Throttle hold kuren

Hey Allen .

Ik heb is ff een vraagje , ik heb bij bepaalde momenten het lastige verschijnsel dat als ik mijn batterij los koppel van de heli met throttle hold ingeschakeld het lastige verschijnsel dat bij de volgende lipo aansluiten de heli al optoert op het moment dat ik de throttle hold af zet .
Zonder op dat moment dus aan de gas te komen .
Dan moet ik dus terug mijn gas stand instellen .
Als ik de batterij los koppel na dat ik de throttle hold heb afgezet zonder gas te geven natuurlijk , heb ik dat verschijnsel nooit .
Ik ken nog personen die het zelfde voor hebben , jullie enig idee hoe dit komt / te verhelpen is ?
Ik heb dit bij verschillende ESC's en heli's en het rare is er dat dit niet altijd lijkt te zijn ?
Voor alle veiligheid zou ik dit graag opgelost krijgen .
Alvast bedankt voor jullie meedenken .

Grtjs , Blitske

Kan aan mij liggen, maar dit is gewoon raar.

Het enigste wat gebeurt als je throttle hold gebruikt, is dat de zender altijd gedwongen 0 % gas uitzend
Er zou dus geen verschil mogen zijn tussen 0 gas zonder throttle hold of gewoon throttle hold

Dit is een dingetje in de zender, niet in de regelaar
Die "ziet" niet dat het om een throttle hold gaat, die ziet gewoon 0 gas

Enigste wat ik mij voor kan stellen, is dat de regelaar met instellen van 0 en 100 gas niet het goede 0 punt heeft aangeleerd
Misschien dat de zender bij jouw 0 gas op de stick niet precies 0 uitzend, maar op throttle hold wel

Zou nog steeds bijzonder zijn, maar een mogelijkheid
Wat voor regelaar praten we hier over?

Hallo Blitske,

Het zit inderdaad in je zender. Je zult zien als die in het veld gebeurd de heli niet volledig zal optoeren. Zoals student zegt ligt je gas nulpunt niet gelijk aan je throttlehold nulpunt.

Oplossing (Ligt een beetje aan welke zender) :
Throttle hold curve in zijn geheel iets onder nul zetten bijv. -5
Daarna in normaal mode (gascurve van 0 tot 100%) en zonder throttlehold
de gasstanden High en Low opnieuw inleren in je regelaar (zie manual regelaar)

Gegroet Corné

Hier ben ik even terug , ik heb dit met 3 verschillende regelaars een tunigy , een Aeolian en een Scorpion .
Ik vermoed inderdaad dat het in de zender zit ( Dx6i ) maar het rare is dat een vriend van me het ook met een splinternieuwe Dx8 heeft .
Heb ergens dan de vraag , als je throttle hold opzet gaat hij dan volledig in 0 % gas trim meegerekent ?? Want daar zou het vermoedelijk kunnen zitten , ik regel mijn min en plus stand van de gas af met mijn trim in het midden .
Zou dit de oorzaak kunnen zijn ?

Hallo Blitske,

Ik had dit ook met mijn DX8.
Ik ken de DX6i niet maar je hebt waarschijnlijk wel een monitor venster.
Moet je maar met gas dicht de holdswitch omzetten. Je ziet dan dat hij in hold iets meer gassignaal uitstuurd.
Throtlle curve op bijv. -2% is al genoeg.
Wel regelaar opnieuw inleren zonder throttlehold.

Succes

Bij de dx 6i is dit inderdaad slecht geregeld. Je kunt de throttle hold op een stand instellen en dus ook onder 0% gas. kun je als de helie optoert dit met(sub) trim oplossen zo ja dan is je probleem ook opgelost trims laten staan. anders de instelling zoeken op de throttle hold waar je probleem minimaal is en alsnog wegtrimmen

Corne , het klopt inderdaad dat ik in het monitor scherm ga kijken dat de stand niet gelijk is bij min gas en throttle hold .
Maar het probleem is dat ik mijn gascurve niet min kan afregelen , de throttle hold curve daarentegen wel , die gaat wel min ?
ik zal het zeker wel in die richting moeten gaan zoeken , of zou ik mijn trim gewoon op minimium zetten ? Op deze manier kan ik in het monitor scherm wel de pijltjes gelijk krijgen , zal het morgen zo eens proberen .
Nu een beetje laat en donker om een heli tje in de tuin op te toeren . :-)

grtjs en alvast bedankt voor jullie nuttige reakties .

