;p idd zo gebruik ik voor mijn eigen ontwerp ooit-zwever een profiel met lichte reflex;
TL54 gemodificeerd door mij (kist zeg maar half stabilo achter de vleugel en half achter op de romp voor sturen, voordeel van lichte rompbelasting door moment) en het profiel zelfs mét die lichte ingebouwde reflex dus, is súper. en zelfs f5b geschikt qua minimum weerstand, en daarbij een hoge bruikbare cL-max (met flap gebruik nog meer). waar hij iets minder goed is als sommige (zoals hn103acht), is bij medium lift (nét waar het meest gevlogen word normaal gesproken) daarom, zal deze kist profiteren van een "dolfijn" zweefvlucht stijl (óf heel snel tussen bellen, óf heel langzaam in thermiek). en daarom het meest cross-country te noemen vandaar.
over verplaatsen van draadje, ik heb liever een draadje voor thermiek dan voor aerodynamica nu ;p
Waarom wil je voor je eigen-ontwerp-ooit-zwever een (licht) S-slag profiel gebruiken? Zelfs met een zeer kleine reflex geef je onmiddelijk de hoogst mogelijke liftgetallen weg. Dat betekent dus onmiddelijk dat één helft van jouw dolfijn-vliegstijl weg is. Het heel langzaam thermieken kun je dan wel vergeten.
Voor de duidelijkheid; de Cl-max van een normaal profiel met 2,5% welving ligt tussen de 1,1 en 1,2. Met een S-slag-profiel mag je in je handen klappen als je maximale Cl van 1,0 haalt. Realistischer is 0,9 tot 0,95. Dat is een vermindering van zo'n 20% !!! (0,925/1,15=0,80).
Er is eigenlijk maar één goede reden om een S-slag-profiel op een normale staartzwever te gebruiken, en dat is als je een 100% schaalkist wilt bouwen waarvan het origineel een erg klein stabilo heeft. Door dan een (licht) S-slag-profiel te kiezen verklein je het moment van de vleugel waardor je wel met dat kleine stabilo uitkomt.
Eigenlijk geef je in je bericht zelf al het antwoord: gebruik flaps! door ze omhoog te zetten (1 à 1,5 mm op een 3-3,m kist) creëer je die S-slag al een beetje. Als je dat ook nog eens doet zonder tegelijkertijd op hoogte te compenseren, geef je meteen (heel subtiel) down (nadenkertje).
- Als je een kist maakt die vooral is toegelegd op langzaam en thermieken, en slechts incidenteel hard(er) vliegt, neem je als basis een meer gewelfd profiel (3,0 tot 3,5%), waarvan je de flaps alleen voor speed omhoog zet.
- Als je een kist maakt die vooral op snel vliegen isgebouwd, maar incidenteel ook moet kunnen thermieken, neem je een als basis een minder gewelfd profiel (<=2%), dat je voor de incidentele thermiek activiteiten de flaps 2 tot 5 mm laat zakken (ook zonder compensatie op hoogte geeft dat meteen subtiel up).
- Wil je een echte allrounder dan ga je qua welving tussen die twee in zitten, en beweeg je de flaps voor thermieken of speed beide kanten op (waarbij ik de uitslag naar beneden iets kleiner zou kiezen (max. 3,5 mm).
Alleen als je de flaps als remklep gebruikt moet je compenseren op hoogte.
Gr. Dirk.