TF FW190D-9 'Black 14'

Edwin van der Maat

verslagschrijvers
Hoi alle schaalliefhebbers,

Heb na jaren maar weer eens de Top Flite Focke Wulf opgepakt. Houtbouw gereed voor jaren, en de kant gezet toen ik de interesse verloor in het project. Maar weer aangespoord door het draadje van Danny :D , heb ik weer de energie gevonden om de 'Dora' af te bouwen. de retracts zijn van Century Jet met 'schaal' verende poten. Het intrekbaar staartwiel van hun is niet echt bruikbaar dus moet ik nog iets voor maken. Ik heb de kist gebouwt volgens Top-Flite met niet teveel aanpassingen. Voor mijzelf zie ik de kit meer als een sport-schaal project; maar dan kan nog steeds niet de pret drukken om een leuk vliegend schaalmodel te maken voor het normale 'zondag vliegen'. Dus kortom tijdelijk de Fokker D21 en de Avro 504k :( aan de kant geschoven voor de afbouw van de 'Dora"!

de 'schade' zover: :hammer:

Groetjes, Edwin

Bekleden van de romp

Hoi allemaal,

na zolang in stil te hebben gelegen, eerst alles nagekeken. Het model een grondige schuurbeurt gegeven (was wel nodig). Heb daarna alles bekleed met spanpapier en spanlak (had er nog genoeg van liggen). Daarna een laagje laminaat epoxy aangebracht. Weer geschuurd en een laagje primer aangebracht. Schuren en een beetje plamuur om de zaak vlak te krijgen. Daarna een laagje primer uit de spuitbus aangebracht. Vervolgens de paneel lijnen met potlood op de romp getekend en afgeplakt met 'fine line tape'. Een paar keer met de primer de langs en tape eraf gehaald. De klinknagels aangebracht als kleine deukjes.

Groetjes, Edwin

Hallo Edwin,

mooi project, verdient het zeker om afgebouwd te worden.

Jammer dat de foto's een beetje donker zijn, maar dat mag de pret niet drukken :D.

Ik neem een abootje !

Grtz,
Menno

beetje doorbouwen en we kunnen samen vliegen op de schaalmeeting :lol:

maar zonder dollen, toch wel leuk dat er meer mensen zijn met zo'n kist, jammer dat ze niet meer gemaakt worden door top-flite:(

beetje doorbouwen en we kunnen samen vliegen op de schaalmeeting :lol:

maar zonder dollen, toch wel leuk dat er meer mensen zijn met zo'n kist, jammer dat ze niet meer gemaakt worden door top-flite:(

Daarvoor zijn er andere firma´s die de langnase uitbrengen . :D

In de nieuwe MFI staat de dora van Sist als bouwverslag .

Vol GFK 1:5 Span 210 cm , motor +- 50ccm .

Mvg Johan

Afmaken / stitching Hoogteroer en Richtingsroer

Het is zeker jammer dat Top-Flite deze kit niet meer maakt, en zeker de Airacobra :evil: . De Focke-Wulf is al wat verder dan dit draadje. Maar om de bouw volgorder te blijven: De hoogteroer delen en het richtingsroer bespannen met Oratex. Daarna de stitching aangebracht. Een andere methode gebruikt. Mijn vrouw heeft de Oratex gestikt op de naaimachine ( 0.5cm tussen de stitch lijnen). Vervolgens in strippen gesneden en aangebracht op de roeren. Het is wel belangrijk de garen te voorzien van wat lijm (zoals dunne secondenlijm of beter Balsaloc) om los laten te voorkomen. Daarna een Oratex 'tape' er overheen gefolied. Geeft een goed resultaat voor deze schaal. :D

Groetjes, Edwin

Hoi alle schaalliefhebbers,

ondertussen is de cockpit klaar, het hoogteroer en richtingsroer aansturing en servo's gedaan. De brandstof tank en motor (15cc ASP viertakt) geinstalleerd. De romp is zover klaar alleen nog het staartwiel met de closed loop kabels en de motorkap. Ben op het moment bezig met de details aan te brengen op de vleugel. Misschien dit weekend de rolroeren installeren.

