TFA | Etrich Taube D2

He Ramses

Weer een mooi project om te volgen , had al een tijd niet gekeken door familie omstandigheden maar even je Dornier draadje bekeken man man wat een plaatje geworden:worship:

Gr ronald

.Ernst, dan heb je waarschijnlijk de Balsa USA Taube?
Zeker bouwen (Taube voor de Sperry als je het mij vraagt)!! :thumbsup:
Het is zo`n mooie kist!.
Het is een Balsa USA kit, dat klopt. Hij heeft alleen scharnierende hoogte- en rolroeren. Ergens spookt het nog in m'n hoofd om die meer "origineel" te maken dus buigende stuurvlakken. Of dat zal lukken weet ik niet, daar zit nog een hoop denkwerk aan.

Alweer een pareltje (in termen van ontwerpen en bouwen)!

Niet goed opgelet de afgelopen weken . . .

Wel een storende fout in post #1:

De Taube wil ik gaan bouwen in schaal 1/5 wat een spanwijdte van 286 cm geeft en een romplengte van 198 cm.
Zeker niet groot, maar 2 x 3 meter is voor mij nog goed te handelen qua opslag en vervoer.

Hier wordt waarschijnlijk 'klein' bedoeld . . .

;)

Succes!

jan.

.
Bedankt heren voor de leuke reacties!

welk programma gebruik je om in te tekenen?

Ik gebruik Nemetschek Allplan om de modellen in 3D te tekenen.

Hier wordt waarschijnlijk 'klein' bedoeld . . .

Voor mij is het ook een groot model hoor Jan (m`n grootste kist tot nu toe qua overall afmetingen), maar ik bedoelde in vergelijking met de grote TFA kisten van Henk en consorten ;)

Momenteel even druk met andere zaken, maar hoop volgende week verder te gaan met het tekenwerk van de Taube.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
De Jeannin Stahltaube is dat. Ook mooi, maar geen Etrich.

Helemaal correct Henri! Er waren inderdaad meerdere versies van de Taube.
De kist werd in licentie (met of zonder toestemming...) gebouwd door verschillende vliegtuig fabrieken.

AVIONES+DE+LA+1%C2%BA+G.M.0011.jpg

Bovenaan de Etrich Taube, daaronder de Gotha Taube.
Als derde de Jeannin "Stahl" Taube en als laatste de Rumpler Taube.

Allemaal lijken ze globaal gezien wel op elkaar, maar verschillen in details toch behoorlijk veel van elkaar.
Maar ik ga dus voor de originele Etrich Taube D2 in dit verslag.

full

Deze week en aankomend weekend weinig tot geen tijd, maar ik zal volgende week weer verder gaan met dit verslag.
Tevens zal ik ook meer info over deze markante kist in dit verslag plaatsen.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
Het is even stil gebleven afgelopen vier weken voor wat betreft de Etrich Taube teken- en ontwerp ontwikkelingen...

Dat komt omdat ik het behoorlijk druk heb gehad afgelopen weken met andere dingen als de vlieghobby...
En tevens zijn we op mijn vliegclub Ornithos gestart met een club balsa bouw project! :thumbsup:
Geïnitieerd door clubgenoot Berry zijn we gestart met ruim 20 man aan een houten zelfbouw clubkist, de Ornithos Club Tiger 2.
In dit bouwverslag hier op het MBF kan je meer lezen over het initiatief, de oorzaak en het gevolg... ;)
Sinds de laatste update bijna vier weken geleden over het teken- en ontwerp werk van m`n Etrich Taube heb ik inmiddels deze kist gebouwd:

full

full

Mijn Ornithos Club tiger 2 is inmiddels bijna ruwbouw klaar en dus ga ik binnenkort weer verder met de Etrich Taube!

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Back