Thermiek tactiek

vooral s-slag profielen hebben nadeel van loslaatblazen als ze optreden.
maar ik bedoelde bij een geval waarbij er op de vleugel net geen blaas ontstaat, zit het s-slag deel al in turbulentie, en kan een staartmodel volledig laminair omstroomde (en relatief kleinere) staartvlakken hebben (met AG profielen bijv.).

Dit is een interessant onderwerp voor het draadje modelbouwwetenschap Aerodynamica.
Daar is het al een tijdje heel erg stil. ;)

Johannes

Dat S-slagprofielen een minder lang laminair omstroomd gedeelte hebben is maar ten dele waar. Geldt nl. vooral voor de vele (nog steeds gebruikte) oude profielen (van zelfs nog voor de oorlog).
Realiseer je dat S-slag-profielen een enorme achterstand in profiel ontwikkeling hebben. Er zijn 10-tallen keren meer 'normale' profielen als s-slage-profielen. Pas de laatste paar jaar zijn er enkele goede series S-slag-profielen ontwikkeld. Denk aan PW..., JWL..., KN...., enkele HN's.

Dirk.

Dit is een interessant onderwerp voor het draadje modelbouwwetenschap Aerodynamica.
Daar is het al een tijdje heel erg stil. ;)

Johannes

Je hebt helemaal gelijk. Vaak ontstaat zo'n aerodynamica-discussie uit een ander onderwerp, maar hier begon het draadje eigenlijk al in een sub-optimaal forum deel...
Ik zou het persoonlijk prima vinden als het hele draadje naar Aerodynamica gekieperd zou worden.

;p idd zo gebruik ik voor mijn eigen ontwerp ooit-zwever een profiel met lichte reflex;
TL54 gemodificeerd door mij (kist zeg maar half stabilo achter de vleugel en half achter op de romp voor sturen, voordeel van lichte rompbelasting door moment) en het profiel zelfs mét die lichte ingebouwde reflex dus, is súper. en zelfs f5b geschikt qua minimum weerstand, en daarbij een hoge bruikbare cL-max (met flap gebruik nog meer). waar hij iets minder goed is als sommige (zoals hn103acht), is bij medium lift (nét waar het meest gevlogen word normaal gesproken) daarom, zal deze kist profiteren van een "dolfijn" zweefvlucht stijl (óf heel snel tussen bellen, óf heel langzaam in thermiek). en daarom het meest cross-country te noemen vandaar.

over verplaatsen van draadje, ik heb liever een draadje voor thermiek dan voor aerodynamica nu ;p

Laatst bewerkt:
beeld

Wat moet ik mij daarbij voorstellen.

Kan je dit wat meer aanschouwelijker maken met een beeld of schets??

Hartelijk dank

Mvg,
Aurectar

;p idd zo gebruik ik voor mijn eigen ontwerp ooit-zwever een profiel met lichte reflex;
TL54 gemodificeerd door mij (kist zeg maar half stabilo achter de vleugel en half achter op de romp voor sturen, voordeel van lichte rompbelasting door moment) en het profiel zelfs mét die lichte ingebouwde reflex dus, is súper. en zelfs f5b geschikt qua minimum weerstand, en daarbij een hoge bruikbare cL-max (met flap gebruik nog meer). waar hij iets minder goed is als sommige (zoals hn103acht), is bij medium lift (nét waar het meest gevlogen word normaal gesproken) daarom, zal deze kist profiteren van een "dolfijn" zweefvlucht stijl (óf heel snel tussen bellen, óf heel langzaam in thermiek). en daarom het meest cross-country te noemen vandaar.

over verplaatsen van draadje, ik heb liever een draadje voor thermiek dan voor aerodynamica nu ;p

Waarom wil je voor je eigen-ontwerp-ooit-zwever een (licht) S-slag profiel gebruiken? Zelfs met een zeer kleine reflex geef je onmiddelijk de hoogst mogelijke liftgetallen weg. Dat betekent dus onmiddelijk dat één helft van jouw dolfijn-vliegstijl weg is. Het heel langzaam thermieken kun je dan wel vergeten.
Voor de duidelijkheid; de Cl-max van een normaal profiel met 2,5% welving ligt tussen de 1,1 en 1,2. Met een S-slag-profiel mag je in je handen klappen als je maximale Cl van 1,0 haalt. Realistischer is 0,9 tot 0,95. Dat is een vermindering van zo'n 20% !!! (0,925/1,15=0,80).

