Thermiek verklikker bij hobbyking.

Ik zag zojuist een interresant frutsel opduiken bij hobbyking,
en vroeg me af of hier misschien een audio signaal van te maken is.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Thermal Scout Lift Finder for R/C Gliders

Normaal waggeld dit apparaatje met je rudder om aan te geven dat je in thermiek zit,
maar zou het niet mogenlijk zijn om er bijvoorbeeld een of andere buzzer aan te hangen?

Het doet me denken aan een apparaatje van een meneer op RC groups, de "LMD" of last man down.
Die was voor 90 dollar dubbel zo duur, daarom leek me deze nieuwe hobbyking verklikker wel interessant. ;)

Wat denken jullie?
 
Tja, dan moet je die buzzer beneden wél horen. Komt er al gauw weer zo'n portofoontje bij, in een grotere zwever geen probleem maar voor een kleintje...
Eigenlijk vind ik dat "wagging the tail" niet zo'n gek idee. Is goed zichtbaar en heeft weinig effect op het vliegen - je kan het afzetten als je eenmaal in de thermiek zit.

Alleen vraag ik me af: er staat "works with V-tails and flying wings too". Maar dan volstaat het niet om 1 servo via dit dingetje aan te sluiten... ik kan me niet goed voorstellen hoe dat werkt. Met klassiek rudder wel, maar niet als rudder gemixed wordt. :confused:
 
Het rudder signaleert niks. Het apparaatje meet de luchtdruk en zodra het bemerkt dat je stijgt laat hij het richtingsroer wiebelen, zodat jij ziet dat het apparaatje lift heeft gedetecteerd.
Op een vliegende vleugel heb je geen richtingsroer, enkel twee ailerons. En bij een V-staart heb je twee servo's die de roeren bedienen. Dat is waar Bart op doelt neem ik aan.

Maar in de beschrijving staat dat je het apparaatje tussen je ontvanger en rudder servo prikt. Dat kan natuurlijk ook één staartservo bij een V-staart zijn, of één aileron bij een vliegende vleugel.
 
Laatst bewerkt:
Dat doet het rudder ook niet, maar dat stukje electronica. En dat stukje electronica laat vervolgens het rudder even wapperen, zodat jij op de grond kan zien dat je toestel in thermiek zit. Dat is nl erg moeilijk te zien, meestal zie je dat pas na enige tijd (dat-ie geklommen is).
Dat wapperen van het rudder is alleen maar het signaal naar de piloot. Duurdere vario's hebben een retourverbinding, en dan sta je met een dopje in je oor te vliegen en hoort de vario piepen (of een stemmetje). Ik vind dit wapperen heel slim bedacht, het lijkt me heel geschikt, voor een prijs die veel lager ligt dan andere vario's.
 
Ik niet. Je moet hem uitschakelen om weer normaal te kunnen sturen dus dan hoor/zie je het ook niet als je weer uit de lift valt.
Dit apparaatje zegt het als je lift vind en houdt daarna zijn mond. Een vario praat voortdurend.
 
Tja,

Je zou iets moeten verzinnen wat de output van het apparaatje omzet in een toontje.
Dit kun je opvangen door je microfoon in je kist.
Zo werkt de last One down vario ook:).
 
Ik denk niet dat je daar direct een buzzer aan kan hangen, en de vraag is natuurlijk ook of je die buzzer wel hoort.
Als je zoiets wilt hebben, denk ik dat je beter zelf aan de knutsel kan met een micro en een luchtdruk sensor. Qua materiaal kosten ben je dan ook goedkoper uit, maar dat 'kleine' probleem van de software er voor schrijven heb je dan nog niet opgelost... :)
Was er niet een handige methode/algoritme om te zorgen dat je in de thermiek blijft, zoiets als een bocht maken als je omhoog gaat?
 
Tegelijk getypt...
Arjan, als-ie maar op één elevon reageert krijg je toch een beetje rare beweging, en op één helft van de V-staart ook. Dan wordt nl zowel richting als hoogte gegeven.
Omdat het met zoveel woorden wordt genoemd dat het ook werkt bij V-tail en elevons, denk ik dat het meer sophisticated is... alleen kan ik me niet voorstellen hóe.
 
Was er niet een handige methode/algoritme om te zorgen dat je in de thermiek blijft, zoiets als een bocht maken als je omhoog gaat?
Dat zou denk ik vrij makkelijk kunnen, maar dan is het nog afwachten of die bocht de goede kant op gaat.
Bovendien... uit de praktijk van deltavliegen weet ik dat, als je thermiek aanvliegt, je even moet wachten met bochten - anders draai je zó de thermiek weer uit...
 
Ach, gewoon een OSD erin en gaan met de banaan. kun je redelijk nauwkeurig mee thermieken..
Er gaat netjes een pijltje omhoog knipperen, en de meters zie je oplopen in het beeld.
 
Ach, gewoon een OSD erin en gaan met de banaan. kun je redelijk nauwkeurig mee thermieken..
Er gaat netjes een pijltje omhoog knipperen, en de meters zie je oplopen in het beeld.
Ja, dan kan je net zo goed in een fullscale stappen, dan ben je er helemaal bij.
De schoonheid van dit gadget zit 'm juist in de simpelheid vindt ik.

Als voortzetting op het automagisch thermieken idee van daarnet: Je zou bijvoorbeeld kunnen meten waar de laatste correcties (op rudder of aileron) naar toe waren, dat geeft je een indicatie waar je het best naar toe kan draaien. Hou vervolgens een buffertje bij zodat je bij voortdurende thermiek, je steeds een iets hardere ping naar die richting krijgt (tot aan een max natuurlijk).
Aan de andere kant moet je je ook afvragen of het nog leuk is als je nauwelijks nog iets zelf hoeft te doen...

De sensortjes zelf zijn bij Sparkfun niet al te duur, ze zijn alleen reteklein. Een breakout board er voor is dan gelijk al weer 2 keer zo duur. :( Dan is de prijs van het ding snel vergelijkbaar met de prijs van de losse onderdelen, zonder code er om heen...
 
Zou je niet in plaats van een buzzer een felle knipperende led er aan kunnen koppelen?
(in een niet-FPV toepassing, welteverstaan)
 
Laatst bewerkt:
Zou je een (sterke) led nog zien op leuke hoogte?
Ik ben met JIB eens: de eenvoud van deze opzet vind ik aantrekkelijk.
 
Toch denk ik dat dat staartgewiebel niet zo gek is.
Arjan heeft natuurlijk gelijk dat je het niet merkt als de thermiek ophoudt - maar dat merk ik nu ook niet... :)
En het is tóch een leuke aanduiding.
 
Zou je niet in plaats van een buzzer een felle knipperende led er aan kunnen koppelen?
(in een niet-FPV toepassing, welteverstaan)
Zou kunnen in theorie, maar dan ben je er van afhankelijk of je die LED nog kan zien, tegen een strakblauwe lucht met de zon er achter.
Ik denk dat het roer of rolroer even laten zwabberen veel beter zichtbaar is, als je dat niet meer kan zien zit je te ver weg.
Als je piepjes wil, doe je er beter aan een telemetrie verbinding te gebruiken, dan hoef alleen jij ze te horen.
 
Met een buzzer bedoelde ik gebruiken in FPV toepassing,
daarom postte ik het ook hier en niet in het zwever gedeelte. ;)
Hoeft niet luid te zijn, als je maar geluid door je videolink heen krijgt.
Voor op zicht zweven schiet je niks op met toeters en bellen inderdaad,
maar een simpel ledje voor de camera zou al wonderen doen.
Een OSD met GPS en toestanden is allemaal gewicht,
en dat wil je juist beperken als je gaat thermieken dacht ik, dus vandaar.

Als je 't echt wilt weten, ik vroeg me af waar jij afgelopen zaterdag was? :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Ik zat toen nog ergens in turkije, van het mooie weer aan het genieten.
Een paar uurtjes in een boeing 757, het betere FPV vliegen. ;)

En ik dacht ook niet dat ik nog welkom was omdat het hier op het forum soms niet echt botert,
dus naar topics over meetings enzo keek ik eigenlijk al niet meer om..
 
En ik dacht ook niet dat ik nog welkom was omdat het hier op het forum soms niet echt botert,
dus naar topics over meetings enzo keek ik eigenlijk al niet meer om..

Ach kom, onzin, misschien ben je verlegen?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Back
Top