throttle delay

Hallo;
Doordat de tanks en de pomp bij mijn vorige toestel erg ver van de turbine zaten heeft een vriend van mij dan de delay voor throttle up en down heel traag gezet op mijn wren 54 mk3. Up stond op 18 en down op 15.
Bij mijn nieuw toestel zit het allemaal wat dichter bij mekaar en hoeft deze hele trage respons niet meer. Nu heb ik deze namiddag wat met de waarden zitten werken tot ik terug aan een vlotte acceleratie en deceleratie kwam. Up heb ik nu op 8 staan en down op 10.
Mijn vraag is nu wanneer je eigenlijk aan de grens van accelereren-decelereren komt? Mag je de acceleratie zetten tot hij begint te ploffen bij kort van idle naar volgas en dan ééntje terugnemen in de waarde of speelt er meer mee?
En hetzelfde met de deceleratie, mag deze staan totdat je een flameout krijgt bij snel van volgas naar idle en dan een waarde terug?

grtz A

Hoi, in principe heb je gelijk, je kunt ze nét zo ver zetten totdat de motor het niet leuk meer vind. Echter werkt dat alleen voor die dag want deze waarde is sterk afhankelijk van buitentemperatuur en lucht druk. Op een hete dag met lage buitendruk (Bijvoorbeeld 30 graden / 998mb) heefd de motor het zwaarst dus daar moet hij eigenlijk op afgesteld worden. In de winter kan hij veel beter presteren dus zou ik als je de grens gevonden heb voorlopig minimaal 3 eenheden terug zetten, zit je zeker safe.

Groetjes,
Gerald

Op mijn data terminal kom ik nog een derde waarde tegen; stability delay.
Deze waarde staat op 50. Wat beïnvloed deze waarde?

grtz A

http://www.espiell.com/FAD10.pdf
(dit document heb ik van de website van Xicoy, die deze ECU's maakt)

pagina 11/20

Stability delay: When the engine is running at
constant throttle setting, the FADEC is adjusting
continuously the pump power so that the rotor RPM
mach exactly with the throttle signal. The speed of witch the fadec adjust the pump
power is set by this parameter. A value of 100 usually is the best for all engines. A too low
value can cause instability on the RPM.

Gr. Rik

Precies zoals Rik zegt, ik heb hem zelfs op 150 staat voor mijn grote motor. 50 is goed om hem in te leren voor de eerste run's, eenmaal goed dan naar 100 zetten of meer. Deze ecu leert zichzelf continue bij, variatie in brandstoftank weerstand, motor karakteristieken en nog wat dingen. Bij een hoge waarde zal hij ook maar heel lanzaam in leren ben ik achter gekomen. Op de testbank wilde ik de GR180 van 120K naar 125K max testen. Max rpm als zodanig afgesteld en draaien maar. Het ding bleef echter hangen bij 121K rpm omdat de stability delay dus véél te hoog stond. Effe terug naar 50, testen en dan weer terug naar 150.

Groetjes,

Back