TF FW190D-9 'Black 14'

Hoi allemaal,

foto's opgeladen met photobucket. Flaps zitten erop. Hoogteroer en richtingsroer/staartwiel afgesteld. Nu de flaps en rolroeren afstellen. De planning is om zondagmiddag de motor te draaien. Ergens volgende week 's avonds de testvlucht. Morgen houden een schaalmeeting bij onze club, dus zal ik de Dora meenemen voor statisch display.

DSCN1716.jpg
DSCN1718.jpg
DSCN1721.jpg

Groetjes, Edwin

Morgenochtend kan de batterij erin, en daarna het onderstel testen (hopelijk geen lekkage) :rolleyes: . Tijdelijk een amerikaanse droptank eronder gehangen :mrgreen:, een juiste droptank moet ik nog maken en ook de servo connectie voor de droptank (ergens in de toekomst). Hopelijk kan ik ergens een demper installatie vinden voor onder de motorkap :? .

DSCN1725.jpg
DSCN1732.jpg
DSCN1733.jpg
DSCN1730.jpg

Greotjes, Edwin

hij is echt mooi hoor!!!!:o

mooier dan die van mij kan wel zeggen....

ik vind alleen dat kale alumium een vreemde keuze van de spuiters toendertijd, maar kan aan mij liggen...

Hoi Danny,

aan het eind van de oorlog werdt behalve de cockpit de gehele kist aan de binnenkant niet meer verf gespoten (om verf te besparen). Het zelfde gold voor de onderkant van de vleugels. De meeste FW190D's hebben gedeelten onbespoten. Dus als je schaalbouwt, kan soms niet kiezen. Persoonlijk vindt ik het best wel passen (ik had erger verwacht).

Groetjes, Edwin

Hoi allemaal,

onderstel werkt goed, geen lekkage. Vanmiddag de Dora meegenomen naar de club. Nog wat foto's in het zonnetje. Volgens mij is bijna het zelfde weer hier in Malta als in Nederland.

DSCN1741.jpg
DSCN1740.jpg
DSCN1737.jpg

Groetjes, Edwin

mooi hoor!!!

was even vergeten dat je in malta woonde, de schaalmeeting zal je dan laten schieten denk ik:lol:

ik dacht te hebben vernomen dat je je spinner en wielen hebt besteld, welke spinner is het geworden, twee- of drieblads?

ikzelf heb een drieblads erop zitten, het geeft minder vermogen ( maakt mij niet veel uit, kist is toch overpowered) maar wat ziet het er goed uit!!! :yes:

Hoi Danny,

dank je voor de lovende woorden.

deze week gaat de bestelling eruit. Het wordt een tweeblad spinner. De eerste vlucht zal een 14-6 prop worden gebruikt, mocht het nodig zijn zal ik hem vervangen voor een 13-8.
Ik heb de kist nog niet gewogen, maar ik denk dat het gewicht ergens tussen de 3.5 en 4 kg ligt.

Jammer dat ik op dit moment niet naar een schaalmeeting/wedstrijd in Nederland kan komen ( de vakantie is dit jaar gepland voor kerst in Nederland). Maar je weet nooit in de toekomst.

Groetjes, Edwin

Wachtend op beter weer

Wel het schijnt beter weer in Nederland te zijn dan in Malta. Nog geen kans gehad om de "Dora' te vliegen; we hebben hier veel wind en storm gehad (een beetje wind kan geen kwaad maar dit was verschrikkelijk). Hopelijk deze week in de avond de kans voor de eerste vlucht......

Groetjes, Edwin

Hoi Edwin, gefeliciteerd met je mooie Dora!
Ik zie dat je de rode indicatoren voor het landingsgestel door de vleugels heen hebt laten steken, heb je dit werkend gemaakt?
Zo ja, zou je kunnen laten zien dmv wat fotootjes hoe je dat gedaan hebt (met een korte beschrijving), ik zou dat graag willen doen voor mijn A8, maar geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg.
Ben overigens bang dat het uberhaupt niet gaat passen bij mijn A8 omdat de bevestiging van het landingsgestel in de weg zit......Misschien nog wel een stuk af te halen.

Groeten Michiel

Edwin,

Heb je gemist afgelopen zaterdag op de schaalwedstrijd, balen dat je zover weg zit.

