Thermieksnuffelaar (of hoe noem je zoiets)

Een diode in forward bias heeft een temp. coefficient van 2-5mV/degC. Met bvb 3 diodes in serie wordt dit 10-15mV (op 2.0V). Is dit goed genoeg te meten met een Arduino?
Diodes zijn klein en dus weinig massa (zeker als je SMDs gebruikt)

Een diode heb ik idd overwogen, vooral omdat ie idd klein is / weinig massa heeft. De Arduino input DA's hebben een resulutie van 1024 stapjes op 5V,dus ong 5mV per stapje. Mijn gevoel is dat ik per graad temp verschil toch echt wel 10*5mV / graad C nodig heb en dan moet ik toch behoorlijk wat diodes in serie zetten

Laatst bewerkt:
Het probleem is echter dat de weerstandsdraad (het gloeidraadje) een heel lage weerstand heeft, en een paar graden temp verschil levert dus maar minimale weerstand verandering op. En daarmee ontkomt je dus niet aan versterking mbv van een opampje ....en dan ist niet meer simpel ;-)
Dan neem je een 220V lampje ....

Je hebt die infra rood thermometers die zijn nauwkeurig en snel.
Kan je dat niet gebruiken en dan richten op iets met heel weinig massa, die dus snel de lucht temp aan neemt, stukje folie oid

Ik weet niet wat voor componenten dat zijn

Een digitale sensor met ingebouwde AD converter is misschien ook een optie. Voor zover ik me kan herinneren, kan b.v. een druksensor zoals MS5611 de temperatuur 100 keer per seconde met een relatieve nauwkeurigheid van 0,01 graden meten (24 bits ADC met interne oversampling). Het is hoe dan ook veel beter dan de ruisige interne ADC van een Atmel processor.
Ik heb geen ervaring met de dedicated temperatuur sensoren maar ik ga ervan uit dat ze het i.i.g. niet slechter zullen doen.

Edit: Het meten van de luchtdruk (met of zonder temperatuurcompensatie) zou heel leerzaam kunnen zijn. Met een aantal (vier?) luchtdruk sensoren kunnen ook de windrichting en de windsnelheidsvariaties gemeten worden zonder bewegende onderdelen.

Laatst bewerkt:
tnx voor je info. ik zit vrijdag de hele middag met een club arduino cracks (ik heb geweldige collega's! ;-) ), en mag mn case presenteren, ze gaan me helpen met oplossen.

ik vond ondertussen een lm35 temp sensor , ben er nu wat mee aant spelen , maar tis al veeel beter dan de ntc, als ik nu tegen even tegen de sensor blaas heb ik direct een goeie meting,

ik bestel sowieso de door jou genoemde sensors!

31439ca66bdf5a2d57935868e6292ea3.jpg

a0f7770f1c28c472ffc4656a344cb4f7.jpg

Laatst bewerkt:
De eerder al genoemde DS18B20 geeft een gevoeligheid van 1/16de graad. Ik heb er nog wel een stuk of tien liggen volgens mij, maar deze zitten in een waterdichte rvs behuizing wat de sensoren misschien wat trager maakt. De standaard sensor zit in een TO-92 behuizing en zal sneller reageren. Voordeel Is misschien nog dat je deze via een 1-wire bus systeem kan uitlezen dus met 3 kabeltjes kan je meerdere sensoren uitlezen. Tot 256 met drie draden geloof ik.

Voor een wetenschappelijk instrument dat ik maak, heb ik NTC weerstanden als thermometers. Deze zij 0.35 mm diameter en 2 .5 mm lang en hebben een uiterst korte aanspreektijd.
NTC.jpg

Jammergenoeg zijn ze met ~ € 15,- niet goedkoop en een minimale afname van 17 stuks.
Ik heb wel binnenkort weer een bestelling waar er nog meer bij zou kunnen.
Het zijn van Measurement Specialties de GA10K3MCD1. Nominaal 10 kOhm.

Rick

Om gevoelig genoegd te zijn moet je echt ntc's gebruiken die chip dingen zoals een lm35 of ds zijn niet gevoelig genoegd.

Back