The Beast electrified

Zou ik met dit varkentje een 2.2 meter (bi-plane) 3d toestel kunnen aansturen van een kleine 12 kg ?

G7781.jpg

Nominal voltage: 44.4 V
Operating voltage range: 14.8 ... 44.4 V
No-load speed: 7992
Revs. / Volt (kV): 180
Case length excl. shaft approx. 92 mm
Diameter approx. 80 mm
Free shaft length approx. 41 mm
Shaft diameter approx. 12 mm
Weight approx. 1708 g
LiPo battery, 10-12S

De aandrijving zou moeten lopen op 12 s 6000mah paketten.

Iemand ervarin en/of sugesties ? Kwa specs zit hij ongeveer bij de hacker A80-10.

De voorgeschreven prop door Graupner betreft een 26 x 8, doch zou een 25x12 3blads willen gebruiken.

Ik hou van net wat power, als ik in de buurt kom van de prestaties van een da100 ben ik tevreden, 8000+ Watt set-ups hoeven echt niet.

Hij zou moeten dienen op deze nieuwe aankoop.

3A4Q1871.jpg

Hopende op heel wat reacties en/of ervaringen.

Laatst bewerkt:
Knap he,

dit zijn de specs:

89.0 in (2,260mm)
Overall Length: 86.0 inches plus spinner length
Wing Area: 2,490 sq in (161 sq dm)
Flying Weight: 26.0–28.0 lb (12.0–13.0 kg)
Engine Size: DA 100

Ontworpen door Quique voor Hangar 9.

Meer info:

http://www.hangar-9.com/Products/Default.aspx?ProdID=HAN6011

Als ik alles binnen heb volgt er wel een verslag van.

Heb wel wat ervaring met electro tot 2 meter modellen doch in die size minder. Ik zie piloten op youtube die hun 2.6 meter toestellen met set-ups uitrusten nog nooit gezien. Ik zou het willen proberen met bovenvermelde motor..

Laatst bewerkt:
Het Beest

Ik hoop dat er dan veel foto`s volgen, ik wil de kleurenschema van The Beast ook gebruiken voor mijn depron Pitts S-12 1400 mm span van graupner.
9570.jpg

Hij is geheel wit met hier en daar de duitse vlagkleuren, erg saai dus.
Dit ga ik volgen.
Groetjes Ton...

Hallo,

Grotere Graupner motoren kom je maar weinig tegen. Zal wel iets met de prijs te maken hebben, Graupner is vaak een omgelabelled ander bekend merk, tegen een hogere prijs.

Op zich lijken de specs wel redelijk. Ik neem aan dat je dit draadje al kent, staat veel info in voor 100CC electro setups:
50% (maybe 75%) Bob Starr Bumble Bee - RC Groups

Groet,
Gerben

Bart,

Lijkt er wel degelijk op, heb hem net even gefotografeerd in mijn hand, dan heb je een idee van de omvang van de motor.

25072010038.jpg

Is jou hand nu zo klein of die motor zo groot. :-)
Heb je hem al ?
Heeft hij een bel lager ?

Ik ga voor de plettenberg predator 30. kost het viervoudige, maar die motor kan dik boven de 8 kW, en weegt maar 1550 gram. daar bij komt dan een pakket van 6 maal 4s 5000mAh. Nog 1 extra powerlab 8 en ik kan het in 12 minuten vol gooien.

Er is nu een 2+3S 3300mAh nano tech's onderweg om die eens aan de tand te voelen of ze goed genoeg zijn voor de Sebart shukoi 29 2.6m.
Met deze setup weegt hij het zelfde als die van John van Gasten, haal er alleen wat minder power uit, maar heb dan wel een 7-8 minuten vliegtijd.
Dit zal ongeveer op 5700 toeren draaien( hierdoor zal ik ook 3 blads moeten nemen, doe ik liever niet, minder efficiency ) . Ik hoop dat hij onder de 94db blijft.

Bart,

Bart,

Ik heb +/- normale handen.....denk ik :-)

Hij heeft geen bel lager maar ik moet wel zeggen dat hij op het eerste zich van goede kwaliteit is, de magneten zitten zeer mooi verlijmd.

Ik heb deze motor hier thuis liggen, mocht hij niet voldoen gaan we over naar een hacker oid. Ik wil hem echter wel een kans geven.
Zoals eerder gezegd is het mijn betrachting een equivalent in vermogen te krijgen met een DA100.
Van zodra de regelaar hier is ga ik hem testen op een bok en zien hoeveel hij aankan.

Hey Stefan,

Een beetje toevallig, maar in het nieuwe FMT magazine dat ik net kocht, staat een bouwverslag van een Lembeck extra 2,6 meter. Ze testen ook een electro versie met de Compact 920Z. Hier een kleine samenvatting van het artikel, ik geef je het magazine wel zodra ik terug thuis ben.

Ze draaien een 24x10 2-blad-prop met de setup. Ik vind dat aan de kleine kant, maar ze geven er geen verdere verklaring bij.

Hun electro weegt 11,9kg

Ze probeerden eerst met 12 cellen 6000mAH, maar het bleek onmiddellijk dat dat niet voldoende was, nadien met 14S en dat gaf betere resultaten.

Hun met logger gemeten waarden:
Op 12 cellen kwamen ze niet boven de 3100W en een toerental van 5500rpm
Op 14 cellen kwamen ze aan 5000W en een toerental van 6700rpm.

Een grotere prop is blijkbaar toch te veel voor de motor en zeker op 14S. De 26x8 die graupner opgeeft is wss bij 10S (al vind je daar weinig info over) Dus als je naar 12S wil zal je toch iets kleiner moeten dan 26x8.

Ook wordt er in het artikel een vergelijk gemaakt tss de volgende motoren:
Axi 5345/14
Compact 920Z
Hacker A80-8
Hacker A100-8
Hacker A150-8
Predator 25-8
Predator 30-8

De Axi en de Compact zijn duidelijk de zwakere broertjes. Zelfs de Hacker A80-8 geeft duidelijk betere resultaten. Al is het vergelijk van deze motoren gebaseerd op gegevens van de fabrikant en niet op werkelijke metingen.

Hun conclusie:
12S duidelijk onvoldoende
14S goed, maar geen overschot. verwacht geen wow.

Koen

We gaan dat eens moeten bekijken als de regelaar en de lipo's binnen zijn. Inderdaad superkleine prop op 12 cellen. Nominaal moet deze motor 4000 Watt kunnen leveren, dus ze zitten er een kleine 1000 Watt onder.
Op Rc groups zijn ze momenteel de graupner motor ook aan het testen en ik volg dit natuurlijk op de voet.

Het zal natuurlijk meten en weten worden.
Als de motor 5000 Watt op 14 s aankan moet hij zeker meer dan 3000 Watt op 12 s kunnen leveren.
Ik doel/hoop een beetje op die 5000 Watt op 12 s

Ik heb toevallig eergisteren de vertegenwoordiger van Graupner gezien en die zei me dat de specs op papier van deze motor van een (hele) grote veiligheidsmarge waren voorzien.

Laatst bewerkt:
Back