The RC Custom Jets F-18

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Berto, 12 okt 2019.

  1. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.944
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Hier zal ik de voortgang bij gaan houden van de bouw van dit model.

    De laserkits van The RC Custom Jets modellen worden verzorgd door RC Europe en sinds kort heb ik deze modellen ook in mijn pakket zitten vanwege de ervaring en kennis met turbine modellen.

    Nu had ik niet heel veel te doen :hammer:dus heb ik maar een begin gemaakt met de F-18 (en ja m`n eigen Fei Bao F/A-18A komt ook wel een keer gereed, deze is bijna net zo groot).
    Ook wel weer eens leuk dat echte houtbouw en ik moet zeggen ik heb er veel plezier in.

    Maar eerst wat gegevens van het model:

    The RC Custom Jets F-18 Hornet 1:8

    Lengte: 2100mm
    Spanwijdte: 1400 mm
    Aandrijving: 120mm EDF of 8 tot 12Kg turbine
    Vlieggewicht: 8-11kg

    Kist is dus helemaal houtbouw:
    [​IMG]

    Levering bestaat uit een stel laser gesneden platen, stapel balsahout, wat grenen liggers, paar carbon liggers en Petrausch vleugelbuizen.

    Uiteindelijk zullen ook een doorzichtige canopy en GFK inlaten en uitlaten geleverd kunnen worden en dat is ook een beetje de doel van deze bouw om die gereed te maken.

    Nu zitten er mallen bij om deze zelf te maken.

    Of ik hem EDF ga maken of met turbine ben ik nog niet helemaal uit.
    Als hij heel licht wordt dan kan ik m`n Kingtech K70G er nog wel eens inzetten om te kijken wat dat doet.

    Naja dat bekijk ik tegen die tijd wel, eerst maar even bouwen.

    Het lasersnijden bij Sebastiaan:
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2019
  2. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.944
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Ben maar begonnen met de vleugels.
    [​IMG]

    Eerst de standaard in elkaar zetten waar de vleugels op gebouwd worden:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En dan ribben zoeken en uitsnijden maar:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dat ging best vlot, beide vleugels zijn aan de bovenzijde ingedekt.
    Nu eerst de rolroeren en flaps maken dan kan ik later de servo plaatsen bepalen.
    Tevens eerste de vleugelbuizen verlijmen en dan kan de onderzijde ook dicht gemaakt worden.
     
    FStrating, gpman en skycat vinden dit leuk.
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.273
    Locatie:
    Groningen
    Best een leuk formaat en houtbouw blijft ook altijd mooi om te zien. Ik ben benieuwd hoe het gewicht en het zwaartepunt uitkomt edg.
     
    Berto vindt dit leuk.
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.253
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Mooi project.
     
    Berto vindt dit leuk.
  5. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.944
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Formaat is zeker leuk, en het bouwen nu ook (nog) omdat dit vrij eenvoudig gaat en vooral ook snel.
    Heb op het moment beide romphelften al volledig opgebouwd staan.

    Maar straks komt het 'lastigere' werk, beplanken van de romp ben ik ook niet zo bang voor maar alle inbouw.
    Moet op korte termijn even gaan bepalen welke servo`s ik waar wil gaan plaatsen en welk landingsgestel er in komt.

    Hoogteroer servo`s hebben een plaatsje, da`s niet zo lastig.
    Rol en flaps zijn ook redelijk in de vleugel kwijt te geraken.

    Maar de richtingsroeren aansturen zal nog een dingetje worden.
    En dat moet toch klaar zijn voordat ik kan gaan beplanken.

    Evenzo voor de retracts, die moeten eigenlijk volledig zitten en werken voordat ik dat allemaal dichtbouw.

    Ook nog een kleine aanpassing die ik ga doen is de montage van de kielvlakken.
    Die moeten eigenlijk gemonteerd worden tijdens de bouw van de romp.

    Echter die zitten zo in de weg tijdens de rompbouw dat ik die later pas eropzet.
    Doe ik eerst de kielvlakken beplanken en volledig klaar maken, dan schuif ik ze in de romp om vervolgens de romp daar dicht te maken.


    Gewicht? Tja, hier of daar wil ik hem zo licht mogelijk houden.
    Maar hoe 'licht' ie dan word? Geen idee nog, ook nog niet van de aandrijving, EDF of turbine, alles is nog mogelijk.

    Hij wordt in ieder geval geen 16kg zoals de Fei Bao F/A-18A terwijl hij bijna net zo groot is.

    Straks dus nog genoeg zaken om mee te puzzelen.
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.273
    Locatie:
    Groningen
    Rudder servo's zou ik niet doen, meskant wil hij toch niet. Scheelt weer gewicht en achterin wil je echt gewicht besparen. Rudders demonteerbaar hoeft ook niet maar kan wel handig zijn. Opzich zou je ook zonder flaps kunnen (scheelt ook weer gewicht) als hij licht genoeg is, high alpha landen moet toch en als hij niet te zwaar is zet hij niet veel door en remt dan ook zonder flaps. Crow icm met tailerons lijkt me voldoende.
     
