The making of a...BELL430

Yep, de eerste revetten zitten erin :D. Heb m'n machientje nog niet gebruikt, de nu geplaatste revetten staan zo een beetje overal. Het boren en plaatsen valt op zich wel mee maar het is en blijft een huzarenwerkje hé.

P.S. Ik krijg m'n foto's niet echt scherp hé, staan die van jullie ook in 800x600 ? Ik zou de mijne graag iets duidelijker zien.

Ja het is een schaalromp die we gekocht hebben !!!
wel zonder revetten , zonder graveerbanen , zonder verdere details , het is een heel plezant werk om da zelf te doen he .... :-)
Ik heb mijne kodak op VGA kwaliteit staan , misschien iets beter verlichten als je de fotos maakt .... voor de rest zou ik het niet weten hoe je ze scherper krijgt ..

Grtz

Ronny

mijn eerste spuitwerken

Heb zopas mijn eerste airbrush spuitwerken vervolledigt. Ik heb het doghouse in de grondlaag gespoten. Al bij al viel dit toch nog wel mee :D

De geïmproviseerde spuitkabine :

19032011133800x600.jpg

het spuitwerk :

19032011134800x600.jpg

En........ het resultaat :
20032011138800x600.jpg

20032011136800x600.jpg

20032011137800x600.jpg

Ben blij dat dit achter de rug is en ook nog goed gelukt is ook :banana:

Yep ,

Mooi mooi , is ben blij dat het je goed gelukt is ... :-)
Het is toch een tof werkske dat airbrushen ...

Grtz
Ronny

De Bell staat op zijn eigen benen

Na het in de grondlak zetten van de doghouse zijn de werken hieraan voorlopig beeïndigd. Als volgende staat het plaatsen van revetten en panellijnen in en op de romp op het programma. Vooraleer ik hier aan kan beginnen moet hij eerst geplamuurd en geschuurd worden en alle uitsparingen moeten uitgezaagd zijn, ook die van het landingsgestel. Allereerst begin ik echter met het landingsgestel wit te spuiten, dit is bij de originele Bell ook zo.
Hieronder een kleine fotoreportage van de werkzaamheden :

de spantstukken voor het landingsgestel :
015800x600-2.jpg

het bijgeleverde landingsgestel :
016800x600-2.jpg

het gespoten landingsgestel :
024800x600-2.jpg

gespoten en geassembleerd :
035800x600-1.jpg

gemonteerd in de spanten :
034800x600-1.jpg

en het eindresultaat :
033800x600-1.jpg

032800x600.jpg

031800x600-1.jpg

Nu kan begonnen worden met het bijwerken en schuren van de romp. Zoals jullie misschien opgemerkt hebben is het spuiten van de velgen volledig mislukt. Hiervoor worden nieuwe aangekocht.

Hei Ron ,

Ja ziet er allemaal prima uit , en wat is er idd gebeurd met die velgen , ;-)
De linkse op de foto ( 4 ) ziet er echt gehavend uit ... :-)

Grtz
Ronny

Op de een of andere manier hecht de primer (Humbrol n°1) niet op de plastieke velgen !!!! Bij de minste aanraking komt de lak (tamiya wit XF2), inclusief primer, los. Ik heb geprobeerd die velg zuiver te schuren en daarbij ook het bandje geraakt :(:(. Denk dat ik best gewoon 3 nieuwe velgen en bandjes ga halen, is de kortste pijn.

yep, idd , maar dan ,
Het is een glad oppervlak he ... misshien eerst een klein beetje proberen ruwer te maken ...en dan de primer ...

Grtz
Ronny

Hey Rob,

Thx for the picture :p, zijn dit nu de LED's die bij het setje van Optronix ""fortgeschnittenen Set PRO - bis 2.10m" zitten en die je gewoon kan vastlijmen dmv epoxy ?

Groetjes,
Ronny

Hoi Ron,

Ja dit zijn de LED's die bij de set van Optronix ""fortgeschnittenen Set PRO - bis 2.10m" zitten. Zoals je ziet kun je de printplaat vastlijmen op de plak waar je de LED wil hebben. Of je boord een gat op en schroeft het geheel in de romp en laat de LED aan de buitenkant er uit steken. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Ik heb de LED eerst op een rasterprint geplaatst, maa je kunt de draden ook direct aan de LED solderen. De LED's kun je met epoxy verlijmen. Wel uitkijken dat je de lens van de LED niet beschadigt (bolle kop) en vol plakt.
Op de video is duidelijk te zien hoe fel de LED's zijn.

Ik gebruik één witte 5mm LED die voor de schijnwerper is bedoeld als beacon licht. Dit omdat de 4-chip LED niet in de staart past waar deze NAV verlichting zit.
Er komen no drie witte 4-chip LED achter het cocpitpaneel, twee boven en één tussen de stoelen in.
En dan nog een witte 5mm LED voor de schinwerper.