Er is eigenlijk maar één goede reden om een S-slag-profiel op een normale staartzwever te gebruiken, en dat is als je een 100% schaalkist wilt bouwen waarvan het origineel een erg klein stabilo heeft. Door dan een (licht) S-slag-profiel te kiezen verklein je het moment van de vleugel waardor je wel met dat kleine stabilo uitkomt.

Eigenlijk geef je in je bericht zelf al het antwoord: gebruik flaps! door ze omhoog te zetten (1 à 1,5 mm op een 3-3,m kist) creëer je die S-slag al een beetje. Als je dat ook nog eens doet zonder tegelijkertijd op hoogte te compenseren, geef je meteen (heel subtiel) down (nadenkertje).

- Als je een kist maakt die vooral is toegelegd op langzaam en thermieken, en slechts incidenteel hard(er) vliegt, neem je als basis een meer gewelfd profiel (3,0 tot 3,5%), waarvan je de flaps alleen voor speed omhoog zet.
- Als je een kist maakt die vooral op snel vliegen isgebouwd, maar incidenteel ook moet kunnen thermieken, neem je een als basis een minder gewelfd profiel (<=2%), dat je voor de incidentele thermiek activiteiten de flaps 2 tot 5 mm laat zakken (ook zonder compensatie op hoogte geeft dat meteen subtiel up).
- Wil je een echte allrounder dan ga je qua welving tussen die twee in zitten, en beweeg je de flaps voor thermieken of speed beide kanten op (waarbij ik de uitslag naar beneden iets kleiner zou kiezen (max. 3,5 mm).

Alleen als je de flaps als remklep gebruikt moet je compenseren op hoogte.

Gr. Dirk.

nee met flaps naar boven doe ik de anders bijna volledig laminaire grenslaag aan de onderkant bij weinig lift teniet (net wanneer profielweerstand domineert)
dit is de ruwe TL54 http://www.aerodesign.de/profile/tl54.gif .
vergelijk het met de reflexed gebouwde AG profielen, zelfde strategie kwam ik later achter.
vgl. ook MH43.
de lift is een snotje minder, maar de romp kan een snotje lichter zijn :P
de flap maakt het goed (geloof me, véél lift, en de lichte reflex is bij die hoeken buiten spel, en het profiel wordt zeer weerstand arm bij weinig lift, en dan hoeft de flap niet naar boven, dáár is die reflex voor in mijn toepassing. het lift spectrum is zeer groot).

en ja ik ken het zelftrimmend effect op de kist van flaps zeer goed.

TL54 is allereerst bedoeld voor gepeilde vliegende vleugels, niet voor F3B (alhoewel het daar geen slechte beurt zou maken).

Laminaire stroming tot aan het eind is inderdaad fraai. Maar hij spreekt wel over een Cl van 0,1! Dat is (F3B) speedvlucht, geen steken tussen thermiekbellen (beste glijhoek). Beste glijhoek speelt meestal ergens rond de Cl=0,5.
Minimaal dalen meestal rond 0,1 onder de max. vleugel Cl (0,9 à 1,1).

Waarom is dit profiel nooit in de F3B opgedoken?

Dirk.

Laatst bewerkt:
E174

Blijkbaar zoals Dirk bevestigt een snelheidsprofiel.
Doet me denken aan de E174 van weleer.
Totaal ongeschikt voor wolbkleppen.
Rendeert goed bij rechtdoorvliegen maar instabiel in het bochtenwerk.
En dat is nu eenmaal de belangrijkste eis bij het thermiekvliegen.
Liever een minder snel (of dragend) profiel dat zich gedraagt in de bochten dan zo'n speedprofiel.
Want wat heb je aan een toestel die een optimale lift/drag eigenschap heeft maar in de bochten zijn kuren heeft.
Ik heb dit uitvoerig kunnen ervaren met mijn Antares van TOPFLYTE (E193).
Onhandelbaar in de bochten.

