Thomas' Paula 3

Bouwverslag update 5

Zoals toegezegd, meer over de aandrijving van de hijsbalk.
De Servo is "oneindig" gemaakt door het nokje van de uitgaande as te snijden en de potmeter hiervan los te koppelen. De de "as" van potmeter vlak met het huis afgezaagd en voorzien van sleuf. De uitgaande as door en opgeboord (3mm). Door deze boring kan met ene schroevendraaier de servo op "0" gesteld worden, én in deze boring past de as waarop het tandwiel/slipkoppeling zit.
De hele tandwielkast op een grondplaat gemonteerd die in de boeg moet komen.
Van een "M" en een "L" profiel uit de bouwmarkt een stevige balk gemaakt voor plaatsing in de boeg. Omdat deze schuin komt en de boeg ook bol en hol en krom en recht en scheef loopt was dit veel passen en meten.
full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bouwverslag update 6

Zoals toegezegd, meer over de aandrijving van de hijsbalk.
De Servo is "oneindig" gemaakt door het nokje van de uitgaande as te snijden en de potmeter hiervan los te koppelen. De de "as" van potmeter vlak met het huis afgezaagd en voorzien van sleuf. De uitgaande as door en opgeboord (3mm). Door deze boring kan met een schroevendraaier de servo op "0" gesteld worden, én in deze boring past de as waarop het tandwiel/slipkoppeling zit.
De hele tandwielkast op een grondplaat gemonteerd die in de boeg moet komen.
Van een "M" en een "L" profiel uit de bouwmarkt een stevige balk gemaakt voor plaatsing in de boeg. Omdat deze schuin komt en de boeg ook bol en hol en krom en recht en scheef loopt was dit veel passen en meten.
full




full


Hier een inschuif constructie van gemaakt. Als het dek gelijmd is kom je er bijna niet meer bij. De gaatjes zijn om indien nodig toch een borgpen in te kunnen zetten, met een punttang moet dat net kunnen.

full


En zo komt dat dan.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bouwverslag update 7

De aandrijving heeft natuurlijk ook een steun aan "voorkant" nodig.
Deze ook van het bouwmarktprofiel gemaakt. M3 moertje eronder gemaakt volgens de beproefde methode, en om te voorkomen dat hij er ooit uitvalt ook afgedekt.


full


full


Dit geheel in de boeg gelijmd.
full


Op zo een manier dat de schoef goed bereikbaar blijft wanneer het dek erop gelijmd is. Het geheel is "schuin" geplaatst om in lijn te komen met de ruime bocht die de belden-kabel gaat maken.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Bart of Thomas,


De moerconstructie zoals u het heeft gemaakt ziet er goed uit,
alleen zal het het niet lang volhouden, want op een gegeven moment zal het
moertje gaan slippen wanneer je de bout te vast zet, en dan ben je weer bij begin af aan.

Ik heb het zelfde gehad met een motorsteun, ook de moertjes vastgemaakt zoals u, en naar 3 keer vast en los draaien, slipte het moertje, en heb ik alles eruit kunnen halen.

Wat ik toen gedaan heb is er een messing plaat ondergesoldeert aan de moer vast. Nu is de kans op het slippen van de moer minimaal.



Jan
 
Hallo Jan,
Wat jij beschrijft is inderdaad een risico'tje. Ik heb de zeskant wel heel precies en krap uitgevijld. Moertje er in geperst en ook met secondenlijm ingesmeerd voor het plakken in het profiel. Na het plakken van het "afdek" plaatje de tap erdoor gehaald, extra schroefdraad dus. Bovendien is het meer een borgboutje dus hoef je hem niet heel vast te zetten.
Ik denk dat het risico van dol/doordraaien klein is. Mocht het toch gebeuren kan ik het alsnog uitboren/dremelen en jouw tip toepassen.
Ik gebruik rvs bevestigingsmateriaal, solderen is dan geen optie. RVS kan wel gaan "vreten" dus wel een likje (koper) vet op de boutjes doen.
Alternatief voor jou soldeerconstructie is een (minimaal) 3mm dik messing of aluminium stripje te nemen en deze eronder te plakken en hier draad in te tappen. Eigenlijk makkelijker en simpeler.
Bart (en Thomas)
 
Bouwverslag update 8

Hallo, allemaal een gezond en gelukkig 2014 gewenst!

De afgelopen feestdagen gaven voldoende tijd om weer wat verder te knutselen.
Dus de aandrijving van de cylinders verder aangepakt. Van de bowden kabels bleek de buitenmantel iets te stug waardoor de cilinders te veel horizontaal gedrukt werden. Hierdoor ging de net de wat te slappe binnenkabel doorbuigen en bleek dus (optisch) niet geschikt als zuigerstang. Gelukkig had ik al een plan B, en al zuigers gemaakt. Nu nog van 3mm messing buis "echte" zuigerstangen gemaakt, dit in de cylinders gemonteerd en de binnenkabel daar doorheen gevoerd en met een druppeltje lijm vastgezet.
De bowdenkabel bleek ook wat te stroef te lopen door de blijkbaar toch te scherpe s-bocht. Daarom in het midden de kunstof mantel van de binnenkabel afgehaald. (wel oppassen dat je staaldraad niet inkerft, deze is gehard en breekt dan door bij de geringste buiging) Vervolgens nog een steun gemaakt voor de buitenkabel bij de servo. De buitenkabel op 2 punten iets ingevijld zodat deze door 2 schroefjes tegengehouden kan worden zonder dat deze de buitenkabel indrukken en daarmee de wrijving op de binnenkabel weer zouden verhogen.

Een zelfde soort servo aandrijving voor de hijskabel gemaakt. en deze op zijn kop onder het dek gemonteerd.
Ik wilde geen gleuf maken in de kajuit en heb dus een messing buisje gebogen en door het dek gevoerd.

Zo ziet het er dan uit.
full


De hijs-servo
full


En van binnen (dek even opgeklapt)
full


Volgende stap zal zijn om wat steunen langs de zijkant te maken om de ontvanger en vaartregelaar op vast zetten, evenals eventueel toekomstige uitbreidingen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bouwverslag update 9

Zo, weer eens wat verder geknutseld.
Eerst maar even een plaatje van de onderzijde van het dek. Montage van de hijskabel-servo, en verstevigingen onder de cylinders.
full


2 aluminium strips (10x2mm) van m3 schroefdraad gaatjes (om de 20mm)voorzien. Deze alu strip ook gebruikt onder de steunen (i.p.v. de eerder gebruikte methode met moertjes). De steunen gelijk met dubbele montagemogelijkheid uitgevoerd, je weet maar nooit toch? ;)
full


We zijn dus bijna zover om het dek op/in de romp te lijmen. Langzaam (90min) drogende 2 compontenlijm is al in huis (UHU plus 300). Nu ging ik ervanuit dat de omgezette rand na het lijmen eraf gesneden/geschuurd diende te worden, maar op diverse foto's lijkt het dat dit niet gebeurd.
Wat is wijsheid? :confused: Is b.v. na het verwijderen van de rand de railing nog sterk genoeg? Het wordt m.i. een soort triplex (ABS-Epoxy-ABS) dus volgens mij best wel sterk. Graag advies.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bouwverslag update 10

Inmiddels is er al heel wat gebeurd.
Voor het lijmen van het dek aan de romp hebben we ervoor gekozen om de rand van het dek iets boven dat van de romp uit te laten steken. Na droging op de hoogte van de romprand afgesneden/gedremeld. Ging prima en ziet er netjes uit. Hier een plaatje van het lijm-droogproces. Voor een paar euro bij de Action (of was het Big Bazaar?) een heleboel "zware" papierklemmen gehaald. Werkt prima!

