te testen en kort proefdraaien? (uiteraard niet ermee vliegen). Zo ja, hoe ga ik in zn werking? ( in serie zetten? )

Dit zijn de 2 motoren:
TR35-36-1300 TR 35-36B 1300kv Brushless Outrunner (Eq:281 2 Reserved
TR_S40A TURNIGY Sentry 40amp Speed Controller 2 Reserved

Deze accu komt er later in:
Z26503S-40 ZIPPY Flightmax 2650mAh 3S1P 40C 1 Reserved

Ook meteen de vraag hoe de ESC's op de ontvanger aan te sluiten, ik heb ergens gelezen van 1 ESC de rode (+) draad naar de ontvanger doorknippen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

groeten,
Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Cor,

Je kan je lipo's in serie aansluiten om je motoren en ESC's te testen.

Hoeveel mA zijn die Lipo's?
Stel: een Lipo 1S 500mA @ 15C kan maar een continu stroom leveren van 7.5A en aangezien dat je 2 motoren hebt die bij 7V al 2A stroom trekken dan zal je bij 11.1V het juist kunnen halen om te testen zonder je batterijen te beschadigen.
Bij 1000mA 15C zit je veiliger.
Wat betreft die rode draad van 1 ESC aan de ontvanger loskoppelen of door knippen: dat is waar. Die rode draad geeft je +5V voeding voor de ontvanger (BEC).

Goeie keuze van die motoren + ESC's en dan nog de prijs in $ die dan ook nog zo laag genoteerd staan.
Succes

Ravian, capaciteit wordt niet uitgedrukt in mA, mA is stroom. Capaciteit wordt uitgedrukt in mAh, mA gedurende een uur. De 'h' staat voor 'hour'. OF heb je gewoon te snel getypt?

@ Ravian, Bedankt voor je antwoord. De lipo's zijn alledrie verschillend , eentje 800 mAH, de andere 900 , en de grootste is 1000mAh.

Het is natuurlijk niet de bedoelding dat ik voor een lange tijd vol gas gaat geven , zelfs eigenlijk niet voor korte tijd. Misschien 1 korte burst om te kijken hoeveel kracht er wel niet achter zit. Ik wil eigenlijk alleen maar testen of de motoren de juiste kant op draaien (zodat ik de motorkappen kan bevestigen), of alle servo's werken icm de esc's, en mn zender programmeren. Ik wil namelijk graag 1 motor in volle vlucht uit kunnen zetten :-)

Ben blij met het antwoord, ik kan dan komende week eventjes experimenteren.

Oh ja , ik heb ook ergens gelezen dat je omdat het 2 gelijke ESC's zijn ze allebij op de ontvanger kan aansluiten. Heeft dat niet als voordeel dat als 1 ESC de geest geeft de andere nog steeds stroom geeft aan de ontvanger?

thanks,
Cor

Laatst bewerkt:
Cor,
Ik heb het even voor je uitgerekend. De Lipo van 800mAh 15C kan ongeveer 12A continu stroom leveren gedurende 3 minuten. Let wel dat deze batterij de zwakste schakel is in uw opstelling. Wanneer deze cel “leeg” is zullen de ander nog een minuut langer power kunnen geven maar dan ga je de 800mAh Lipo beschadigen. Als je de mogelijkheid hebt plaats een ampèremeter in serie met 1 motor (voeding van 1 ESC) en een voltmeter parallel over de cel van 800mAh zodat je de stroom van die motor en de spanning van de cel kan meten. Het is altijd leuk te weten hoe de zaken reageren, meten is weten.

Dat punt van de 2 gelijke ESC’s allebei op de ontvanger aansluiten zonder 1 + draad los te koppelen klopt in theorie en dat zal zeker een voordeel geven wanneer er een ESC de geest geeft dan zal de ander het over nemen.
In de praktijk? Het is namelijk zo dat de ene ESC de andere ESC zal beïnvloeden en na langdurig gebruik elkaar ook nog beschadigen (+ ontvanger). Identieke ESC’s bestaan niet, de BEC spanningen kunnen iets verschillen waardoor ze elkaar gaan beïnvloeden en waardoor je storingen kan krijgen. De kans dat een ESC de geest heeft tijdens normaal gebruik is zeer klein. De meeste ESC zijn beveiligd tegen kortsluiting maar niet altijd de BEC spanning.

@ Ron, volledig mee eens, een terechte opmerking. Capaciteit van een batterij wordt uitgedrukt in mAh. Het was vroeger zo en het zal nu nog zo blijven :wink:

@ Ravian, Ik heb een amperetang , dus dat gaat gemakkelijk zijn. Ik moet dus zorgen dat ik onder de 12A blijft. Dat zal geen probleem zijn , ik wil alleen wat testjes doen , en het is in principe al genoeg als de prop 1 rpm maakt :-) ... maar leuk als ik ik eventjes een burst vol gas kan geven . Maar ik zal die 12A in de gaten houden en mn externe balancer op die "kleinste" om het voltage in de gaten te houden. Bedankt voor de tip.
Ik zal ook maar 1 ESC gebruiken om de ontvanger te voeden, ben overtuigd.

Thanks,
Cor

Vandaag alles aangesloten en proefgedraaid ... WOW!!!!! wat een kracht zit daarin zeg, 't is gewoon eng, en met 10A was het nog niet eens half "gas" ......

Heb nog wel een probleempje met het programmeren van mn FF9 zender , maar daar ga ik zodiect een apart draadje voor openen.

Bedankt voor de geboden hulp,
Cor

Back