Mijn volgende toestel heb ik dan met een SB 97 EP 9.2/1.9 gebouwd.
Een terechte keuze want dit toestel haalt snelheid en draait een cirkel op een zakdoek bij wijze van spreken.
Dit met een minimum aan hoogteverlies.
Het probleem is meestal hem uit een themiekbel te krijgen.
Op zijn rug lukt het:yes:

TL54 [URL zei:
http://www.aerodesign.de/profile/tl54.gif[/URL] .
vergelijk het met de reflexed gebouwde AG profielen, zelfde strategie kwam ik later achter.

de kist bíjna een AVA van een afstandje, met in de binnenste 3 panelen welfkleppen voor thermiek/duur, dan cL_max 1,1 á 1,2 (vleugel zo'n 0,9 iirc), en een flinke effectieve tipverdraaing, met tevens een bijna elliptische liftverdeling.
moet prima gaan hoor :), alleen een super speedstand (met name niet zozeer beste glijhoek punt maar echt heel snel een volgende bel tegenkomen), en, een super dynamiek als weer een bel gevonden is, waarbij best veel van de snelheid weer in hoogte om te zetten is, als de tussenliggende afstand niet te groot was.

zou ik zó bouwen als ik het kon, perfect voor mij, en zonder weerga :P

Laatst bewerkt:
hoe zoekt eenieder dan het liefst naar thermiek, op grote hoogte?
ikzelf zigzag ver bovenwinds meestal, zodat ik een evt. bel lang door kan cirkelen.
mijn favoriete handeling als het iets te hoog gaat is remfunctie + aanduiken, maar niet meteen de bel opgeven, als ik eruit ga ook weer bovenwinds (ik vlieg dan wel kisten met een vorm van glijhoek controle). trouwens bovenwinds een bel verlaten geeft vaak nog een beetje stijgen als de wind gradient goed daarvoor is; http://www.pa.op.dlr.de/ostiv/Projects/kap4.pdf . soms zelfs zo goed dat je hoger dan de thermiek en evt. wolk kan :P.

Euuuh, met wat voor modellen vlieg jij? :confused:

Een wolkenbasis voor cumuluswolken op 1500 is eerder laag dan hoog. Op zo'n thermiekgolf kun je zo'n 2 à 3 keer hoger komen.
Het is mij eenmaal gelukt om met mijn Alpina van 4m op 900 m te komen (vario-meting) Ik kon hem nog aardig zien. Mijn inschatting was dat 1000m de grens was. Ik heb niet uitzonderlijk goede ogen, maar zie beter en durf hoger dan de meeste mensen bij mij op de club.

Een schaalmodel van 0,75:1 zou ik nog wel zien op 2,5 à 3 km hoogte .... ;)

Gr. Dirk

Voor thermiek op grote hoogte heb je wel iets anders nodig dan een modelvliegtuig. :yes:

Ik ga met mijn modelvliegtuig niet op zoek naar thermiek op grote hoogte .
Niet praktisch. :rolleyes:

Johannes

Laatst bewerkt door een moderator:
nee ik vlieg altijd ver onder de wolkenbasis meestal :P behalve met mist :D
trouwens in zieren berg was er eens een wolkenkapje over een bergrichel waar we waren. en een duitser startte zijn kist erin, bleef vlakbij en zo ineens floep weg.
"umm sieht jemand es noch?" (of zo) "um nein" "nein" "nein" etc. ineens suiS kggg, die kist in het hoge gras :P, nog wel heel. toen vlogen we echt in een wolk even. die wolk loste later langzaam op en op een gegeven moment startte ik mijn gekregen zeer oude en herbekleedde Dandy (vanwege een mid-air van mijn eigen kist), wit met fluo tippen en vloog puur op de fluo tippen :P was bruut.
maar, hellingwind over een (nog stijgende) thermiekbel (dus geen echte golf direct) kan toch al voorkomen op onze schaal. en het beetje opbollen van de lucht als er een bel van onderen aan zit te komen.

btw wie heeft er al eens een vrijevlucht kist als stipje onder een wolk (of zelfs in blauwe thermiek) zien verdwijnen? ik een paar keer een vlieger die losraakte.
ik wil nog eens een keer een bespanpapier parachute met katoen draadjes en een kurk ballast hoog onder een flink "zuigende" wolk droppen mss. en kijken hoe dat eruit ziet :P

ja vliegen vanaf hoge bergen is wel cool, vlieg je naar voren en zit je meteen vele honderden meters boven de bodem en in "dal thermiek" als dat er is, terwijl je niet echt ver boven je hoeft te vliegen.

