Met dank voor jullie aanwijzingen. Hoveren op de SIM lukt mij nu wel. Een bocht/cirkel beweging zet ik in met het draaien van de staart en een lichte voorwaartse beweging (rudder iets down) en dan de zaak met aileron, rudder en gas voorwaarts, vlak en rustig proberen te houden. Gaat vaak nog veel te snel maar hoop dat dat de goede weg is. Rol dus niet in met aileron ?! Zag ook nog dit draadje
http://www.modelbouwforum.nl/threads/bochten-maken-met-heli-2.96731
Lees ik dit nou verkeerd? Je zet een bocht in met eerst een beetje down????
Het lijkt me, dat je voor het aanvliegen van een bocht al snelheid hebt, dus waarom je down zou geven is mij een raadsel. De boel met gas, rol en hek rustig houden, is niet vreemd dat het dan snel gaat....
In een bocht moet je gewoon de pitch houden zoals hij staat voor de bocht (als je hard en scherp vliegt, moet je wel wat bijgeven, anders niet)
Inrollen door een stuuruitslag met rol. Vervolgens zodra de heli de gewenste dwarshelling heeft, eerst wat hek (zelfde richting als de bocht), en onmiddelijk (zelfs BIJNA tegelijkertijd) daarna ook wat "up" geven, en de ailleron weer (nagenoeg) neutraal. Met lichte correcties op roll, de bocht constant houden, want afhankelijk van bochtrichting en draairichting wil de heli de bocht in of de bocht uit rollen. Gewoon blijven sturen, dan komt het goed.
Eerst is het wat pielen mischien, maar na een tijdje krijg je vanzelf gevoel voor hoeveel hek en hoeveel "up" je in iedere situatie moet geven.
Hierbij op het volgende letten: laat de heli de staart (naar binnen) hangen in de bocht, heb je te weinig hekrotoruitslag. Steekt de heli de staart (naar buiten) omhoog, dan heb je te veel hekrotoruitslag. Begint de heli snelheid te maken en te duiken, dan heb je te weinig "up", maar verliest de heli snelheid en word de bocht onnatuurlijk krap, dan heb je teveel "up".
Begint de heli al te klimmen voordat de bocht goed en wel ingezet is, dan ben je te
vroeg met up geven, dan moet je
niet minder "up" geven, maar iets
langer wachten tussen het inrollen en het up-trekken. Bij het vliegen van een bocht is timing tamelijk belangrijk, en dat valt niet echt uit te leggen. Maar maak je geen zorgen, daar krijg je vanzelf gevoel voor.... Met timing, meer nog dan met de stuuruitslagen, bereik je dat een bocht spectaculair steil omhoog gaat, de heli "drift" of gewoon als op rails de bocht door loopt.
Groet, Bert