The AMA Club Model is Failing. Here's Why.

Nee hoor, maar er wordt hier op het forum erg veel geklaagd dat ánderen het niet goed regelen voor de hobby.

Ik zie, ondanks dat Student aangeeft dat dit op andere topics al uitgebreid behandeld is, echter niemand opstaan die dan zelf het initiatief pakt.

Aan de ene kant opvallend. Aan de andere kant dus ook weer niet.

hohoho, dan heb je niets gelezen op dit forum. Er zijn de afgelopen 20 jaar wel enkelen geweest die dit geprobeerd hebben, maar die zijn allemaal heel vakkundig de grond in geslagen door enkele mensen die het niet zo een vaart vonden lopen. Ik ben zelfs bedreigd toen ik het voortouw nam. De KNVvL en ook de federatie vonden het niet zo een vaart lopen en hadden andere belangen, en vonden andere zaken belangrijker dan zelfregulering. velen waren zelfs tegen zelfregulering terwijl er op andere vlakken, niet modelbouw gerelateerd, heel goede zaken zijn gedaan door zelfregulering en het voorruit lopen op problemen die men zag aankomen. in deze zaken heeft de regering die zelfregulering gevolgd en dat als regelgeving ingevoerd. Maar ja, de modelvliegers wilden daar niet aan. Dus toen al een verloren zaak.

Maar daarnaast, de wetgeving met betrekking tot verenigingsbesturen is en zal nog meer gaan veranderen, waarbij de verantwoording voor de bestuursleden dusdanig wordt dat het waarschijnlijk nog moeilijker wordt om bestuursleden te vinden.
 
dat zou je denken...
maar er zijn de laatste jaren zoveel wetten veranderd, die in feite de wereld onmogelijk zouden maken..
kijk naar woningbouw.
allemaal vanuit de stikstofwetgeving, waar men zich een tikkie in vergist had. maar niet terug gedraait krijgt
zzp, officieel als je de regels goed leest, zou een bedrijf zo ontzettend veel risico lopen als ze iets langer een vaste zzp'er aanhouden..
En het is echt niet zo dat bedrijven perse met zzp willen werken, ze willen liever aannemen.. maar wat er niet is.. of niet wil..
boeren..
auto's.. nog gekker. prijzen gaan keer 2, alleen vanwege uitstoot wetgeving.
electrisch, helemaal duur.
het wordt ondertussen weer een recht van de rijken/"werkende mensen met een noodzaak" om een auto te mogen hebben

ga er niet van uit dat men nadenkt over hoe zo'n wet uitgevoerd wordt..
men heeft een doel, bestuurders / leidinggevenden hun verantwoording laten pakken.
nobel doel. maar als je voor de hobby 100.000 eur risico loopt als 1 jan boerenlul zijn toestel op een ander prakt...
nu is het dan meestal wel weer zo dat als je kan bewijzen dat je er alles aan gedaan hebt, het goed komt.
moet je dat wel weten.. bijgehouden hebben..
 
Laatst bewerkt:
Het 'Umfeld' is veranderd, wij niet.
De kern van waarheid daarachter is de angel: De wereld verandert, en wij veranderen niet mee.
Is dat erg? Niet als je het uitsterven van de hobby als een feit accepteert, wel als je dat uitsterven erg vind.
De wereld zit niet op modelvliegers te wachten. 100 jaar geleden bestond modelvliegen (nog) niet, en of het over 100 jaar nog bestaat is nog maar de vraag. Maar die wereld, die draait er geen rondje minder om.
Is het een probleem? Nee, niet voor de wereld, alleen voor ons, de liefhebbers.

Wat ik maar wil zeggen: We kunnen weinig tot niets verwachten van "de wereld" want die gaat er niet wakker van liggen. We hebben gewoon domweg weinig keus, dan meegaan met het getij der tijden.
 
En toch, als je de nieuwe wetgeving bekijkt, is het vergunningen-systeem er nu gekomen juist vanwege de zelfregulering vanuit de clubs.

Het is dus wel degelijk mogelijk om hier invloed op te hebben. Je moet het alleen van de daken (blijven) roepen voor er wat mee gedaan wordt.

En dat kost dus veel energie.

Als we ‘duiken’ en niks doen, gaan anderen het niet beter maken voor ons!
 
op het punt dat het een hobby betreft.
Bestuur is best nog wel wat werk. dat in zijn eentje wil iemand misschien nog wel op zich nemen.

Maar..
Een bestuurder is voor zo'n beetje alles verantwoordelijk, en moet tegenwoordig ook serieus onderzocht kunnen worden zonder door de mand te vallen.
Dus hoop administratie.
Gebeurt er iets, mist men iets, komt men vlot naar het bestuur.
daar kunnen boetes aan vast zitten, en risico's op de persoonlijke titel.
Niet alleen vanuit bestuurder zijnde (kvk)
maar ook vanuit de arbo wet.
Arbo wet pakt de leidinggevende (bestuur), en zet diegene op persoonlijke titel verantwoordelijk.
heb je controle van een bevoegd gezag, en er wordt wat geconstateerd, iets wat al heel lang niet goed is
kun je een hoop gezeur en weer boetes voor krijgen
worden dat er weer veel, kan een bedrijf/vereniging naar bekwaamheid van bestuur kijken, waarbij het mogelijk wordt dat e.e.a. op hem wordt verhaald.


Wel een hele hoop maren, mitsen, en het moet dan wel zo ver gaan en zo samenvallen
in de verenigingswereld meestal niet.
maar bij bedrijven wordt de bestuurder nog wel eens achtervolgt ivm onbehoorlijk bestuur.
Moeten ze dat wel aantonen, en dat valt weer samen met hoe goed je alles hebt gedocumenteerd.
 
Als een vereniging zijn zaakjes netjes geregeld heeft is er weinig tot niets aan de hand:
Hou dan ook even rekening met de spelregel (WBTR) https://www.kvk.nl/wetten-en-regels/dit-betekent-de-wbtr-voor-je-organisatie/
Dan weet een bestuurder binnen welke lijntjes gekleurd mag worden zonder naderhand gesodemieter te krijgen.
Voor 1 juli 2021 kwam het tegenstrijdig en / of het persoonlijk belang wel eens voor binnen het verenigingsleven.
@TC01 Refereert naar alle waarschijnlijkheid aan de periode voor 1 juli 2021.
 
Back
Top