  7. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.944
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Klopt allemaal. Maar hij hoeft ook weer niet 'licht, licht' te worden.
    Richting heb je wel een punt, maar tegensturen met cross wind is wel weer lekker als ze het dan wel doen, vooral als hij 'licht' wordt.
    Kielvlakken worden sowieso niet demonteerbaar.

    Als ik hem echt licht zou willen bouwen zou tailerons alleen al genoeg zijn, terug naar de Philip Avonds F-15 tijd, dan wordt die echt licht.

    Dan zou een K70 nog voldoende kunnen zijn :koud:
    Mhhhhh, da`s misschien ook een idee, en lekker Low Budget............ ;)

    Zal hem eerst verder bouwen en gear bepalen, weet ik ook een beetje wat het gewicht doet.
     
  8. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.944
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Klopt allemaal. Maar hij hoeft ook weer niet 'licht, licht' te worden.
    Richting heb je wel een punt, maar tegensturen met cross wind is wel weer lekker als ze het dan wel doen, vooral als hij 'licht' wordt.
    Kielvlakken worden sowieso niet demonteerbaar.

    Als ik hem echt licht zou willen bouwen zou tailerons alleen al genoeg zijn, terug naar de Philip Avonds F-15 tijd, dan wordt die echt licht.

    Dan zou een K70 nog voldoende kunnen zijn :koud:
    Mhhhhh, da`s misschien ook een idee, en lekker Low Budget............ ;)

    Maar ken mezelf dus zal wel alles worden (nee, en niet beginnen over een airbrake!!!!!).


    Zal hem eerst verder bouwen en gear bepalen, weet ik ook een beetje wat het gewicht doet.
     
    Vale Ouwe en gpman vinden dit leuk.
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.253
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    En waarom niet de servo's in het kielvlak? Eventueel met rds aansturing?
     
  10. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.944
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Kielvlak wordt maar iets van 7mm dik.
    Maar aan het kielvlak zitten aan de onderzijde servogaten, denk dat ik die maar gewoon ga gebruiken.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.944
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Ailerons had ik ook al even af:
    [​IMG]

    Wat 'scrap' materiaal gebruikt om de boven en onderzijde te verstevigen want de middelste ligger zaag ik door om de scharnieren te kunnen bevstigen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nog wat balsa er achter gelijmd voor wat meer vlees voor de scharnieren:
    [​IMG]

    Verder beplanken:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De voorlijst worden allemaal strookjes balsa:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Later plamuren en schuren.
     
  12. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.944
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Bij de flaps hetzelfde verhaal:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    609
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Mooi werk:)
     
  14. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.944
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    En de servo locaties voor de rolroeren bepaald en gemaakt:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En de flaps:
    [​IMG]

    Vleugelbuizen had ik ondertussen ook op lengte gemaakt, best een knappe kist als hij zo in elkaar staat (later daar een fotootje van).
     
  15. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.944
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Wat balsa tegen de achterlijst aangebracht voor wat extra 'vlees' voor de scharnieren:
    [​IMG]

    Neuslijst aangebracht, hierna kan ik de onderzijde gaan beplanken (niet vergeten de vleugelbuis vast te lijmen en 2de vleugelbuis te plaatsen ;-) ):
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2019
  16. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.944
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Ik was ook al een heel stuk opgeschoten met de romphelften:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

     
    serge pot, gpman, FStrating en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    365
    Locatie:
    Veghel
    Blijft mooi zo'n volledige houtbouw.
    Vooral lekker veel foto's plaatsen. Schitterend!
     
    Berto vindt dit leuk.
  18. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.944
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Ondertussen begonnen met hier en daar beplanken:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Misty helpt met aandrukken :D
    [​IMG][​IMG][​IMG]
    [​IMG]

    En ik heb besloten om de intakes ook gewoon te gaan beplanken ipv toepassen van de mallen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    FStrating, gpman, serge pot en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.944
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    We gaan rustig door met het beplanken:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.944
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    De rompspanten waar de retracts in moeten komen moeten iets verbreed worden.
    Er passen nu retracts in van 18mm breed maar de meest gebruikte (ER-30 van Electron Retracts en de ER-120 van JP) zijn 22mm breed.

    Ik had het nu wat lastiger omdat de spanten al verlijmd waren maar in de toekomstige kits zal dit direct al op 22mm gelaserd zijn:
    [​IMG]

    Hardhouten balken erin:
    [​IMG]

    Even de ER-30 passen:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Er is een bouwer geweest waarbij de retracts in de inlaat uitkwam, maar hier geen last van ruimte genoeg:
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina