Thermiek

Een beginnersvraag...

Sinds een paar weken ben ik de gelukkige eigenaar van een Easy Glider Pro.
Ik heb heel wat ervaring met gewoon elektro vliegen maar dit is mijn eerste zweefvliegtuig. Vliegen op motor gaat goed maar het vinden van een thermiekbel vind ik heel moeilijk, zelfs op echt zonnige dagen.
Hoe pakken jullie dat aan?

Mijn systeem nu is dat ik op een 20 à 30 m hoogte vlieg met de motor op halve kracht, als ik de indruk heb dat het vliegtuig stijgt dan zet ik de motor af en draai ik op die plaats cirkels waarbij ik probeer om de vleugels zoveel mogelijk horizontaal te houden.

Af en toe lukt het om zo iets langer in de lucht te blijven zonder motor maar na een tijdje zit ik altijd terug aan de grond. Ik vind het vooral lastig om te zien waar een thermiekbel begint en stopt. Wat is de beste aanwijzing daarvoor?
Of moet ik misschien veel hoger vliegen om daar een grotere thermiekbel op te pikken? (maar dan zie ik het vliegtuig niet meer goed, heb al 1x een crash gehad omdat ik niet goed zag of hij links -of rechtsom in een spiraal aan het draaien was )
Is een variometer inbouwen een goed idee?

Laatst bewerkt:
Een vario kan helpen om te horen of er lift is, in een later stadium om te controleren of wat je ziet klopt. Aan de andere kant: als je zwever kleiner word is de kans groot dat je in een bel zit :-)

ik vlieg tegenwoordig volledig zonder!

Een vario helpt je geen thermiek te vinden . Enigste wat het vertelt is dat je stijgt of daalt .
Beste is om je toestel goed te kennen en de basisleer van thermiek te begrijpen .
Wat ik altijd aanhaal is het plafond van een douche cel . de druppels laten los van de laagste punten .
Nu draai je het om . de thermiek laat los van de hoogste punten in het landschap (struiken ,heuvels ,losstaande boompjes ,geparkeerde auto's ,etc ) grondverschillen doet ook zeer veel .vlieg je in grasland en ernaast ligt een akker die nog redelijk kaal is , ga erheen .
Let vooral op de wind ,als deze veel verplaatst qua richting .thermiek is de oorzaak . daar waar de wind plots vandaan komt ,ga je met de wind mee (opstijgend lucht moet vervangen worden door andere lucht ) grote kans dat je toestel opeens een hupje omhoog maakt . na het hupje omhoog draaien met normale bochten . vleugels afvlakken heeft eigenlijk geen nut .
grote thermiek aanwijzers zijn buizerds en ooievaars . ga maar eens een middagje observeren op een heide landschap . let op de windrichtingen en wat die vogels doen . betere leermeesters zijn er niet .

Mijn systeem nu is dat ik op een 20 à 30 m hoogte vlieg met de motor op halve kracht, als ik de indruk heb dat het vliegtuig stijgt dan zet ik de motor af en draai ik op die plaats cirkels waarbij ik probeer om de vleugels zoveel mogelijk horizontaal te houden.

20 of 30 meter is wel erg laag , zou defzelfde tactiek eens proberen op 100 of 120 meter.

Achtergrond bij de opmerking van Karel: normaal gesproken wordt thermiek krachtiger naarmate je hoger komt. Zeker die eerste 50 m is de thermiek vaak erg zwak. Op 100m hoogte is het meestal voldoende sterk.

Meestal zie je wel een turbulentie wiebeltje als je er doorheen vliegt.

En idd wel wat hoger beginnen. Op 30m moet je wel heel veel geluk hebben en een heel licht kistje.

Hier een (slechte kwaliteit) video van Joe Wurts over het vinden van thermiek. Beetje maige kwaliteit video, maar er staan zeer nuttige tips in. Joe demonstreert het vinden van thermiek met een HLG, die starten nog veel lager dan jouw 20-30 meter.

Een vario helpt je geen thermiek te vinden . Enigste wat het vertelt is dat je stijgt of daalt .

