The RC Custom Jets F-18

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Hier zal ik de voortgang bij gaan houden van de bouw van dit model.

De laserkits van The RC Custom Jets modellen worden verzorgd door RC Europe en sinds kort heb ik deze modellen ook in mijn pakket zitten vanwege de ervaring en kennis met turbine modellen.

Nu had ik niet heel veel te doen :hammer:dus heb ik maar een begin gemaakt met de F-18 (en ja m`n eigen Fei Bao F/A-18A komt ook wel een keer gereed, deze is bijna net zo groot).
Ook wel weer eens leuk dat echte houtbouw en ik moet zeggen ik heb er veel plezier in.

Maar eerst wat gegevens van het model:

The RC Custom Jets F-18 Hornet 1:8

Lengte: 2100mm
Spanwijdte: 1400 mm
Aandrijving: 120mm EDF of 8 tot 12Kg turbine
Vlieggewicht: 8-11kg

Kist is dus helemaal houtbouw:
F-18%20%281%29.jpg


Levering bestaat uit een stel laser gesneden platen, stapel balsahout, wat grenen liggers, paar carbon liggers en Petrausch vleugelbuizen.

Uiteindelijk zullen ook een doorzichtige canopy en GFK inlaten en uitlaten geleverd kunnen worden en dat is ook een beetje de doel van deze bouw om die gereed te maken.

Nu zitten er mallen bij om deze zelf te maken.

Of ik hem EDF ga maken of met turbine ben ik nog niet helemaal uit.
Als hij heel licht wordt dan kan ik m`n Kingtech K70G er nog wel eens inzetten om te kijken wat dat doet.

Naja dat bekijk ik tegen die tijd wel, eerst maar even bouwen.

Het lasersnijden bij Sebastiaan:
 
Laatst bewerkt:
Ben maar begonnen met de vleugels.
F-18%20wing%20(2).jpg


Eerst de standaard in elkaar zetten waar de vleugels op gebouwd worden:
F-18%20wing%20(3).jpg

F-18%20wing%20(4).jpg

F-18%20wing%20(5).jpg


En dan ribben zoeken en uitsnijden maar:
F-18%20wing%20(6).jpg

F-18%20wing%20(7).jpg

F-18%20wing%20(8).jpg

F-18%20wing%20(9).jpg

F-18%20wing%20(10).jpg

F-18%20wing%20(11).jpg

F-18%20wing%20(12).jpg

F-18%20wing%20(13).jpg

F-18%20wing%20(14).jpg

F-18%20wing%20(15).jpg

F-18%20wing%20(16).jpg

F-18%20wing%20(17).jpg

F-18%20wing%20(18).jpg

F-18%20wing%20(19).jpg

F-18%20wing%20(20).jpg

F-18%20wing%20(21).jpg

F-18%20wing%20(22).jpg

F-18%20wing%20(23).jpg

F-18%20wing%20(24).jpg

F-18%20wing%20(25).jpg

F-18%20wing%20(26).jpg

F-18%20wing%20(27).jpg

F-18%20wing%20(28).jpg

F-18%20wing%20(29).jpg

F-18%20wing%20(30).jpg

F-18%20wing%20(31).jpg

F-18%20wing%20(32).jpg

F-18%20wing%20(33).jpg

F-18%20wing%20(34).jpg

F-18%20wing%20(35).jpg

F-18%20wing%20(36).jpg

F-18%20wing%20(37).jpg

F-18%20wing%20(38).jpg


Dat ging best vlot, beide vleugels zijn aan de bovenzijde ingedekt.
Nu eerst de rolroeren en flaps maken dan kan ik later de servo plaatsen bepalen.
Tevens eerste de vleugelbuizen verlijmen en dan kan de onderzijde ook dicht gemaakt worden.
 
Best een leuk formaat en houtbouw blijft ook altijd mooi om te zien. Ik ben benieuwd hoe het gewicht en het zwaartepunt uitkomt edg.
 
Formaat is zeker leuk, en het bouwen nu ook (nog) omdat dit vrij eenvoudig gaat en vooral ook snel.
Heb op het moment beide romphelften al volledig opgebouwd staan.

Maar straks komt het 'lastigere' werk, beplanken van de romp ben ik ook niet zo bang voor maar alle inbouw.
Moet op korte termijn even gaan bepalen welke servo`s ik waar wil gaan plaatsen en welk landingsgestel er in komt.

Hoogteroer servo`s hebben een plaatsje, da`s niet zo lastig.
Rol en flaps zijn ook redelijk in de vleugel kwijt te geraken.

Maar de richtingsroeren aansturen zal nog een dingetje worden.
En dat moet toch klaar zijn voordat ik kan gaan beplanken.

Evenzo voor de retracts, die moeten eigenlijk volledig zitten en werken voordat ik dat allemaal dichtbouw.

Ook nog een kleine aanpassing die ik ga doen is de montage van de kielvlakken.
Die moeten eigenlijk gemonteerd worden tijdens de bouw van de romp.

Echter die zitten zo in de weg tijdens de rompbouw dat ik die later pas eropzet.
Doe ik eerst de kielvlakken beplanken en volledig klaar maken, dan schuif ik ze in de romp om vervolgens de romp daar dicht te maken.


