Thermiekverklikkertje bij HobbyKing

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
In het FPV forum stond al een draadje over dit dingetje:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Thermal Scout Lift Finder for R/C Gliders
Maar er zijn maar weinig FPV vliegers in thermiek geïnteresseerd. Dus zet ik het ook nog even hier, voor de echte zwevers die het niet gezien hadden.

Ik denk dat het een leuk ding is. Arjan merkte al op dat, als je eenmaal thermiek hebt gevonden en de verklikker uit zet op je zender (om je rudder te laten ophouden met wiebelen) je geen idee meer hebt of je niet de thermiek uitvliegt. Dat is natuurlijk wel zo, maar dat weet ik nu (zonder vario) ook niet. Alles bij mekaar vind ik dit een leuke en betaalbare variometer optie.
Ik vroeg me af hoe het kan dat, zoals vermeld bij HK, het ook op een V-staart of een vliegende vleugel kan (het moet dan over 2 servo's meegemixed worden ipv één).

Laatst bewerkt:
met een beetje opleg koop je een goed systeem

iets dat je staat en rollen doet bewegen vind ik maar niks

Zelfde als van
WSfullLogo160x50.jpg

zie hier

Winged Shadow Systems

ikzelf heb de How High. Werkt leuk

http://www.wingedshadow.com/thermalscout.html
Waarempel... en daar staat ook de manual bij. Daar lees ik:
"Flying Wings and V-Tails – If your glider does not have a conventional rudder, you can
install the Thermal Scout between the receiver and one of the elevon or ruddervator servos."
Dat vind ik dus niks - dan krijg je het signaal door een gecombineerde rol/pitch beweging, of een gecombineerde gier/pitch beweging. Wat mij betreft dus niet gebruiken op een vliegende vleugel of een V-staart. Maar op een standaard configuratie lijkt het me heel zinnig, een toestel heeft vrij weinig last van een beetje rudder heen en weer terwijl het heel duidelijk zichtbaar is.
3w_flyer: Ik denk niet dat je iets bruikbaars vindt voor minder dan het drie- of vierdubbele van deze prijs.

Laatst bewerkt:
ik denk dat je het beter ziet wanneer je toestel een bel raakt, dan wanneer je staart gaat schudden..
dit wil je zeker niet op een staartgestuurd zwevertje!

dit wil je zeker niet op een staartgestuurd zwevertje!
Dat valt wel mee hoor. Probeer het maar eens met een tweekanaals zwever, achter mekaar links-rechts-links-rechts; hij kwispelt dan maar blijft rechtuit gaan.
Overigens kan je de grootte van de uitslag regelen bij het installeren.

Het is inderdaad goed in te stellen hoe groot de uitslagen zijn. In de praktijk begint de zwever heel rustig te wiebelen als ie in de lift zit, dan haal je een schakelaar over om hem uit te zetten en ga je draaien. Je kunt hem na een tijdje weer aanzetten om te checken of ie nog in de lift zit. Ik gebruiken hem in mijn Reichard Mistral, dat is een full-house electro zwever, maar ik zou hem zo in een twee-assig beestje zetten, ik verwacht geen problemen. Ik denk alleen dat ik na een tijdje lift zelf ook beter kan zien en dit apparaatje dus niet echt meer nodig heb. Maar het blijft een leuk speeltje!

Ik stel me zo voor dat dit apparaatje duidelijk maakt of het de moeite loont om op een bepaalde plek te gaan draaien. Draai je eenmaal een paar slagen, dan zie je wel of je hoogte wint, daar heb je dit ding niet voor nodig.

De meeste vliegtuigen wiebelen al als je een bel in vliegt of raakt. Als je dan gaat cirkelen weet je het inderdaad snel genoeg.

Beetje rudder wiebel heb je inderdaad niet veel last van maar zou wel irritant zijn als het altijd aan zou staan. Dus via een schakelaar aan en uit kunnen zetten zou ik dan wel aanbevelen.

Het idee is leuk.

Het idee is dat je hem via een ander, ongebruikt, kanaal uit- en aanzet. Anders werkt het ook niet en heb je bij het opstijgen een wiebelend vliegtuig.

Is er geen variant met een flitslampje ?
Dat zou vast wel kunnen... maar dan ook maar 1 flits, en dan duurt het een aantal seconden tot hij nog eens kan flitsen; dat is niet handig voor de interpretatie lijkt me.

Hier zit ook wel een LED op, maar bedoel je een flitslampje die je vanaf de grond kan zien? Dan vlieg je wel heel erg dichtbij jezelf, of s'avonds.

Multiplex vario

Als je een Multiplex M-LINK systeem heb (bevat telemetrie), dan kan je het uitbreiden met een kleine Multiplex vario sensor. Dat heb ik kort geleden in mijn kleine Great Planes Fling II ingebouwd maar nog niet een kans gehad om het uit te proberen. Het is een niet-gecompenseerde vario net als de ene die jij zag en op de zender hoor je piep tonen (net als met een vario in een echte zwever) uit je zender komen.

Je toestel laten bewegen als een soort indicatie lijkt mij niets, zeker als je aan het landen ben o.i.d.

Je toestel laten bewegen als een soort indicatie lijkt mij niets, zeker als je aan het landen ben o.i.d.

De meeste mensen stijgen weinig als ze landen:p
Dit dingetje is zeker niet zo mooi als een vario, maar wel een leuk speeltje. En je kunt hem gewoon uitzetten, da's het mooie eraan.

De meeste mensen stijgen weinig als ze landen:p
Dit dingetje is zeker niet zo mooi als een vario, maar wel een leuk speeltje. En je kunt hem gewoon uitzetten, da's het mooie eraan.

Nee i.d.d., maar ik kan mij voorstellen omdat het zeer gevoelig is en ook niet gecompenseerd is dat het soms even denkt dat het stijgt terwijl dat niet zo is.

Maar als je toch niet de kant op wil gaan van Multiplex hardware of andere dure stand-alone vario's dan is het wel een hele goedkope iets om mee te beginnen.

Back