The Race for Space

Maar even een apart draadje gemaakt.

Een flesje wijn van kleur naar keuze voor diegene die als eerste zonder te photoshoppen, kopieertechniek of rijke fantasie een werphoogte haalt van 60 meter of meer.
Graag vergezeld van een verslagje met oa welke kist, presets, weer, logfile enz.
Logfiles met pogingen kunnen natuurlijk ook in dit draadje terecht.

succes

:) TOP!
Je zou er bijna speciaal een kist voor bouwen.
Symetrisch profiel, groot kielvlak, veel/weinig massa, ..., ...

Is ook wel gedaan in simulaties voor lanceerhoogtes van F1A modellen.
Lanceringen (met een lijn van vijftig meter) tot bijna negentig meter leken mogelijk.
Alleen zou een dergelijk model wel waardeloos zweven.

Maar, succes allemaal met smijten!

Theo zei:
Maar even een apart draadje gemaakt.

Een flesje wijn van kleur naar keuze voor diegene die als eerste zonder te photoshoppen, kopieertechniek of rijke fantasie een werphoogte haalt van 60 meter of meer.
Graag vergezeld van een verslagje met oa welke kist, presets, weer, logfile enz.
Logfiles met pogingen kunnen natuurlijk ook in dit draadje terecht.

succes

Goed inititiatief maar graag met getuigen. Logfiles kun je in Excel zo aanpassen zoals onze beste Jan Janszen maar weer eens bewees :D
Ik ben benieuwd wie het eerst die grens weet te halen, ik zal het niet zijn en Jan Janszen ook niet.
Dit soort weddenschappen kunnen de sport weer een stapje verder brengen.

Loet

In Amerika hebben ze onlangs een wedstrijd gehouden wie het hoogste komt.
Oleg (de ontwerper en producent van de Taboo) kwam tot 200 ft,
Phil Barnes was tweede (net iets onder de 200 ft) en Bruce Davidosn derde.

Wat ze volgens mij wel doen is puur kijken hoe hoog het model komt,
ze sturen dus niet down om na de lancering netjes verder te vliegen,
scheelt weer een aantal meters...

Misschien een leuk idee voor de Fly-in in Vlaardingen ?

Cheers

Bart

Bijna.....

Heb van Bas een how-high hoogtemeter mogen lenen. Vanavond een beetje lopen gooien met een stevige bries. Meter werkt goed, de waarden kloppen gevoelsmatig goed.

Model: 325 grams Turbo 07
Windkracht ong. 4 Bft
Max. hoogtes : 2x 58 meter en 1x 59meter :?

Misschien even wachten op nog meer wind, en kijken wanneer de rug weer is hersteld.

Peter

Peter,

Heel mooi maar hoe ga je het aantonen :)
Filmpje ? van de how high zodat wij het aantal
blinkjes kunnen tellen ? :P
Heb je down gestuurd of het model gewoon laten doorstijgen en het laten overtrekken ?
Cheers

Bart

Bart,

Gewoon down gestuurd, een seconde rechtdoorvliegen, en dan vol down. Je moet niet bijv. 10 sec. rechtdoorvliegen, kan een bel onderzitten waardoor je enkele meters zou kunnen stijgen.

Peter

Vandaag mijn Zlog binnengekregen. Het optekenen en registreren van de grafiekjes vraagt nog wat nadere studie........
Natuurlijk tussen de buien door ff naar mijn veldje en smijten. De condities waren niet echt lekker. 15 graden, 3-5 m/sec wind ( 3 Bft) en een rap naderende bui. Ik had dus eigenlijk amper de tijd om warm te draaien; maar toch.......
Alle worpen (een stuk of vijftien) waren boven de 50 meter met de twee beste op 58 en 59 meter !
Dit met de eerder beschreven american style pre-sets. Dit is voor mij 10 meter hoger als met de oude trim methode. Deze starts waren trouwens met mijn wat betere Aspi (de rood-witte) die 285 gram weegt

normal_04072007%20Aspi%20rood-wit%2059%7E0.JPG
normal_04072007%20Aspi%20rood-wit%2058%7E0.JPG

Trouwens proficiat Peter met hetzelfde resultaat; op nog wel dezelfde dag :)

Echt geweldig deze hoogtes.

Moet ik nog beter leren thermiek zoeken en vliegen en/of misschien ook nog een andere zender kopen.
40 jaar combat gevlogen met een en hetzelfde handvat en nu binnen een jaar 3 zenders............... :evil:

Gefeliciteerd Arno en Peter.

Misschien kunnen we a.s. zondag een meetingkje houden in Garderen. De laatste tijd heb ik het idee dat met een beetje wind ik daar ook wel in de buurt zou kunnen komen. Lijkt me leuk om eens te vergelijken. Het weer lijkt zondag goed te worden.

even een enorm oftopic vraagje, maar ik als hlg/dlg leek wil het toch even vragen :P

dat metertje voor de hoogte, hoe noemt die? of is het eigen bouw?

ik als mede zweefliefhebber vind het wel eens leuk tot welke hoogtes ik ga ;)

alvast bedankt,

sam

Wachten tot zondag zou wel eens kunnen betekenen dat de concurentie voortijdig toeslaat :!:
Om eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat men al zo snel tegen de 60 meter grens zouden zitten. Helaas heb ikzelf nog niets vliegbaar maar gelukkig drink ik niet dus is een flesje wijn is aan mij ook niet besteed. Niet dat ik verwacht had die 60 te halen hoor.

Arno,

Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb zelf ook de Zlog en weet uit ervaring dat het 0-niveau na een paar worpen iets wil verlopen. Het model liggend op de grond en de meter geeft 2 meter aan. Die gaan er natuurlijk wel af :lol:
Het uitlezen heeft bij mij ook een uurtje gekost voordat ik het door had maar werkt nu probleemloos.

Theo zei:
Arno,

Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb zelf ook de Zlog en weet uit ervaring dat het 0-niveau na een paar worpen iets wil verlopen. Het model liggend op de grond en de meter geeft 2 meter aan. Die gaan er natuurlijk wel af :lol:
Het uitlezen heeft bij mij ook een uurtje gekost voordat ik het door had maar werkt nu probleemloos.

Dat was me duidelijker als de grafieken netjes eruit krijgen Theo :)
Maar wat ik veel belangrijker vind; het komende weekend is met enkele vliegmaats hier een vrij vlucht sessie gepland. De stratlijnen voor mijn F1A modellen zijn redelijk precies 49 meter. Ik ben razend nieuwsgierig hoe accuraat die metingen zijn/worden.

Arno

Is het jullie overigens opgevallen dat bij de meeste zo niet alle hoogtegrafieken er een sterke dip zit na de 'apogee' (hoogste punt). Dit lijkt op een overtrekbeweging. Echter ook als de kist niet overtrekt zien we deze dip.
Dit hebben we bij F1A lanceringen ook waargenomen. De werkelijke lanceerhoogte is dus ca. 1 seconde na het vlakleggen in de grafiek waar te nemen en dit is doorgaans 1 a 2 meter minder dan de 'piek' in de grafiek.
We denken dat dit komt door de bij hoge snelheid langsstromende lucht, die in de romp of in de sensor een drukverlaging teweeg brengt (Bernouilli effect). Het systeem met LCD display of flitsende LEDjes levert dus een enigzins vertekend en optimistisch beeld van de werkelijke lanceerhoogte.

Neemt niet weg dat de behaalde hoogtes zeer indrukwekkend zijn!

Laten we dit effect gemakshalve maar 'de Bernouilli Dip' dopen.

Back