Gewicht? Tja, hier of daar wil ik hem zo licht mogelijk houden.
Maar hoe 'licht' ie dan word? Geen idee nog, ook nog niet van de aandrijving, EDF of turbine, alles is nog mogelijk.

Hij wordt in ieder geval geen 16kg zoals de Fei Bao F/A-18A terwijl hij bijna net zo groot is.

Straks dus nog genoeg zaken om mee te puzzelen.
 
Rudder servo's zou ik niet doen, meskant wil hij toch niet. Scheelt weer gewicht en achterin wil je echt gewicht besparen. Rudders demonteerbaar hoeft ook niet maar kan wel handig zijn. Opzich zou je ook zonder flaps kunnen (scheelt ook weer gewicht) als hij licht genoeg is, high alpha landen moet toch en als hij niet te zwaar is zet hij niet veel door en remt dan ook zonder flaps. Crow icm met tailerons lijkt me voldoende.
 
Klopt allemaal. Maar hij hoeft ook weer niet 'licht, licht' te worden.
Richting heb je wel een punt, maar tegensturen met cross wind is wel weer lekker als ze het dan wel doen, vooral als hij 'licht' wordt.
Kielvlakken worden sowieso niet demonteerbaar.

Als ik hem echt licht zou willen bouwen zou tailerons alleen al genoeg zijn, terug naar de Philip Avonds F-15 tijd, dan wordt die echt licht.

Dan zou een K70 nog voldoende kunnen zijn :koud:
Mhhhhh, da`s misschien ook een idee, en lekker Low Budget............ ;)

Zal hem eerst verder bouwen en gear bepalen, weet ik ook een beetje wat het gewicht doet.
 
Klopt allemaal. Maar hij hoeft ook weer niet 'licht, licht' te worden.
Richting heb je wel een punt, maar tegensturen met cross wind is wel weer lekker als ze het dan wel doen, vooral als hij 'licht' wordt.
Kielvlakken worden sowieso niet demonteerbaar.

Als ik hem echt licht zou willen bouwen zou tailerons alleen al genoeg zijn, terug naar de Philip Avonds F-15 tijd, dan wordt die echt licht.

Dan zou een K70 nog voldoende kunnen zijn :koud:
Mhhhhh, da`s misschien ook een idee, en lekker Low Budget............ ;)

Maar ken mezelf dus zal wel alles worden (nee, en niet beginnen over een airbrake!!!!!).


Zal hem eerst verder bouwen en gear bepalen, weet ik ook een beetje wat het gewicht doet.
 
Kielvlak wordt maar iets van 7mm dik.
Maar aan het kielvlak zitten aan de onderzijde servogaten, denk dat ik die maar gewoon ga gebruiken.
 
Ailerons had ik ook al even af:
F-18%20aileron%20(1).jpg


Wat 'scrap' materiaal gebruikt om de boven en onderzijde te verstevigen want de middelste ligger zaag ik door om de scharnieren te kunnen bevstigen:
F-18%20aileron%20(2).jpg

F-18%20aileron%20(3).jpg

F-18%20aileron%20(4).jpg

F-18%20aileron%20(5).jpg

F-18%20aileron%20(6).jpg


Nog wat balsa er achter gelijmd voor wat meer vlees voor de scharnieren:
F-18%20aileron%20(7).jpg


Verder beplanken:
F-18%20aileron%20(8).jpg

F-18%20aileron%20(9).jpg


De voorlijst worden allemaal strookjes balsa:
F-18%20aileron%20(10).jpg

F-18%20aileron%20(11).jpg

F-18%20aileron%20(12).jpg


Later plamuren en schuren.
 
En de servo locaties voor de rolroeren bepaald en gemaakt:
F-18%20wing%20(39).jpg

F-18%20wing%20(40).jpg

F-18%20wing%20(41).jpg


En de flaps:
F-18%20wing%20(42).jpg


Vleugelbuizen had ik ondertussen ook op lengte gemaakt, best een knappe kist als hij zo in elkaar staat (later daar een fotootje van).
 
Wat balsa tegen de achterlijst aangebracht voor wat extra 'vlees' voor de scharnieren:
F-18%20wing%20(43).jpg


Neuslijst aangebracht, hierna kan ik de onderzijde gaan beplanken (niet vergeten de vleugelbuis vast te lijmen en 2de vleugelbuis te plaatsen ;-) ):
F-18%20wing%20(44).jpg
 
Laatst bewerkt:
De rompspanten waar de retracts in moeten komen moeten iets verbreed worden.
Er passen nu retracts in van 18mm breed maar de meest gebruikte (ER-30 van Electron Retracts en de ER-120 van JP) zijn 22mm breed.

Ik had het nu wat lastiger omdat de spanten al verlijmd waren maar in de toekomstige kits zal dit direct al op 22mm gelaserd zijn:
F-18%20gear%20%281%29.jpg


Hardhouten balken erin:
F-18%20gear%20%282%29.jpg


Even de ER-30 passen:
F-18%20gear%20%283%29.jpg

F-18%20gear%20%284%29.jpg


Er is een bouwer geweest waarbij de retracts in de inlaat uitkwam, maar hier geen last van ruimte genoeg:
F-18%20gear%20%285%29.jpg
 
Back
Top