Groetjes Rob.

Hei Ron en Rob ,

Ik zie dat er bij OPTOTRONIX ook leds te krijgen zijn van 3 watt , hoeveel watt leds ziiten er bij de set ""fortgeschnittenen Set PRO - bis 2.10m" ??
Ik ben dus ook op zoek naar deze verlichting , maar omdat mijn heli Camouflage groen is moeten deze lichtjes ook overdag hun best doen ... ik heb het filmpje gezien en ik moet zeggen dat ze al heel fel licht geven ... maar ik zoek naar leds van 3 Watt ..

Grtz
Ronny

Hey Ron,

Opletten dat het ook niet "hinderlijk" wordt tijdens het vliegen !!!!!
Optotronix heeft in zijn gamma de "seoul" lampjes, deze gaan tot 3Watt (kosten bijna 7€/stuk!!!!) maar ben bang dat ze gaan storen tijdens het vliegen.

Groetjes
Ron.

Goh, ik vond die lichtsets bij rc lightning heel interessant, goed van prijs, en speciale sets per helitype..
Ook effe uitkijken dat ze niet té fel schijnen, dat komt ook niet zo goed over. Bij een donkere heli ( Ronny) zie je ze sowieso makkelijker..omdat de achtergrond dus donker is.
Just my thoughts..

LED's: de 3/4-chip, 1Watt of 3Watt

Hoi Heren,

De LED's bij de 2,10m set zijn tussen de 300mW en 550mW en geven behoorlijk veel licht. Als je 3W LED wilt moet je rekening houden dat deze LED 8mm doorsnee hebben en nog een koellichaam van 8mm x 8mm x 4mm achter op de LED moet worden bevestigd. Ook steken er twee pootjed uit van +/- 4mm om de draden aan te solderen.
seoul_data.jpg

• Spanning: 3,8 Volt
  • Stroom: typ 700mA (bij continu gebruik koelen!) peak: 1000mA
  • weerstand bij 5V: 1,8 Ohm, 2Watt
  • Straalhoek: ca. 140°
  • Intensiteit: tot 200 Lumen (260 Lumen in strobe)

De 3 en 4-chip Super Flux LED zijn 7mm x 7mm en hoeven niet gekoelt te worden.
146_0.jpg

• Spanning: 3,4 Volt
  • Stroom: typ. 80mA Peak 160mA
  • Weerstand bij 5V: 20 Ohm
  • Straalhoek: ca. 100° !
  • Intensiteit: typ. 21 Lumen (!)

Tussen Hanger!!:
De 1W LED die ook gekoelt moet worden. Deze heeft de zelfde maat als de 3W maar met de volgende specs:
  • Spanning: 3,3 Volt
  • Stroom: typ 350mA (bij continu gebruik koelen!) peak: 500mA
  • Weerstand bij 5V: 4,7 Ohm, 1Watt
  • Straalhoek: ca. 140°
  • Intensiteit: bis 110 Lumen

Het is aan jullie de welke LED's jullie nemen. Mijn keus heb ik al gemaakt. Maar houd in je achterhoofd dat als je met de velichting wilt gaan vliegen deze je niet mag storen.

Groetjes Rob.

PS: Als referentie heb ik alleen de witte LED's vergeleken.

Hoi Rob,

Ik denk dat ik ook bij de "fortgeschnittene set bis 2.10m ga blijven" met de "hochleistungs flux". Het is zoals je zegt, 't mag niet storend worden. Heb je ook de groene, rode of witte afdekkapjes besteld ? Ik zou willen gaan voor de "Grosse L - rund - 11mm RUND) maar weet ook weer niet hoe je dit bevestigd :( op de romp.

Groetjes,
Ronny

Hoi Ronny,

Deze heb ik ook extra bij besteld. Je moet ze na het spuiten op de romp verlijmen. Ik weet geen andere manier om dat netjes te doen. Er zit een klein randje aan de buitenkant waar je een lijntje lijm neer kunt leggen. Epoxy zal wel de beste oplossing zijn. Even de plek opschuren en dan verlijmen.
Je kunt op de plek waar de kapjes moeten komen een opstaand randje maken. Hier valt dan het kapje overheen.
254_0.jpg

Ook heb ik deze kapjes "DROP "S" 21MM" voor op de sponsons besteld:
401_0.jpg

Ze moeten nog wel een kleurtje krijgen.

Groetjes Rob.

Hey Rob,

Ik wil ze dadelijk in't rood en in't groen bestellen dan hoeven ze toch niet meer gespoten te worden ???

Wat betreft de montage : ik ga wachten tot jij de jouw hebt geplaatst dan hoor ik het wel :p, jij bent toch al veel verder met je Bell dan ikke !!! (love the forum ;))

Groetjes,
Ronny

Back