Had je graag daar gezien met je Focke Wulf, prachtige kist heel veel succes en vooral plezier met de maiden en alle andere daarop volgende vluchten dat wordt zeker smullen.

Ton

Hoi Michiel,

bedankt voor je reactie. De indicatie voor het onderstel is niet werkend, de Dora is maar schaal 1:7 en wat veel werk (bloed,zweet en tranen) om het onderstel fansoenlijk in te bouwen. Jouw Focke-Wulf ziet er trouwens heel goed uit, en is schaal 1:5 wat je meer mogelijk geeft voor dit soort details. De indicatie is een 'pen' die op en neer gaat met het onderstel. 'In' betekent onderstel ingetrokken, 'uit' is onderstel uit. Je zou het pennetje kunnen aan sturen met een 90 graden hevel die wordt aangedreven door het onderstel.
Veel succes.

Hoi Ton,

je weet nooit voor de toekomst! De Dora is meer voor de sportschaal. Maar met de Curtiss Jenny of mijn oude vertrouwde Nieuport 11 zou ik wel in F4C willen vliegen. Onze lokale schaalwedstrijd staat gepland voor half september ( waarschijnlijk met de Stearman of anders de Jenny).
Als je Dora vliegt als mijn Airacobra (die trouwens herbouwt is door een ander en weer vliegt bij een andere club) dan wordt het zeker genieten.

Groetjes, Edwin

Eindelijk: de 'Dora' vliegt!

Goedenavond Allemaal,

De Dora vliegt en hoe. Geen kans gehad voor foto's. Een paar weken geleden tijdens het proefdraaien had ik een klein brandstof lek. De tank vervangen, een week of twee geleden wee proefdraaien. De ASP moeilijk te starten, stationair afslaan. Tank erweer uit, vond de carb. en de druk slang om elkaar gedraait!

Vanmiddag motor weer gedraaid. Alles goed met een 14-6 op de ASP91FS. Testvlucht gemaakt, gevoelig op de rolroeren (low rates). Voor de tweede vlucht de rolroer uitslag verkleint bij 10 procent en ook hoogteroer uitslag verkleint bij 10 procent. Tevens 15 procent expo ingestelt op hoogte, rol en richtingsroer. Tweede vlucht was heel goed. Beide landingen met flaps met gemaakt.

Kortom het was geslaagt, en nu even nagenieten.

Groetjes, Edwin

Gefeliciteerd met je geslaagde maiden, binnenkort verwachten we toch wel foto`s e.d. ;-)

Hoi allemaal,

na zolang in stil te hebben gelegen, eerst alles nagekeken. Het model een grondige schuurbeurt gegeven (was wel nodig). Heb daarna alles bekleed met spanpapier en spanlak (had er nog genoeg van liggen). Daarna een laagje laminaat epoxy aangebracht. Weer geschuurd en een laagje primer aangebracht. Schuren en een beetje plamuur om de zaak vlak te krijgen. Daarna een laagje primer uit de spuitbus aangebracht. Vervolgens de paneel lijnen met potlood op de romp getekend en afgeplakt met 'fine line tape'. Een paar keer met de primer de langs en tape eraf gehaald. De klinknagels aangebracht als kleine deukjes.

Groetjes, Edwin

Edwin, waarom heb je dat spanpapier en de spanlak ertussen gedaan?
Ik geloof niet dat ik dat ooit eerder heb gelezen (overigens wil dat niets zeggen)

Grt,
Jaap

Hoi Jaap,

in plaats van glasmat met laminaat epoxy voor de afwerking, heb ik de 'oude' manier gebruikt om de kist met spanpapier en spanlak af te werken met een laagje laminaat epoxy daarna erop. Het resultaat is licht in gewicht invergelijking tot de glasmat. Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.

Groetjes, Edwin

Hoi Jaap,

in plaats van glasmat met laminaat epoxy voor de afwerking, heb ik de 'oude' manier gebruikt om de kist met spanpapier en spanlak af te werken met een laagje laminaat epoxy daarna erop. Het resultaat is licht in gewicht invergelijking tot de glasmat. Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.

Groetjes, Edwin

Ja hoor, dank je.
Trouwens vergeten te zeggen dat het een bijzonder mooie kist is!

Back