full


Vervolgens de 1e kleur erop gezet. Hier een foto van vandaag voor het aanbrengen van de 2 kleur vanaf de waterlijn.

full


Lekker kleurtje, toch? :p

Thomas heeft op school ook al een bewaar/vervoer kist gemaakt. Die maken we nu thuis verder af.

full


deksel zit ook bij hoor, maar moet nog gemonteerd worden.
Hopelijk binnenkort deel 11, want hij moet zo langzamerhand wel af.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit zijn meteen hele vorderingen waardoor het definitief uitzicht stilaan zichtbaar word.
Eveneens een prachtige vervoerskist gemaakt.
vgr
Marc
 
Begint er al leuk uit te zien, heb dit model zelf ook staan. Ik vind de bediening van de kraan op deze manier zeer goed bedacht, het is beter dan dat de fabrikant heeft bedacht.
 
Ik ben stiekem ook aan een "Paula" bezig, maar deze word niet zoals de afbeelding op de doos.
Heb er zelf maar het een en ander aan verbouwd.
Anders worden ze allemaal zo hetzelfde ;)

full


Succes met de bouw =) ik volg je geruisloos.
Gr. Mark
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bouwverslag update 11

Thanks voor de positieve reacties.
Zo, Mark, dat is modelbouw van een andere orde. Dat word een mooie opduwer. Toch?

Verfwerk is inmiddels weer wat verder, met dank aan het mooie weer.
De ramen met dezelfde klemtechniek gelijmd. Expres de hoeken door laten lopen om extra stevigheid te krijgen.
full


Ook het dek is in kleur gezet. Bijna klaar om hem op te gaan bouwen dus.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er alweer goed uit!

Mijn "Paula" word een echt werkschip, met een vast werkponton ervoor. Vandaar de duwconstructie erop.

Ik vond de vorm van de verschansing niet sporen met de werkelijkheid, vandaar dat ik hier en daar wat weggesneden hebt.
Er zit een sleephaak op het achterdek en er komt een 1:24 Hiab kraan op.

Je kan meer foto's zien op deze pagina:

https://m.facebook.com/profile.php?id=217301058471326

Of in het webalbum onderin mijn handtekening ;)
 
Bouwverslag update 12

Nu gaat het hard. De kleur zit erop dus is het alles monteren, testen en van details voorzien.
Op een rommelmarkt een dunne (hals)ketting gescoord, is natuurlijk wat zwaarder dan een touwtje dus de haak moest ook wat zwaarder anders hangt de ketting een beetje slap en dat kan natuurlijk niet.
Verder nog een kleine tegenslag doordat de kunststof tandheugel van het hijsboommechanisme doorbrak. Van dun blik een "bakje" gemaakt waar de tandheugel precies inpast en hem daar ingelijmd. Al breekt-ie nu in 100 stukken blijft het nog heel.:)
In de stuurboordcylinder nog een veer gemonteerd. Een beldenkabel door de bakboordcylinder kan wat beter trekken dan duwen, dus de veer helpt bij het uitduwen van de hijsboom.

Nu nog wachten op de vaar-accu (was er helaas vandaag nog niet) dan kunnen we hem uitbalanceren.
Eigenlijk is hij nu dus af. Nu ja, af is het nooit want met modelbouw kun je natuurlijk door blijven bouwen.;)

De "Paula III" is nu officieel gedoopt tot "Whale 2"

full


full


full


Onder de kajuit een uitneembare "vloer" gemaakt. Kan dus nog eventueel een interieur op gebouwd worden.
full

Het kabeltje is de voeding naar de stuur en bakboordlichten. Deze zijn gekoppeld aan de aan/uit schakelaar, kun je van buiten zien dat hij aan staat.
full

De aan/uit schakelaar zit aan de zijkant net onder de "vloer".
Zo ziet het er van binnen uit.
full


full


full


Nu maar hopen dat'ie niet zinkt! :rolleyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top