thermiek + zonnepanelen zweven, voor max tijdsduur

oke, hier komt et verhaal..

ik wil graag een zwever maken, met in de vleugels zonnepanelen verwerkt, het idee hiervan is dat ik tijdens het vliegen (hopelijk) de benodigde energie kan opwekken om met een klein en efficient (contradictie in termen?) motortje bovan kan blijven, en omdat ik voor zonnepanelen toch een groot vleugeloppervlak nodig heb meteen ook maar hulp kan inroepen van thermiek zweven.

achter heb ik niet zo'n vestand van thermiekzweven, of zweven op zich, maar dat leer ik vanzelf wel als ik eenmaal begin :)

voor dit alles wil ik graag zelf een zwever bouwen, ook omdet ik eht idee heb dat dat goedkoper kan dan een bouwdoos van 100 euro of meer verbouwen tot ie aan mijn eisen voldoet.

de eisen:
-zo licht mogelijk, hoeft geen stuntwerk aan te kunnen, gewoon rustig cirkels draaien.
-zo efficient mogelijk, dus min mogelijk drag, en in mogelijk dalen per afgelegde afstand.
-voorzien van een vleugeloppervlak van op zn minst 2220 cm2. (ivm zonnepanelen) word dus iets van 2 meter span?
-en dan hoog kunnen blijven met ongeveer 14 watt continu aan motorvermogen, eventueel gecompenseerd met thermiek als dit echt niet kan.
(heb accu dus kan ook in korte stukjes en dan weer blijladen en zweven)

als iemadn bouwtekeningen heeft voor vleugelprofiel enzo, de rest kom ik hopelijk wel uit.

dus.. is het mogelijk, en kan iemand mij vertellen hoe ik het goede vleugelprofiel krijg.. liefst alles zelfbouw.

Het lijkt mij makkelijker en goedkoper om een kleine borstelloze motor (150 watt) en een flinke lipo (3200 Mah 11,1V) te gebruiken.
Als je dan 8 Ah uur trekt heb je ruim 15 minuten motorloop, dat moet genoeg zijn om ruim 1,5 uur boven te blijven zonder thermiek.
Eventueel een grotere lipo als je dat niet genoeg vind.

Zonnecellen laden minimaal bij, ik denk dat je net je ontvanger en servo's van stroom zou kunnen voorzien en zijn nog steeds prijzig en zwaar en je moet ook nog een laadcircuit bouwen.

We vliegen zelf met F5B electrozwevers en als we echt zouden gaan zweven kunnen we met 2 minuten motorloop (3800 mah lipo's en ongeveer 100A stroom) een uur in de lucht blijven, zonder thermiek.

Profiel zou voor een echte zwever een HQ of het oude vertrouwde SD 7037 kunnen zijn, voor iets snellers RG14 of 15 of een MH 32.

GJ

zonnepanelen is het probleem niet, en degenen die ik op het oog heb leveren net zo veel energie per gewicht als een lipo als je de lipo met 1C zou ontladen, en vanaf daar blijven ze doorgaan als de lipo na een uur leeg zou zijn.
als je een lipo hebt voor je ontvanger en servo's volgens mij is dat dan een heel kleintje dus moet ik met een flinke lap panelen toch wel een klein motortje kunnen draaien of een iets grotere en dan in periodes.. en de rest hoog blijven op thermiek..

solar uhu, niet zoveel van kunnen vinden zo direct, (alleen duits, en dat is niet mijn sterkste vak ;)) maar ziet er wel leuk uit, laad die ook de aandrijf accu op of alleen de ontvangeraccu? (hij is trouwens ook erg geodkoop.. vergeleken met wat ik wil :P maarja, het is gewoon niet leuk om er gewoon een te kopen ipv maken voor een profielwerkstuk.. tja, ik wil profielwerkstuk er van maken ;))

fijn dat u de profielen noemt, mar hoe kom ik daar mee verder? want het zegt me zonder uitleg en zonder foto's of schema's ook niet zo veel..
(heb dr gisteren al naar gezocht op google over uitleg van de profielen, maar kwam daar niet veel verder mee...

