Theorie zeilen?

Hallo;

Mijn echtgenote heeft onlangs een marblehead boot gekocht.
Nu zijn we op zoek naar het hoe en wat te doen om te zeilen.
Hoe worden de dingen genoemd en waar op te letten enz...
Hoe zeil je het best ?
Wie kan er ons verder helpen?

Grtz...

Marc

Beste Marc, Er is maar een goede oplossing. Sluit aan bij een club. Daar zullen ze je alles leren wat je wil weten. Daarbij heb je in België op de overgrote meerderheid van de vijvers en waterplassen toelating nodig om daar op te varen. Een club heeft meestal al de nodige toelatingen voor haar leden.
Groetjes, Jos

wat ik me bijvoorbeeld af vraag is:

hoe zeil je met een rc zeilboot die enkel besturing heeft voor het grootzeil voor de wind 'zeeuws meisje'? (fok links en grootzeil rechts en andersom)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de antwoorden.
We zijn in Belgie in 3 clubs.Zelfs 1 aan de kust.
Het probleem is dat er eerst iemand moet afkomen,2 probleem;is er wel genoeg wind enz...
Ik dacht dat er misschien iets te vinden was op het www. waar het begin duidelijk uitgelegd was?

Grtz...

Marc

De term "Zeeuws meisje" ken ik in dit verband niet, maar om een antwoord te geven op je vraag:
Voor de wind draaien, je schoten laten vieren en een beetje stuur- of bakboord geven.
Je grootzeil zal op een gegeven moment een klapgijp maken en je fok nog niet. Of omgekeerd, dat ligt aan je tuigage. Stelt niets voor.

De term "Zeeuws meisje" ken ik in dit verband niet,
Ik ook niet,
Zeeuwsmeisje.jpg

maar ik snapte 'm wel meteen :)

Is dit ergens een bekend begrip?
En zijn er zo nog meer?

Wim

Waarom al dat gedoe ?

gewoon boot in het water laten plonzen en varen :)

kijk eerst even waar de wind vandaan komt en handel er naar.
Ik heb ook de ballen verstand van zeilen, terminologie zegt me ook weinig.
Maar ik zet mijn 1 meter boot met een beetje wind in het water en ga lekker varen.

Ik zit echt niet te wachten op termen als ik met m`n zender in de hand aan het water sta.

dus: niet lullen, maar varen !

Dag Marc,
Zelf ben ik nog maar bezig van vorig jaar met het RC zeilen.
Ik ben in een club in Brugge. Er is er een goede sfeer en je kan gerust wat vragen stellen. We varen de zondag morgen ofwel op "de koude keuken" te Sint Andries of op de nieuwe locatie het kanaal in Brugge.
Het kan inderdaad gebeuren dat er geen volk is om te varen. Zeker in de wintermaanden. Maar we proberen de club toch levendig te houden. We hebben clubwedstrijden en gaan soms bij andere clubs varen.
Zelf heb ik een Micro Magic, een 1 meter boot en heb pas een RC lazer besteld, via de club.

Hallo;
Bedankt voor Uw antw.
Ik ken de club van de koude keuken.
Misschien passeer ik binnenkort eens,maar nu voorlopig veel te druk op zondagmorgen.
Op welke vaart varen ze dan in Brugge?

Grtz....

Marc

wat ik me bijvoorbeeld af vraag is:

hoe zeil je met een rc zeilboot die enkel besturing heeft voor het grootzeil voor de wind 'zeeuws meisje'? (fok links en grootzeil rechts en andersom)

de term zeeuws meisje is i.d.d een zeilterm, word ook wel voor het lapje genoemd (geen grap)
op deze manier vaar je alleen als je volledig VOOR de wind vaart

zo kun je dus niet halvewind (wind van opzij 90 graden)
of aan de wind (wind schuin van voren) varen

vaar zowel met 1 meter rc zeiljacht als een 8 meter "normaal" zeiljacht

We varen de zondagmorgen bij de Brugse zeil en yacht club
Zie ook mijn site RC Zeilen
Soms gaan we ook op andere locaties, zoals in Nieuwpoort of Oostende

Eenmaal lid bij ons krijg je een mailtje van de voorzitter waar we gaan varen. Bij veel wind is de koude keuken en bij normaal en minder wind op de vaart.

Er is ook maandelijks een clubwedstrijd

Onze club doet ook mee aan de organisatie van het Belgisch kampioenschap IOM. Morgen is er een wedstrijd voor gans de dag bij de BZYC
Je kan altijd eens komen kijken

Back