The making of a...BELL430

Hei Ron ,

Inderdaad een mooie verandering ...
Ik had hem eigenlijk willen zien met intrekbaar landingsgestel ...
Dat vindt ik gewoon de MAX ... :snipersmile:

Maar wat jij nu hebt gemaakt is ook zeer goed gedaan ....
En het kleurenschema is prachtig .... ;-)

Ik zie ze al fladderen , de BELL en de COBRA ... in Dilsen - Stokkem en ver daar buiten ......

En daar nog een BELL bij en een COBRA ... en een KIOWA en een JET RANGER .. en en en en ...
Man man ...

Grtz

Ron

Hey Ronny,

prachtig gemaakt, da vast landingsgestel. Ook de opeenvolgende werkzaamheden heb je sjiek in beeld gebracht. De hoeveelheid schaalhelibouwinfo, de tips en truucs die hier tegenwoordig verschijnen zijn goud waard!
Nog een klein tipje... als er geen droog zand in de buurt is om buizen te plooien werkt zout ook perfect... en je kunt het achteraf nog recycleren op de frieten!

Heligroeten,

Nick

Allemaal bedankt voor de lovende woorden, dit inspireert enkel maar om nog een niveau hoger te gaan. !!
Behalve zand en zout kan men de buisjes ook met water vullen en laten bevriezen in het diepvries !!! Wel plooien voordat het ijs gesmolten is hé :D.

Ben nu bezig om mijn landingsgestel op schaal te brengen, dit wordt het eerste deel van mijn heli wat volledig zal afgewerkt en afgelakt worden. Foto's volgen.

Groetjes,
Ronny

Zoals in mijn vorig berichtje vermeld heb ik me bezig gehouden met het "op schaal brengen" van het landingsgestel. Ben begonnen met de voor- en achterzijde te buigen tot het gewenste resultaat .......... de foto's vertellen de rest :) :

002-1.jpg

001-1.jpg

003-1.jpg

004-2.jpg

005-3.jpg

006-3.jpg

007-3.jpg

008-2.jpg

009-2.jpg

De fotograaf heeft enkele dagen verlof gehad !!! De volgende foto's geven het landingsgestel in de grondlaag weer, ben dus enkele stappen overgeslagen :(:

001-2.jpg

002-2.jpg

003-2.jpg

We zijn dus van dit :

017.jpg

naar dit :

004-3.jpg

gegaan.

Ben best tevreden over het resultaat :):)

Laatst bewerkt:
Hey hey,

'k zit te genieten van je getransformeerde landingsgestel.
Onder je heli zal het een heel ander beeld geven ten opzichte van het origineel.
Mooi vakmanschap.

Heligroeten,

Nick

Thx, Nick.

De heli oogt inderdaad helemaal anders t.o.v. het standaard landingsgestel. Post binnenkort enkele foto's waarop het verschil duidelijk zichtbaar is.

Ik heb het landingsgestel trouwens geprimed met Motip primer uit een spuitbus. Ik was niet zeker of de primer van Humbrol ook goed was voor aluminium ??? Ben wel van plan om Humbrol primer over de Motip primer te airbrushen ............ of is dit verkeerd ?

Hallo ,
Goe gelukt , mag gezegd worden.
Maar vind het best wel spijtig dat je het intrekbaar landingstel niet gebruikt.
Maar elk zijn ding , ik moet er nog aan wennen.
Doe zo voort :)

Groeten
David

Hey David,

Moet zeggen, heb er ook lang over getwijfeld. Ik heb voor mijn kleurenschema mijn oog laten vallen op de Bell430 van university of Utah en deze heeft een vast landingsgestel, dat heeft de doorslag gegeven :

097750.jpg

Voel me ook een beetje zekerder met het vaste landingsgestel, het intrekbare is toch een beetje delicater denk ik. Vooral het idee dat de wielen enkel door de servo's geblokkeerd zijn stond me niet echt aan.

Komt wel goed ;) , thx voor 't compliment.

Ronny

Ziet er mooi uit Ronny. Het blijft een van de mooiste kisten die je als schaal-bouwer kunt maken.
Ze moeten maar eens snel klaar zijn met mijn nieuwbouw huis. Dan kan ik ook weer eens verder met mijn Bell 222.

Groetjes Rob.

PS: Strak kleuren schema.

Hey Ron,

't Is toch een apart zicht, zo'n Bell 430 op skids. Ma, 't is mooi.

Motib filler en Motib primer zijn prachtige producten en 't is zeker niet verkeerd om je landingsstel ermee te primen.
Humbrol nr. 1 houdt ook goed op aluminium. Wat je ook gebruikt, je ondergrond goed schuren en ontvetten is steeds het devies om een goede hechting te bekomen.

Je kan nog een filterdun laagje Humbrol over je Motib primer nevelen, maar dit is niet echt nodig, tenzij je je gehele heli een egaal licht grijze ondergrond wil geven.
Dit is trouwens de voornaamste reden waarom ik zelf een primer gebruik.
Gebruik je verschillende primerkleuren op je model, dan zal je dit merken na het lakken.
De ondergrondkleur bepaalt uiteindelijk de laktint!
Je moet dit eens proberen. Spuit eens knalrood op een witte, op een grijze, en op een zwarte ondergrond... je zal versteld staan van de tintverschillen.

Heligroeten,

Nick

Thx Nick, dat weten we ook al weer. :) Ga bij gelegenheid zeker eens met de primers en de lakken experimenteren.