Ik blijf zonnepanelen een achterhaalt idee vinden maar OK.
Ook heb ik het idee dat je nooit met een electrozwever gevlogen hebt, je gebruikt namelijk niet continu de motor, slechts een paar minuten (of in ons geval seconden) om hoogte te winnen en daarna verder te zweven.
1C zegt me niet veel, 1C slaat op de accu, hoeveel Ah uur bij wat voor spanning levert dat paneel?
De panelen die ik ken zijn niet geschikt, ook niet de nieuwste, al zijn ze 1 m2.
De profielen, je kan diverse programma's downloaden, Profili, Profile, compufoil, waarmee je de profielen kan genereren en uitprinten.
Dan is het kwestie van schuim snijden of hout zagen.

GJ

Als ik verhaal op rcgroups lees komt dat niet overeen met jouw wensen.
Je dacht dat het goedkoper kan dan een bouwdoos van 100 euro.
De cellen leveren dus echt amper energie en je hebt er heel veel nodig (achterhaalt dus).

Gegevens van de cellen van RCgroups:
" recently got a quote from SpectroLab on their TASC (Triangular Advanced Solar Cells) - $250 per box of 100. Each cell is a triangle (duh) and two of them forms a square of about .6 x 1.2 inches and each weighs .234gI would estimate that in pairs, they would give you about 5v and 50 pairs of them yields about 1.5amps. The 100 cells would weigh 23.4g without any wiring and would need 36 square inches of surface area"

of de andere:
"In comparison, the film panels...each panel 4.8v @ 100mA 3.7x5.9in and .1oz so to get roughly the same amps, one would need 15 panels - 1.5oz and 327 square inches. At $20 per panel that is $300.
"
Dit alles dus onder vol zonlicht.

Je moet een motortje zien te vinden die bij het beste rendement 1,5 ampere trekt bij 5 volt, dus 7,5 watt input/ ongeveer 6,5 watt output.
Dat moet dan nog een vliegtuig omhoog krijgen.

Nee, blijf bij mijn lipo verhaal, dan eventueel met "backup solar cells" maar zelfs dat is zonde van het gewicht.

Hoi Alexander!

Twee jaar geleden heb ik een solar-UHU gebouwd. Het model zelf is uit de jaren 80 en was bedoelt met een zware speed 500. Mijn plan was om hem met de nieuwste techniek uit te rusten om te kijken of ik er "oneindig" mee kon vliegen. Er kwam dus een licht buitenlopertje in en 1100NiMh celletjes. Al met al scheelde dat 600 gram! (van 1500 volgens doos naar 900). Natuurlijk heb ik ook aan Lipo´s gedacht, maar het probleem met LiPo´s en solar-power is het laden. Met NiMh cellen kun je de solar-panelen gewoon direct op de je accu aansluiten, zonder iets ertussen, wel zo praktisch. In totaal zitten er 20 panelen op die elk 0.5 volt leveren. Totaal ongeveer 10 volt dus. In de volle zon leveren ze 2 ampere. Ik heb uitgevonden dat mijn solaruhu 3 ampere nodig heeft om op dezelfde hoogte te blijven vliegen. Helaas mis ik dus 1 ampere. Mijn plan was dus niet helemaal geslaagt. Maar toch is het een leuk kistje met prima vliegeigenschappen. Vooral met thermiek is het leuk vliegen. Het handige is ook dat je geen lader meer nodig hebt. Gewoon even een uurtje in de zon leggen en je accu is vol!
Succes!

Joris

Het kan prima, heb een keer een site gevonden van gasten die vliegende vleugels hadden gemaakt met zonnepanelen. Zat behoorlijke brushless op en die konden continu vliegen. met behoorlijk vermogen ook. Het grote probleem is alleen dat die goede zonnepanelen extreem duur zijn.

Die van de NUNA bijvoorbeeld (van de solar race). Die zijn prachtig, maar onbetaalbaar. Daarom was de concurrentie ook zo pissig. geen normaal mens wat dat kan betalen. zeker niet in vergelijking tot de kosten van een zwevertje...

Toch blijft het mij ook interesseren en als ik een keertje betaalbare zonnecellen vind, bouw ik zeker weten een mooie elektrozwever ervoor. Voor nu heb ik echter meer dan genoeg aan lipo's :D

ik had die van lemo-solar net gevonden ja, dit gaat dus helemaal niet zo'n duur project worden ;)

op rcgroups kom ik MEERDERE vliegtuigen tegen die 100% zonnepower zijn, al dan nei tmet dure of goedkope (lemo) cellen :)

enige nadeel, de efficiente cellen zijn duur, en glasplaatjes (fragiel) de optei waar ik zelf naar zat te kijken waren flexibele panelen, dat kon dus wel, maar dan kwam ik al heeeel snel uit op een totaalbedrag van zo'n 500 euro voor allen ce cellen (die je dan ipv bespanning op de vleugel kon leggen)