Groetjes, Edwin

ziet er erg goed uit allemaal, maar wat ik dan wel weer zonde vindt is dat je het toestel helemaal mooi maakt met rivets en paneellijnen, maar dat je dan de gunhood in zijn oude vorm laat...

verder geen kritiek hoor, mijn wulf heeft niet half het oppervlakte detail van jouw wulf...;)

Hoi Jan, als ik eenmaal opgang ben, ben ik niet te stoppen :D .

Hoi Danny, ja de gunhood moet aangepast worden, maar in vergelijking tot het origineel is ie ver van goed :confused: .

Ondertussen: de motorkap van een Puppeteer gebruikt, wat er beter uitziet dan de TF versie. Moet een goede spinner aanschaffen. Ben bezig met de Gear Covers, het scharnierend ondergedeelte is nog niet aangebracht.

Groetjes, Edwin

Kijk, zo'n kantoor wil ik ook wel ...

Prachtig Edwin, ga je de kist ook "weatheren" en breng je in de cockpit ook gebruiksporen aan ?

Ik volg je draadje al een tijdje op de achtergrond, maar bij het zien van al dat moois kan je bijna niet stil blijven :rolleyes:

Grtz,
Menno

Hoi Menno,

de cockpit niet 'geweatherd', met de cockpit kap erop zie je niet veel van de details. De buitenkant moet wel 'geweatherd' worden. Het detaileren van een cockpit op deze schaal valt wel mee. Je kan alleen het belangrijkste aanbrengen, gebaseerd op een paar goede foto's.

Hoi Danny,

bedankt voor de link. Zo'n spinner moet ik ook aanschaffen. Het wordt tijd dat jij ook wat foto's publiceert.

Ben op het moment bezig met het schilderwerk. De 'gunhood' heb ik nog maar even gelaten zoals ie is, kan altijd nog vervangen worden. Ik wil eerst de kist vliegend hebben.

De voortgang:

Wel het is tijd het avondeten.

Groetjes, Edwin

Nog wat foto's van het verdere verloop. De viertien aan de rechterkant moet nog voorzien worden van de witte rand. De linkeruitlaat 'geweatherd', het is eigenlijk gewoon lekker knoeien dat het ergens op lijkt. Zoals er naar uitziet kan ik deze week nog de focke-wulf in de brandstofbestendige lak spuiten.

Groetjes, Edwin

williams brothers heeft trouwens mooie wielen die goed passen bij deze kit, smooth contour wheels. je moet dan maat 1 3/4 inch hebben. ik heb deze wielen ook en man wat zijn ze mooi!!!

Hoi allemaal,

het model brandstofbestendig gemaakt. Het staartwiel geinstalleerd, de closed loop kabels aangesloten op de richtingsroer servo. Een flap gemonteerd, later vandaag doe ik de tweede.

Voor de testvlucht:

Alle roeren afstellen.
Gas afstellen.
Reservoir voor de retracts en laatstste slangen installeren.
Onderstel testen voor lekkage en werking.
Batterij en ontvanger installeren. (batterij ben ik ondertussen aan het laden / ontladen, capaciteit 1400 mAh). Ontvanger Futaba 2.4 GHz.
Kist balanceren.

Nog te kopen en te doen na de testvlucht:

Spinner en betere wielen (dank je Danny voor de info).
Demper onder de motorkap.
Droptank installatie.
Betere gunhood.
Schaal antenna's onder de romp.

Groetjes, Edwin

moii ding!!! toch ook aanwezig op de schaalmeeting mag ik hopen?

morgen ga ik naar eindhoven om de laatste prulletjes te halen die ik nodig heb om mijn wulf af te bouwen, en dan heb ik nog 3 weken om te oefenen met vliegen, als het weer tenminste mee zit;)

Back