Laatst bewerkt:
btw wie heeft er al eens een vrijevlucht kist als stipje onder een wolk (of zelfs in blauwe thermiek) zien verdwijnen?
Ja, en er achteraan gefietst samen op 1 fiets (plm 50 jaar geleden) en gestopt bij een fietsenmaker omdat de achterband opgepompt moest worden, en tijdens het pompen verdween het toestel (Amigo 1, zonder RC) in een wolk...

ik wil nog eens een keer een bespanpapier parachute met katoen draadjes en een kurk ballast hoog onder een flink "zuigende" wolk droppen mss. en kijken hoe dat eruit ziet :P
Een mooi verhaal over een Duitse zeilvieger... hij had 's morgens zijn auto verkocht en ging 's middags vliegen. Zeilvliegharnassen reikten in die tijd nog niet van je voeten tot aan je keel... onder het thermieken schoof zijn portefeuille vol papiergeld uit zijn binnenzak en de biljetten gingen aan de haal. Die gingen harder omhoog dan hijzelf...

wow :) cool
was het trouwens een grote wolk? die Amigo kon weleens vele uren gevlogen hebben :P en km's hoog :O

mij is trouwens eens zo'n solarzeppelin ervandoor gegaan, waaide in een boom, ik trok de lijn kapot voor die eruit ging, maar toen waaide ie eruit, en steeg weg (een thermiekbel in een zak :P) zo'n ding vliegt zolang de zon schijnt,
en kan km's hoog komen, maar het was toen al 14:00 uur of zo.

Laatst bewerkt:
Ik heb niet uitzonderlijk goede ogen, maar zie beter en durf hoger dan de meeste mensen bij mij op de club.

Ik vermoed dat dit een bij elke club herkenbare eigenschap is van zweefvliegers. :p
Continue die sneren van "Zie je hem nou nog wel want ik zie hem niet meer goed, Zo hoog mag je niet etc. etc."

Ik merk aan mezelf dat ik boven een bepaalde hoogte mijn modellen geen seconde meer uit het oog laat gaan en precies probeer te weten waar ik vandaan kwam en waar ik heen ga.

Ach ja, ik hoop ze vanaf dit weekend haarfijn te kunnen vertellen hoe hoog ik zit als de LinkVario Duo binnen is.

cool :) ikzelf krijg binnenkort een eagletree hoogtemeter moduletje die ik stand-alone gebruik voor "apex logging" zeg maar :P http://www2.gpmd.com/image/e/etrp8024.jpg
met dat ene karakter geeft ie dan sequentieel de hoogste hoogte weer 5 2 4 5 2 4 5 2 4 etc.
ikzelf merk trouwens sterk een effect van "benodigde zichtbaarheid". waarbij een stabielere kist veilig qua gevoel, veel verder te vliegen is dan een minder stabiele.
dit ding: YouTube - powered single line kite ®© :P heb ik stip hoog gehad, vele honderden meters, door sleepgas thermieken, terwijl die zo klein is, omdat ik maar 1 ding hoefde te weten; vliegrichting. met motor uit daalde die meters per seconde wat versterkt kon worden door krappe bochten draaien, en had al met al een zeer veilig gevoel ookal was het een stipje. (dat ben ik trouwens :P)

trouwens achteraf was er met dat ding nog een 2e effect denk ik wat ik onlangs ergens gelezen heb, dat (raar maar waar)
het menselijk oog lichtblauw heel goed kan accomoderen/focussen op grote hoogte, en dat contrast goed is maar het allerbest voor snelle kisten dichtbij (F5B, DS, etc.)

Laatst bewerkt:
Back