Ben ik het helemaal niet mee eens. "wiebelen" is inderdaad vaak een teken van thermiek, maar dat is niet altijd zichtbaar (hij wiebelt als-ie met één vleugel thermiek aanvliegt, maar niet als-ie er min of meer recht in vliegt). En of het toestel kleiner of groter wordt zie je pas als je een paar cirkels hebt gedraaid. Vooral als er geen achtergrond (wolken) is, vind ik het ook erg moeilijk om te zien of het toestel stijgt of daalt, ik heb veel baat bij een variometer.
En natuurlijk vogels hè, "Watch the birds, they do it for living". Cirkelende vogels zijn een zeker teken van thermiek.

als ik naar mijn eigen leerpad kijk kan ik alleen maar aanraden om samen te vliegen met iemand die (wat) meer ervaren is met zweven. Als de ander wel stijgt en jij niet doe je wat fout :) Een ander ding waar je aan moet denken nav je bericht: Bijna iedere motorvlieger die aan het zweven slaat maakt een aantal fouten

1 toestel trimmen met motor aan
2 teveel 'knuppelen'
3 te korte bochten draaien, iedere stuurbeweging kost hoogte
4 verkeerde trim opvangen met up trekken ( zie 1)
5 zwaartepunt te ver naar voren 'want dan land 'ie gemakkelijker'

Niet dat je dit fout doet, maar dit zijn veel voorkomende fouten bij motorvliegers die voor het eerst gaan zweven.

Laten we nou niet in discussie gaan of deze punten kloppen, daar heeft de vrager weer niets aan...

Bob

Ik maak nog steeds fouten als het een geruststelling is :) toestel uitgewogen en niet bij stil gestaan dat mijn logger er nog in moest... het ding weegt ook niets tenslotte! ... accu moest wel 4 cm naar achteren met de logger er in :confused:

De beste tip, als je Duits kunt lezen, is nog altijd .... Das Thermikbuch für Modellflieger van Markus Lisken & Ulf Gerber.

Veel lees- en oefenplezier :-)

Hoi Bob,

mijn mening..... (en volgens mij zijn de reakties van Dirk en bobt hierboven het meest to the point ;-P )

*Een easy glider pro heb ik jaaaaaaren geleden ook gevlogen, en mijn mening is dat ie er weliswaar uitziet als een echte zwever , maar dat is 't niet. Te veel drag, te zwaar.
*als je op 30 meter hoogte zoekt naar thermiek met een easy glider, dan gaat ' m dat niet worden, zelfs met een dlg (en die is er voor gemaakt!) is het vinden van thermiek op 30 meter een uitdaging, laat staan dat je ermee omhoog komt. Met een easy glider , is mijn ervaring, komt je pas vanaf 70 meter in het gebied dat de bellen groot en sterk genoeg zijn om omhoog te gaan.
*lees de lucht !!! maw.....al vliegend met je easy glider wil je zien wat de lucht waarin je vliegt doet....stijgen / dalen / wiebelen.......dat kan alleen maar als je je kist balanceert op de juiste manier...en die balancering bepaalt de gevoeligheid ......dus ligt je zwaartepunt goed ?? Dus duikproef doen !!!! zie :

http://www.charlesriverrc.org/articles/supergee/cg_trim.pdf

En hoe meer je zwaartepunt naar achter ligt, hoe beter de gevoeligheid, hoe beter je met je kist kan lezen wat de lucht doet !

leuk !

Groet !

Franck

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de vele tips allemaal!

Ik ga op de eerstvolgende zonnige dag nog eens opnieuw oefenen en dan vooral letten op:
- zwaartepunt juist zetten, misschien wat meer naar achter
- correct trimmen met de motor af en duikproef uitvoeren
- veel hoger op zoek gaan naar een thermiekbel

Nog een vraagje: ik vlieg met een redelijk zware batterij (2s, 3300 mAh, 190g), dat is qua gewicht toch niet overdreven om goed te kunnen zweven, veronderstel ik? In de instructies wordt zelfs gesuggereerd om ballast in de vleugels aan te brengen voor een beter snelheidsbereik.

gewicht is niet het grootste probleem naamgenoot. Zeker niet in Nederland waar het over het algemeen winderig is. Een goed vliegende zwaar(dere) kist vliegt beter als een lichte slecht vliegende.. heb ik vandaag pijnlijk ervaren tijdens een wedstrijd in België.

*Een easy glider pro heb ik jaaaaaaren geleden ook gevlogen, en mijn mening is dat ie er weliswaar uitziet als een echte zwever , maar dat is 't niet. Te veel drag, te zwaar.

Mijn ervaring met Easygliders is juist, zonder er zelf ooit mee gevlogen te hebben, dat ze altijd meer dan gemiddeld presteren en vaak op papier betere kisten achter laten. Ik heb ze op de helling van windkracht 2 tot 5 zien vliegen, in de bergen samen met alleen dlg'tjes omhoog zien gaan en de meest bizar slechte landingen zien overleven. Als je geen schuimfobie hebt is het een perfecte om de eerste stappen mee te zetten!

Tuurlijk...er zijn er die beter zweven, sneller/langzamer kunnen vliegen en krapper kunnen draaien (hoewel...dat laatste is wellicht een uitdaging) maar een easyglider is m.i. de benchmark voor een all-round-altijd-en-overal-kunnen-vliegen zwever

Back