het nieuwe plan is dus om de (vlakke) cellen in de ribben te monteren en te bespannen met doorzichtige folie :) (zoals bij andere mensen te zien is)

als eht aan mij ligt, gaat het helemaal goedkomen, ook zonder de (dure) hoogefficiente cellen, ik kan nog best met de marge van een paar % door :) die maak ik wel weer goed met lichter bouwen, eficiente motor en hopelijk een goed ontwerp :)

laatste probleem blijft dat de cellen op de zon gericht moeten zijn voor optimaal effect, maar daar heb ik ook al weer ideen voor :) hopelijk kan ik daar wat mee doen.. :))

allemaal bedankt voor de hulp :)

met de grootste cellen (100x100) heb je alsnog wat nodig...
0.6V 3.5 amp max.
dus als je er bv 10 in serie zet, heb je 6 volt, 3,5 amp. moet wel wat op kunnen vliegen.
leuk lijkt mij het dan om een vleugel van ruim 2 meter te maken met 20 van die dingen. 12V, 3.5 amp of 6V 7amp :).
Maarja, dan zit je ook op 200 euro voor alleen de zonnecellen.
Je moet denk ik ook een tussenaccu zoals bij de UHU gebruiken idd. en een laadsysteempje erin maken.

Volgens mij is het trouwens al eens langsgeweest op het forum. ff zoeke...

zonnecellen richten hoef je je niet druk over te maken. Gewoon plat op de vleugel lijkt me het beste.

oh, en over mijn uitspraak goedkoper dan een bouwdoos van 100 euro, ik bedoelde daarmee dus alleen de zwever waar ik alles op en in wou gaan monteren, die wou ik dus zelf gaan ontwerpen aan mijn eisen in plaats van een dure voorontworpen en of arf voorgebouwde zwever te slopen.. (volgens mij is een plaat los balsa goedkoper dan lasergesneden onderdelen etc..)

budget was zo:
zwever 20-80 euro
cellen 200-400 euro (kan dus dnek ik wel goedkoper :))
overige electronica die ik eventueel nog niet heb 20-50 euro

zo iets.. (heb nl al een heleboel electronica, dan heof ik dus in principe alleen cellen en balsa te kopen, en mijn vraag was dus naar een ontwerp dat uit balsa te bouwen is dat een goed genoeg zweef eigenschappen heeft dat ik er met zo weinig vermogen als de cellen opleveren toch boven kan blijven :)

de cellen die ik wil gaan kopen van leno, hebben een watt/kg verhouding van 190w/kg (optimaal, dus reken een stukkie minder) vergelijking een lipo heeft ongeveer 150 watt/uur/kg. komt er dus op neer dat als je een vliegtuig hebt dat een uur lang kan bovenblijven op lipo, dat je dan op puur zonneenergie kan vliegen :)

mooi project. ik hoop dat er iets van komt en dat hij aan je verwachtingen zal voldoen. het ziet er in ieder geval al goed uit.

leuk, weer eens een zonne-energie projectje.

het is zeker mogelijk om te vliegen op zonne-energie. ik heb me er zelf ook een tijdje mee bezig gehouden, en er ook een draadje over gemaakt.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13946&highlight=zonneenergie
bij dit eindwerkstuk heb ik ook een verslag gemaakt, als je je e-mail adres stuurd kan ik hem wel naar je toe sturen.
verder zou je de bijbel voor vliegen op zonne-energie moeten lezen, "solar modellflug" van Halmud Bruss als ik het goed heb (staat ook in mijn verslag). helaas voor jou wel duits.

Groeten Halmar

alexanderburgers (a-met-staart) gmail (stipje) com ;)
verslag zou wel leuk zijn om eens door te lezen :)
ik lees ff je topic door, worden een hoop namen genoemd.. ik ga toch voor lemo cellen, ruimuit de beste power/prijs :) (en uit duitsland, dus hopelijk ook goedkoop shippen tov amerika)

qua aandrijving zit ik te denken om toch maar voor brushed motortje te gaan, simpelweg omdat je dan geen gedoe hebt met een brushless speedcontrol en de fluctuerende spanning van de zonnepanelen. (en voor het feit dat brushless motortjes in de gezochte formaten gruwelijk duur zijn)

ik ga ook ff op zoek naar het boek :)

Back