Thyssen 2

Wie kan mij vertellen of er nog Voiths te krijgen zijn voor de Thyssen 2.
De nieuwe voor de parat zijn groter, maar hoeveel groter?

Hoi Pergotje

Ik heb mij wel eens laten vertellen dat die voiths niet zo goed werkte. Ivm de afstelling. Maar je kunt er wel 2 schottels eronder zetten.

Ik mot geen Schottels, Ik wil VOITH !!!

Binnenkort hoop ik in het bezit te zijn van een opknapper van deze boot en juist voor de Voiths wil ik deze boot hebben, dus vervangen door Schottels is geen optie.

ik heb het model nog niet in bezit dus weet ook niet hoe de Voiths zijn en of de oude voiths een beetje goed open kunnen zoals Roel al eens beschreven had voor de nieuwe.

Laatst bewerkt:
In ieder geval bedankt voor je reactie Huub, maar het ging me juist vanwege de voiths.

Weet er iemand of deze wel open kunnen voor onderhoud?

In ieder geval bedankt voor je reactie Huub, maar het ging me juist vanwege de voiths.

Weet er iemand of deze wel open kunnen voor onderhoud?
Ik meende als dat je het antwoord zelf al gegeven had
Je had het toch over het verslag van Roel
Of heb ik dat verkeerd Pergotje:confused:
mvg
Frederik:D

Roel heeft het ooit eens over de Voiths van de Parat gehad, deze zijn de nieuwe Voiths van Graupner.
Die van de Thyssen zijn een jaar of 15 oud.

voith

hey,

neem eens contact op met brandaris (piet),die heeft zopas enkele voiths aangekocht en ik denk dat die nog niet ingebouwd zijn zodat hij je eventueel kan voorzien van de maten.
voor de afstelling zou ik me zeker niet laten ontmoedigen,valt mee.
enkel een zender nodig om de servoweg te kunnen aanpassen.
ik kan je enkel deze aandrijving aanbevelen,het is heel fijn hiermee te varen zodra je het onder de knie hebt.

groetjes geert

Voor de afstelling moet je de werking weten en dat is geen probleem.

Ik heb 4 jaar met een passagierschip van 110 meter met 2x voith gevaren en nooit een schip gehad dat zo lekker voer.
Je moet echt weten wat je doet maar dan kan je ook lezen en schrijven met dat spul.

Ik las net op de site van Graupner dat de nieuwe een gat van 84 mm nodig hebben, nu nog weten wat de oude waren.
Aangezien ik het model nog niet heb, moet ik daar op wachten.

Ik heb er 2 liggen maar daar mankeert nogal wat aan (leeftijd) en ja ze kunnen helemaal uit elkaar gehaald worden. Alleen de hoofdassen lubberen vrij snel uit waardoor ze gaan lekken.

Het model ziet er nog redelijk uit en ook de Voiths lijken goed.
Ik heb het model nog niet in handen maar wacht de kans af om hem op te halen bij mn maat.

full

Heeft er iemand wel tips over hoe ik de Voiths moet behandelen?
Waarschijnlijk hebben ze jaren stilgestaan en ik weet niet of het verstandig is om er gewoon stroom op te zetten en kijken of ze het doen.
Moeten ze nog gesmeerd worden van binnen of wie heeft ervaring met (jaarlijks) onderhoud aan de oude Voiths?

Laatst bewerkt door een moderator:
hey Pergotje

Hij ziet er wel heel mooi uit hoor.
Zij staat mij bij ook nog op me verlanglijst.
Als je der heb kan je dan meer fotos maken van haar?
Maar de voiths ik denk dat het beste is om eerst die er uit te halen.
En dan ze een beetje vet geven dat doet soms wonderen.
Maar ik ben er niet helemaal zeker van.
mvgr bart

Als ik de boot eindelijk heb maak ik zeker meer foto's.
Ja de boot ziet er eigenlijk beter uit dan verwacht maar is nog wel een opknapper.

De boordlichten hangen los, er zijn railingen afgebroken en de glijbalken voor de ankerketting missen.
Verfwerk genoeg.
De zend apparatuur is sterk verouderd maar mogelijk vervang ik dat toch wel.

Wat me vooral opviel is de Plimsoll-merken (Het is een Duitse Rijn-havenboot uit het Ruhrgebied).

ik heb zo.n boot.
maar dan met props.
ga nog bouwtekening bij mijn werkgever vragen voor een bak en dan varen maar

Ik heb er ook een bak bij, maar helaas zit ik nog steeds op de boot te wachten.
Er zit de originele bak bij die bij de thyssen hoorde maar los verkocht werd.
Die is 1,25m. lang.

Ik heb nog een andere duwboot (kleinere schaal, zelfde afmetingen) en het lijkt me leuk om juist de verschillen tussen het varen te bekijken.

Uiteraard wil ik ook het slepen proberen met de Thyssen.
Er zit een sleephaak tussen de duwpalen, daarom zijn de boordlichten ook dubbel uitgevoerd en zitten er sleeplichten in de mast achter de stuurhut.

met die sleephaak haald hij alleen de bakken van de wal af.
zodat hij daarna achter de bak kan koppelen dus geen strekke vaart.
in swelgeren liggen de bakken zo dicht achter elkaar dat de boot er niet achter past.
maar die orginele bak kan ik niet meer vinden dus daarom vraag ik tekening aan mijn werkgever (thyssenkrupp veerhaven)
welke duwboot heb je nog meer dan

oja die dubbele boordlichten gebruikt hij als hij achter ut met bak de haven uit komt en op de rivier vaart naar ankerplaats

Dan is het dus een bugruder of hoe noemen ze die rare dingen.

In de haven even van de wal af trekken doen ze hier ook wel maar dan gewoon via een draad op de duwpaal, maar de grote boten hebben vaak een soort kleine beting staat op die plek, de Thyssen heeft hier dan nog de haak aan.

Het is een Voith boot dus wil ik uiteraard kijken hoe hij het doet met de bak op sleep.

Ik heb ook nog een model op internet gezien met 2 blauwe borden, dat vind ik persoonlijk wat te veel van het goede.

Het is een jaar of 16 geleden dat ik voor het laatst in Walsum en Swelgeren ben geweest maar weet wel dat het een komen en gaan was van bakken.

Ik heb ook de Lehnkering 16 met een Veerhavenbak.
Daar heb ik overigens ook de bouwtekening bij.

Ik denk dat het slepen niet gaat bij dit type aandrijving in de Thijsen . De vorm van de romp en plaats van de voith's maken dit niet geschikt.

Net zo als een voith sleper niet geschikt is om te duwen zal een duw boot niet geschikt zijn om te slepen ( Er zit op deze wijze geen kracht in de voith's )

Gr Martin :D

Back