IK heb ook moeten wennen aan het idee om mijn Bell met skids uit te voeren maar moet zeggen, hoe meer ik hem zie hoe beter ik hem vind. Vooral in vlucht lijkt hij toch wat imposanter, meer een heli !!!.

Heb intussen mijn tailrotorguard verder afgewerkt en in de grondlaag gezet, hieronder enkele beelden :

007-4.jpg

006-4.jpg

005-4.jpg

015-1.jpg

Tot de volgende.
Ronny

Woaaaw ,

Ook goed bezig daar in het verre Ophoven ...

Het resultaat mag er inderdaad zijn ... goe goe goe ..

En ik zou inderdaad ook nog een laagje HUMBROL spuiten over de MOTIP , enkel en alleen al om alles hetzelfde te houden ...
En HUMBROL , man man , die kan je op alles spuiten ... die valt nergens van af .. ;-)

Grtz
Ron

yep, we hebbe er zin in :).

Betreffende de HUMBROL heb ik nog een vraagj ; maakt het wat uit of je deze verdunt met white spirit of met thinner ? Dacht dat ik vorige keer met white spirit verdunt heb maar las in jouw (STRATUS) draadje dat jij verdunt met thinner ???? Heeft dit gevolgen voor mijn verdere spuitwerken ?

Grtjs,
Ronny

Humbrol verdunnen doe je met synthetische thinner. Wil je 1000% zeker zijn, gebruik dan de thinner van Humbrol zelf.
Gebruik in geen geval cellulose thinner! Da's om mee te reinigen.

Ten slotte nog een keukengeheimpje... (maar niet verder vertellen)...
doe bij je Humbrol-thinner mengsel eens enkele druppels white-spirit... en ervaar het airbrushverschil.

Test je vermengselbrouwsels eerst op een proefstukje hé...

Heligroeten,

Nick

Thx voor je "keukengeheimpje" Nick, zal 't niemand vertellen :) en ga 't zeker uitproberen.
Enne........ nu 'k toch aan 't vragen ben : stel ik verdun met thinner, is het dan oké als ik ontvet en/of reinig met diezelfde thinner (puur wel te verstaan) of ontvet je met een van je andere keukengeheimpjes ?

Gtjs,
Ronny

Hei Ron ,

Een van die keuken geheimpjes is de normale afwas DREFT .... niks beter om te ontvetten .... en geen bijwerkingen nadien met de lakken die er opgespoten worden ..

Nu .... ik persoonlijk heb mijn aluminium onderdelen die ik gespoten heb ontvet met REMMENREINIGER .... da is prachtig spul .... dat ontvet ... nie normaal ... en dat vervliegt ook volledig nadien ...

Dus voor de plastic parts DREFT ... pak maar een bus van de vrouw af ...
En voor de ALU en CARBON ... Remmenreiniger ...

Allee , zo doe ik het hè ... ;-)

Grtz
Ron

Even iets tussen door: er lopen hier op het forum een paar prachtige draadjes over schaalheli's die gebouwd worden. Zover als ik kan achterhalen zijn het allemaal 'schaal' rompen van Vario. Als ik zo tussen de regels doorlees dan zijn zowel de rompen als diverse 'schaal' onderdelen van Vario verre van schaal.

De bouwers kopen in eerste instantie diverse onderdelen van Vario maar na verdere bestudering zijn ze niet te gebruiken of er moeten heel veel concessies gedaan worden. Vervolgens bouwen jullie het allemaal zelf en deze zelfgebouwde onderdelen zijn op zich zelf al juweeltjes. Ook de rompen worden toch wel op diverse plekken drastisch onderhanden genomen om in de buurt te komen van de orginele details.

Volgens mij zijn de Vario rompen meer geschikt voor hobby schaalbouwers en niet voor de echte schaalbouwers.

Ik kan het verkeerd hebben maar als jullie nogmaals een schaalheli gaan bouwen gaat het dan ook weer een Vario worden.....(ik denk het niet ;))

Hey John,

De rompen zijn inderdaad niet echt schaal, maar zijn voor de rest wel van zeer goede kwaliteit. Het is eigenlijk niet meer dan een goede basis van waaruit je zelf moet verder bouwen.
Het voordeel is dat elke schaalbouwer zoveel eigen inbreng heeft dat elke romp van Vario een beetje uniek hé :). Denk niet dat er 2 identiek dezelfde heli's van Vario rondvliegen want iedereen heeft zo een beetje zijn eigen kijk op het geheel.
Ik denk dat de volgende schaalheli die ik bouw toch hoogstwaarschijnlijk weer een Vario zal zijn. Hopelijk eentje met een turbine ;).

Laatst bewerkt:
Vario is typische Duits... soms een beetje ouwbollig van concept, maar oerdegelijk en betrouwbaar. En ook al lijkt Vario duur, 't is betaalbaar. Zet maar ne keer vergelijkbare rompen tegenover een Vario...
Zoals Ron al schreef kan je met een Vario alle kanten op. Je bouwt hem straight from de box of je bouwt hem uit.
Nog een bijkomend voordeel is dat het moederhuis niet aan de andere kant van de wereld is. Er is persoonlijk contact mogelijk.
Ten slotte, niet te versmaden, de nieuwe zaakvoerster is een knappe madam...

Heligroeten,

NIck

PS. Dreft is idd. de beste ontvetter die er is. Je krijgt er de vettigste pannen en potten mee proper en vetvrij... dus ook je heli.

Wil je een beperkte oppervlakte ontvetten om bijvoorbeeld kleefband aan te brengen, gebruik dan aceton.

Heligroeten,

Nick

Back