Thomas' Paula 3

Zo, gisteren bouwpakket gekocht en vandaag begonnen.
Netjes de handleiding gevolgd en eerst de standaard gemaakt.
Vervolgens de romp bewerkt (randen afsnijden, achtersteven uitsnijden, dekranden afsnijden, roer en bedieningsluik uitgesneden en alles vlak en zo recht mogelijk geschuurd. De gaten voor de schroefas en het roer geboord, motorsteun uigesneden, op motor gemonteerd en in de schuinte van de romp geschuurd.
Hmm, best druk middagje zo. Niet ontevreden!

Nog niets gelijmd (heb nog geen lijm, nou ja heb nog wel van die waterdunne k-verwekkende zooi maar die wil ik niet gebruiken). Welke lijm kunnen jullie aanraden? UHU Hart?

Is het trouwens de bedoeling / aan te raden de "uitstulping" waar de schroefas doorgevoerd wordt helemaal vol lijm/harn of kit te storten?

Ondertussen op zoek naar goede en betaalbare besturing. (zie andere post)

Besloten 7,2V als voeding te gaan gebruiken (de "normale" RC auto battery packs, heb ik ook een lader voor), kan ik motorvoeding(en) en ontvanger op 1 accupack aansluiten?

Helaas (voor jullie) nog geen foto's gemaakt. Volgende post?

Over de elektrische vragen: bij een moderne regelaar zit BEC ingebouwd. Dan hoef je dus niets meer te doen aan de voeding van de ontvanger, die wordt al gevoed vanuit de hoofdaccu door de regelaar.

De andere vragen laat ik overbaan anderen op het forum.

VrGr,

Theo

@ Theo_tb; Wat is een BEC? Voeding vanuit de regelaar naar de ontvanger?

Zo vanavond internet zitten shoppen bij de "mannenwehkamp"
35Mhz 6 kanaals zender besteld, servo's en het nodige messing buis en stangenwerk.
Ik heb (heel eigenwijs misschien) bedacht dat de Robbe bedieningswijze van het hijsportaal nogal knullig in de bediening is. Ook vind ik het geen goed idee om een niet waterdicht luikje (voor de ontgrendeling) in het dek te maken.
Dus wil ik het met een (nep) hydraulische cilinder gaan doen.
Nep, want de olieslang wordt een bowdenkabel die de zuigerstang beweegt. In elk geval aan 1 kant. De andere kant wordt denk ik een loze cilinder die als min-max aanslag dienst moet doen.
Voor de aandrijving hiervan kreeg ik de tip gewoon de servo te gebruiken maar hier de electronica uit te halen zodat deze wanneer aangestuurd door blijft draaien. Wel middels een vertragingsmechanisme natuurlijk. Goed idee?
Gr. Bart

@ Theo_tb; Wat is een BEC? Voeding vanuit de regelaar naar de ontvanger?

Zo vanavond internet zitten shoppen bij de "mannenwehkamp"
35Mhz 6 kanaals zender besteld, servo's en het nodige messing buis en stangenwerk.

Ik hoop dat je die nog kunt afbestellen. 35 MHz mag niet gebruikt worden voor iets anders dan vliegtuigen en heli's. :yes:

27, 30 en 40 MHz zijn vrijgegeven voor o.a. boten, en meer recent, 2.4 GHz.

Hallo B&T,

Ik heb onlangs 'voor de gein' eens zo'n setje besteld:
Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2)
Gewoon om eens te zien hoe dat werkte.

Het instellen via de computer is even wennen, maar de set werkt als een tierelier!

Dezelfde zender wordt door diverse aanbieders verkocht en heeft dan een ander kleurtje.

Groeten, Jan.

@ Indoorvlieger (Henk heb ik begrepen). Bedankt voor de waarschuwing! (Al ben ik er niet echt blij mee natuurlijk. Was een mooi koopje.
Het is postorder, dus kan altijd terug. Maar bericht gestuurd, misschien kunnen ze levering nog stoppen.

BEC staat voor battery elimination circuit, oftewel een circuit, een aantal elektonische componenten bij elkaar, die ervoor zorgen dat je de voeding van de motor of motoren ook kunt gebruiken voor de ontvanger en servos ed.

VrGr,

Theo

@ Indoorvlieger (Henk heb ik begrepen). Bedankt voor de waarschuwing! (Al ben ik er niet echt blij mee natuurlijk. Was een mooi koopje.
Het is postorder, dus kan altijd terug. Maar bericht gestuurd, misschien kunnen ze levering nog stoppen.

Omdat er maar een beperkte markt is voor 35 MHz, vind je er inderdaad nog wel eens leuke aanbiedingen in. Maar helaas, het mag niet voor andere RC takken worden gebruikt. 2.4 GHz setje wat Jan (Pompebled) aanhaalde, is ook een prima optie. Of het te koop gedeelte op dit forum in de gaten houden, zit ook geregeld wat tussen.

Succes met zoeken en vraag gerust als je ergens mee zit.

Gr. Henk alias Indoorvlieger

Wat betreft lijm, UHU Hart is prima voor hout, maar voor dek/romp etc zijn andere lijmen beter geschikt. Epoxy, Stabilit Express, of dunne secondelijm werken meestal beter.

@Theo; "Batterij eliminatie circuit" klinkt wel heel drastisch :p
Nee hoor, antwoord is duidelijk. Dank.

@Indoorvlieger; Dank

Ik heb mijn lijmbak eens doorgespit en blijk ook nog Bison Kombi plastic 2 componenten lijm te hebben. Kom ik hier op het forum ook wel eens tegen.
Ook goed?

Is dat op Epoxy basis? Dan zou het kunnen. Wel bij het lijmen de delen goed opruwen voor meer "grip", maar dat geldt eigenlijk voor alle lijmsoorten, behalve als ze het plastic oplossen en aan elkaar vast "smelten".

Hoi Indoorvlieger.
Het is een acrylaatlijm, hieronder de tekst van de Bison site.

Snelle, super sterke en vullende 2-componenten (acrylaat)lijm.

Toepassingsgebied
Ideaal voor snelle en super sterke reparaties aan kunststof voorwerpen die bestand moeten zijn tegen zware omstandigheden (krachten, trillingen), zoals huishoudelijke apparaten, speelgoed, kunststof onderdelen aan gereedschap en onderdelen van auto, motor of (brom)fiets. Geschikt voor het lijmen van vrijwel alle kunststoffen zoals ABS, acrylglas (Perspex®, Plexiglas®), polycarbonaat (Lexan®) en hard PVC. Ook geschikt voor het lijmen van kunststof in combinatie met porselein, steen, marmer, rubber en verschillende soorten metaal.

Bouwverslag Update

Zo deze week en vandaag e.e.a. gedaan.
Motorsteun en schroefas geplaatst. Goed gelukt qua uitlijning. Waterdichtheid kan nog niet getest worden.
Accubak is gemaakt maar die ga ik pas zo laat mogelijk vastzetten.
Vandaag de steun voor de roerbuis en roerservo gemaakt en geplakt. Ging ook goed.

Alleen, ik heb (nog) geen rubbers voor de servo. Hoe werkt dit, gaat er een schroef direct door het rubber het ABS in, of is het verstandiger een moertje onder het gaatje te lijmen zodat je een boutje (m3?) kunt gebruiken?

Verder de boeien gelijmd, een meerkleuren knipper LED montage voorbereid en het dekluik gemaakt. Dit doe ik iets anders dan in de bouwbeschrijving. Ik wil een extra opstaand randje zodat de lekkagekans kleiner is.

Gisteren de bestelling van de mannenwehkamp ontvangen (35Mhz zender mag kosteloos terug:D) Vandaag ook de zender binnengehad via een forumlid. Mooi ding! (Futaba FX18 2,4Ghz) Nog effe puzzelen hoe het werkt en hoe ik hem terug krijg op basis instellingen (maximale servouitslag en geen mixing). Morgen een ESC ophalen en dan is de besturing compleet.

Heirbij een plaatje.
Groetjes, Bart&Thomas
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen, ik heb (nog) geen rubbers voor de servo. Hoe werkt dit, gaat er een schroef direct door het rubber het ABS in, of is het verstandiger een moertje onder het gaatje te lijmen zodat je een boutje (m3?) kunt gebruiken?
Hallo B&T,

Als er voldoende 'vlees' staat, dan tap ik er M3 in en gebruik een boutje:
full

Heb ik niet genoeg vlees, dan plak ik er een stukje 3 mm ABS of styreen plaat onder vóór in de gaatjes boor en tap.
Werken met een moer en bout is een ontstellend gefriemel en als je er nog eens bij moet om de servo te vervangen, als het dek er al op zit, dan vervloek je jezelf, dat je de servo niet met boutjes, of schroefjes hebt gemonteerd...

Op de foto is het een mini servo in m'n slepertje, om een spelingsvrije sturing te krijgen, heb ik de rubbers weggelaten.
Nadeel hiervan is meer contactgeluid, dat, afhankelijk van hoe lawaaig de servo is, hoorbaar kan zijn als de boot onderweg is, op een meter afstand hoor je daar weinig meer van trouwens.

Als er geen ruimte is om de servo rechtop te zetten, dan gebruik ik vaak twee stukjes L-profiel en een stuk L-profiel dat als fundatie in de romp wordt gelijmd.
De beide korte L-profielen schroef je aan de servo en die op z'n beurt weer aan de fundering, ook weer met het oog op het gemakkelijk bereikbaar houden:

full

full

Groeten, Jan.

Hallo Jan,
Bedankt voor je uitleg. Ik denk dat ik voor je M3 oplossing ga en wat extra ABS onder de steun plak. Rubbers zijn dus niet perse noodzakelijk. Ik doe het eerst zonder, kan dan altijd later nog.
Groetjes, Bart&Thomas

Bouwverslag update 2

Hoi,
2 avondjes bezig geweest. Een op mijn werk met de beschikking over een draaibank. De kraanportaal bediening zoals Robbe deze bedacht heeft vind ik nogal knullig. Ik heb bedacht deze met (nep) hydraulische cylinders te gaan bedienen. Waarbij de slang een beldenkabel is. Ik moet nog uitwerken of ik echt met een zuiger en zuigerstang ga werken of dat ik de beldenkabel door de cylinder heen laat lopen.
Hierbij een fotootje van de losse onderdelen (zonder zuigerstang) en een een beetje in elkaar gezet om een beter idee te krijgen (jullie dan:D)
Materiaal van de bekende e-winkel;
Buis 10x9 messing 293121
Kunstof staf D=20 238023
Draadstang M2 297976
Moertjes M2 812819
full

Tevens de montage voor de stuurservo gemaakt. 2 plaatjes ABS op elkaar waarvan in de 2 bovenste een gleuf ter breedte van een m3 moertje (bij mij 5,4mm). Dus toch lekker monteren in metaal en mocht het draad beschadigd raken kan het moertje toch vervangen worden.
full

en zo is het gemonteerd.
full

Bouwverslag Update 3

Afgelopen weekend de schroefas vol zuurvrije vaseline geprakt, en dit ook met de roerbuis(?) gedaan. Deze heeft wel een O-ring én steekt boven de waterlijn uit maar het kan geen kwaad leek me.
Tijd voor de lektest.

full

En.... yes, hij is dicht! Er zit natuurlijk nog geen gewicht in, dus veel waterdruk staat er nog niet op. We hebben hem wel een tijdje naar beneden gedrukt.

De bedieningscylinders verder afgemaakt, montage/scharnierpunt gemaakt, en in elkaar gezet. Ziet er goed uit, al zeg ik het zelf!:D
full

Zoals je ziet ervoor gekozen om de buitenkabel door de cilinder heen te voeren, de binnenkabel wordt dan de zuigerstang. Wel zo simpel.

Ook even zitten puzzelen met de liniare aandrijving ervoor. Zoiets moet het worden.
full

Voorste as wordt een slipkoppeling. Het kleine witte tandwiel gaat als aandrukker werken(moet nog een veertje selecteren. De zwarte schijf (servoschijf) is vlak geschuurd op het witte tandwiel. Get the picture?
Servo is al gemodificeerd voor oneindig roteren.

Hmm, zijn er niet nog lineaire servo's in de handel?
(30 jaar geleden had graupner alleen maar lineaire servo's ;))

Leuk idee, de bowdenkabel als zuigerstang.

Nu je het zegt. Ik heb ooit zo'n setje gehad, met 2 schuifjes erop. Ging de een naar achter, ging de ander naar voor.

Maar voor deze toepassing niet geschikt, wil namelijk een mooie trage beweging.
Uitgerekend dat hijsboom in ± 15 seconden van uiterste naar uiterste stand zal bewegen (Bij maximaal aansturen van de servo)

Bouwverslag update 4

Zo, de zomerhobbies maken langzamerhand weer plaats voor de winterhobbies. Nu is het niet zo dat er de afgelopen zomer helemaal niets gebeurd is, maar nu ook weer niet echt veel.

We hebben bijvoorbeeld wanden voor de stuurcabine gemaakt. Volgens de bouwbeschrijving zou dit met stickers e.d. moeten, het stond me niet aan dus heb het niet eens verder gelezen. Sorry, we (ik) zijn (ben) nogal eigenwijs :mrgreen:. We hebben een plaat ABS gekocht, wanden uitgetekend, de ramen uitgesneden, een deur erin "gedremeld" samengelijmd, geplamuurd (het grijze op de foto) en afgewerkt. De originele "ruit" was de mal, dus deze zou er straks zo in moeten passen.

full

Verder hebben we het dek-luik (service toegang tot het roer en zijn servo) afgemaakt. Volgens beproefd concept (gaatje boren en zeskantig uitvijlen) messing M2 moertjes aan de onderzijde geplaatst. Kan het luik lekker stevig (lees waterdicht) vastgezet worden.

full

full

De servo bevestiging voor de kraan-boom is ook voorbereid. Meer daar over volgende keer.

Back