Hallo Blitske,

Je slaat de spijker op zijn kop. Je moet alleen de TH curve vlak en iets onder nul zetten.
Ik zou niet gaan trimmen want dan zit je met een ander model weer met dit geneuzel.

Het probleem is dat je nulpunt van de gaspotmeter iets kan verlopen na enig gebruik.
Die monitor functie is hierbij wel praktisch. Je ziet wat de zender uitstuurd.

Nu ga je dit op zeker oplossen.

Gegroet,

Corné

Iets onder 0 zetten is symptoombestrijding...

Heb je zitten trimmen op je gaskanaal?
Heb je je endpoints op je gaskanaal verzet?

Daar moet je een beetje naar zoeken..
Throttle hold curve moet op 0 staan, zoals hij normaal hoort te staan
Dan hoort je gasstick ook 0 te geven
En even opnieuw je regelaar inleren

Ik heb het nl met mijn dx6 niet, dus ik vermoed dat je iets in jouw manier van zender instellen zorgt voor deze gedraging

Hier even terug met mijn bevindingen , het probleem zit dus duidelijk in de zender .
Als ik inderdaad mijn trim iets bijtrim richting minder gas is het prorbleem opgelost .
Nu kan ik dus gewoon de batterij loskoppelen met throttke hold aan , bij weer insteken van de batterij throttle hold er weer op en ik kan deze af zetten en gewoon optoeren van min gas .
Maar het blijft dus wel raar , ik heb niets speciaal ingesteld en toch staan die 2 eindstanden niet gelijk , maar zoals ik al vertelde een vriend heeft juist het zelfde met een splinter nieuwe Dx8 .
ik los het dus momenteel op door mijn trim beetje min te stellen , zo kan ik toch al veilig vliegen .

Iedereen bedankt voor de goede raad , Blitske

Er zijn verschillen in regelaars. degene die je inleert en nooit anders doen dan ingeleerd, continue aanpassende regelaars en regelaars die aanpassen bij het aanzetten.
Student heeft kennelijk een andere regelaar dat hij hier geen last van heeft.
een mcpx heeft hier bijvoorbeeld ook geen last van.
met continue aanpassende regelaars is het nog erger hij start normaal maar na 1x throttle hold is ie aangepast en heb je al bovenstaand probleem.

Ik heb een align 25 amp regelaar, de 15 amp versie en een 50 amp castle
Alledrie nooit last gehad..
Mcpx ook niet..

Wat ik wel weet, bij vliegtuigregelaars, dat je een optie hebt waarbij hij bij iedere opstart even de 0 gas en 100 gas moet zien om de thr. Instellingen te pakken
Maar dat is een optie...
Als je die uit zet, zou een regelaar zijn gaspunten wel vast moeten hebben, zo niet moet het erg duidelijk in de handleiding staan

En hier is dit niet aan de orde, naar mijn idee is het 0 punt in de zender gewoon niet goed
Thr hold is doorgaans echt 0, blijkbaar is er getrimt, endpoints verandert of iets anders waardoor de niet throttle hold geen 0 is

Je kan ook je ESC misschien resetten en min en max throttle in regelen/programmeren in de ESC. Is het trouwens niet zo dat als je op je gas (throttle) trim gebruikt dat je pitch daarmee ook veranderd?

Weet verder niet hoe een DX geprogammeerd wordt, bij mijn zender kan ik de TH los programmeren (alle settings)

Hey Allen .

Het probleem met de throttle hold is volledig opgelost , ik heb inderdaad in mijn monitor in de zender de throttle hold waarde gelijk geregeld met mijn min. gaswaarde en problemen zijn uit de wereld .
Iedereen bedankt voor het meedenken :-)

prettig dat je het gevonden hebt, soms zijn dit zulke rampzalige zoekplaatjes..

Back