Een beginnersvraag...
Sinds een paar weken ben ik de gelukkige eigenaar van een Easy Glider Pro.
Ik heb heel wat ervaring met gewoon elektro vliegen maar dit is mijn eerste zweefvliegtuig. Vliegen op motor gaat goed maar het vinden van een thermiekbel vind ik heel moeilijk, zelfs op echt zonnige dagen.
Hoe pakken jullie dat aan?
Mijn systeem nu is dat ik op een 20 à 30 m hoogte vlieg met de motor op halve kracht, als ik de indruk heb dat het vliegtuig stijgt dan zet ik de motor af en draai ik op die plaats cirkels waarbij ik probeer om de vleugels zoveel mogelijk horizontaal te houden.
Af en toe lukt het om zo iets langer in de lucht te blijven zonder motor maar na een tijdje zit ik altijd terug aan de grond. Ik vind het vooral lastig om te zien waar een thermiekbel begint en stopt. Wat is de beste aanwijzing daarvoor?
Of moet ik misschien veel hoger vliegen om daar een grotere thermiekbel op te pikken? (maar dan zie ik het vliegtuig niet meer goed, heb al 1x een crash gehad omdat ik niet goed zag of hij links -of rechtsom in een spiraal aan het draaien was )
Is een variometer inbouwen een goed idee?
Sinds een paar weken ben ik de gelukkige eigenaar van een Easy Glider Pro.
Ik heb heel wat ervaring met gewoon elektro vliegen maar dit is mijn eerste zweefvliegtuig. Vliegen op motor gaat goed maar het vinden van een thermiekbel vind ik heel moeilijk, zelfs op echt zonnige dagen.
Hoe pakken jullie dat aan?
Mijn systeem nu is dat ik op een 20 à 30 m hoogte vlieg met de motor op halve kracht, als ik de indruk heb dat het vliegtuig stijgt dan zet ik de motor af en draai ik op die plaats cirkels waarbij ik probeer om de vleugels zoveel mogelijk horizontaal te houden.
Af en toe lukt het om zo iets langer in de lucht te blijven zonder motor maar na een tijdje zit ik altijd terug aan de grond. Ik vind het vooral lastig om te zien waar een thermiekbel begint en stopt. Wat is de beste aanwijzing daarvoor?
Of moet ik misschien veel hoger vliegen om daar een grotere thermiekbel op te pikken? (maar dan zie ik het vliegtuig niet meer goed, heb al 1x een crash gehad omdat ik niet goed zag of hij links -of rechtsom in een spiraal aan het draaien was )
Is een variometer inbouwen een goed idee?
Laatst bewerkt: