Theorie heli vliegen

Ben een beginner met een HB FP2 en volg o.a. de aanwijzingen van myrcguides en Ebooks mbt het hoveren. Daar staat echter niet hoe je bochten en dergelijke moet vliegen. Met de SIM doe ik wel wat maar hoogstwaarschijnlijk niet het juiste. En kan geen aanwijzingen in het forum en google vinden. Dat er opleidingen zijn en instructie is via de club weet ik, maar ik zoek de basishandelingen op schrift.

Laatst bewerkt:
Als je in een sim een bocht vliegt, is dat niet anders in het echt.
Dus de handeling die je daarvoor uitvoert is dan juist.
Al voelt een sim altijd wel te perfect aan dan in het echt.

Meeste handelingen vind ik dagelijks nog zelf uit in de sim of komen gewoon vanzelf.

Maar een duidelijke basis handleiding bochtenwerk,, hmm niet 123 zo een idee..

In de phoenix sim zit een uitleg/voorbeeld hoe je bochten moet maken.
Dan heb je er ook meteen een beeld bij omdat er ook een zender wordt getoond met de bewegingen die je moet maken met je stuurknuppeltjes.

Groeten,
Patrick

Het ziet er erg stom uit, maar doe het volgende:

Pak je heli, en hou hem vast zoals hij in de lucht zou hooveren.
Doe dan zoals een klein jongetje met zijn vliegtuigjes speelt, hou hem in je hand, en ga na welke bewegingen de heli zou moeten maken om de beweging uit te kunnen voeren.

Voor de sim vs echt..
Begin met bijna hooverende bochten.
Dus bijna stilhangend gecontroleerd de bocht ronden.
Gaat dat goed, ga je vanzelf sneller door de bocht proberen te komen, en merk je dat je een tikkie aileron (links of rechts) in moet geven om hem een beetje op zijn kant te krijgen. Dan zul je de bocht ronden met staart, tikkie up op elevator (rechterstick, omhoog omlaag). O
Het eind van de bocht moet je dan de heli met aileron weer rechthangen, aangezien je hem net een tikkie op zn zij hebt gelegd in de bocht

Nu zeg ik het een beetje theoretisch, maar probeer het in de sim
Niet te hard gaan, op het gemak.

O ja

Hoeveelheid van de in te geven commando's zijn volledig afhankelijk van de snelheid en hoe krap de bocht moet worden.
Oftwel: het is iets wat erg vaak gedaan moet worden.

Je mag tijdens een bocht ook niet teveel hoogte winnen of verliezen, waardoor het nog wat moeilijker wordt
En linksom reageert een tikkie anders dan rechtsom door de draairichting vande rotor en staart.

Het vooruit vliegen met een heli voelt nagenoeg hetzelfde aan als het vliegen met een vliegtuig.

Enige wat er bij komt kijken is de snelheid die je erin moet houden.

Het vooruit vliegen met een heli voelt nagenoeg hetzelfde aan als het vliegen met een vliegtuig.

Enige wat er bij komt kijken is de snelheid die je erin moet houden.

Mwoah, nagenoeg.....

Het gaat zo hard als een gewone laagdekker, maar je moet sturen als een zwever met rolroeren (inrollen met ailleron, bocht door met enigszins hek) en redelijk wat "up" maar bij voorwaartse vlucht is het net alsof het zwaartepunt achterlijk ligt.... je moet zelf de neus naar beneden houden of ophalen. Een vliegtuig doet dat normaal helemaal vanzelf als de snelheid afneemt of oploopt, een heli niet.
En aanvankelijk is er helemaal geen merkbaar verband tussen gas (pitch) en snelheid, wat er bij een vliegtuig wel is......

Maar in de basis lijkt het er wel wat op ja....

Groet, Bert

Met dank voor jullie aanwijzingen. Hoveren op de SIM lukt mij nu wel. Een bocht/cirkel beweging zet ik in met het draaien van de staart en een lichte voorwaartse beweging (rudder iets down) en dan de zaak met aileron, rudder en gas voorwaarts, vlak en rustig proberen te houden. Gaat vaak nog veel te snel maar hoop dat dat de goede weg is. Rol dus niet in met aileron ?! Zag ook nog dit draadje http://www.modelbouwforum.nl/threads/bochten-maken-met-heli-2.96731

Laatst bewerkt door een moderator:
Des te harder je gaat, des te meer aileron je moet geven...

Maar als je de bocht eerst rustig doet, komt ht vanzelf
Het is veel oefenen

Met dank voor jullie aanwijzingen. Hoveren op de SIM lukt mij nu wel. Een bocht/cirkel beweging zet ik in met het draaien van de staart en een lichte voorwaartse beweging (rudder iets down) en dan de zaak met aileron, rudder en gas voorwaarts, vlak en rustig proberen te houden. Gaat vaak nog veel te snel maar hoop dat dat de goede weg is. Rol dus niet in met aileron ?! Zag ook nog dit draadje http://www.modelbouwforum.nl/threads/bochten-maken-met-heli-2.96731

Lees ik dit nou verkeerd? Je zet een bocht in met eerst een beetje down????
Het lijkt me, dat je voor het aanvliegen van een bocht al snelheid hebt, dus waarom je down zou geven is mij een raadsel. De boel met gas, rol en hek rustig houden, is niet vreemd dat het dan snel gaat....
In een bocht moet je gewoon de pitch houden zoals hij staat voor de bocht (als je hard en scherp vliegt, moet je wel wat bijgeven, anders niet)
Inrollen door een stuuruitslag met rol. Vervolgens zodra de heli de gewenste dwarshelling heeft, eerst wat hek (zelfde richting als de bocht), en onmiddelijk (zelfs BIJNA tegelijkertijd) daarna ook wat "up" geven, en de ailleron weer (nagenoeg) neutraal. Met lichte correcties op roll, de bocht constant houden, want afhankelijk van bochtrichting en draairichting wil de heli de bocht in of de bocht uit rollen. Gewoon blijven sturen, dan komt het goed.
Eerst is het wat pielen mischien, maar na een tijdje krijg je vanzelf gevoel voor hoeveel hek en hoeveel "up" je in iedere situatie moet geven.
Hierbij op het volgende letten: laat de heli de staart (naar binnen) hangen in de bocht, heb je te weinig hekrotoruitslag. Steekt de heli de staart (naar buiten) omhoog, dan heb je te veel hekrotoruitslag. Begint de heli snelheid te maken en te duiken, dan heb je te weinig "up", maar verliest de heli snelheid en word de bocht onnatuurlijk krap, dan heb je teveel "up".

Begint de heli al te klimmen voordat de bocht goed en wel ingezet is, dan ben je te vroeg met up geven, dan moet je niet minder "up" geven, maar iets langer wachten tussen het inrollen en het up-trekken. Bij het vliegen van een bocht is timing tamelijk belangrijk, en dat valt niet echt uit te leggen. Maar maak je geen zorgen, daar krijg je vanzelf gevoel voor.... Met timing, meer nog dan met de stuuruitslagen, bereik je dat een bocht spectaculair steil omhoog gaat, de heli "drift" of gewoon als op rails de bocht door loopt.

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Back