Tiger hai - bouwverslag

De Tiger Hai heeft inmiddels een aantal vluchten gemaakt. De eerste vlucht begon spannend, met de instellingen van de tekening schoot hij vrijwel direct na het gooien loodrecht omhoog. Het was goed dat ik hem zelf niet gegooid heb, anders was ik te laat geweest met bijsturen. Eenmaal op hoogte moest er dus even wat getrimd worden om hem mooi rechtuit to laten vliegen. Met de motor uit zweeft hij nu heel mooi en rustig. Met motor aan moet ik wat drukken om te voorkomen dat hij een looping maakt, maar das niet erg, dat mix ik er nog wel uit.
Op hoogte heb ik de butterfly stand getest waarbij hij ook bijna een looping maakte. Gelukkig heb ik de instelling van de rol/hoogte roeren op een draaiknop gezet zodat ik dat eenvoudig kan corrigeren. Na een poging of 3 was het goed genoeg.
De eerste landing verliep niet perfect, hij remde iets te hard en viel daarbij bijna stil op een halve meter boven het gras. De romp maakte een redelijke klap op de grond en een vleugeltip haalte ik het gras waardoor de houten pen in de voorlijst losbrak. Die schade was snel gefixt.
Ik heb daarna de trim van de butterfly stand verplaatst van de draaiknop naar de motor trim. Ik kan nu in kleine stapjes corrigeren totdat het echt naar m'n zin is. Wat is de Taranis toch een heerlijk stuk gereedschap!

De daarop volgende vluchten verliepen probleemloos. Lanceren gaat steeds beter, ik gooi hem nu zelf op waarbij de motor hem bijna uit je handen trekt. Hij heeft totaal geen rol neigingen bij het lanceren en dat is heel prettig. Het stijgvermogen is zeer goed, hij gaat vrijwel loodrecht omhoog en is met enkele seconden op hoogte. Daarna kun je of rustig gaan zweven, of met een leuke snelheid naar beneden komen stunten. Hij vliegt heerlijk strak en hangt goed aan de knuppels. Je kan er heel korte loopings mee draaien en ook gewone bochten kunnen heel krap gevlogen worden. Het snelheidsbereik ik erg groot al zou ik het geen Hotliner willen noemen, het is echt een warm liner. Met een mix van zweef en stunt vliegwerk haal ik zonder thermiek gemakkelijk de 30 minuten vliegduur per accu. Ik vind het een heerlijk toestel en ben er super blij mee. Foto's en video volgen nog.
 
De Tiger Hai heeft inmiddels een aantal vluchten gemaakt. De eerste vlucht begon spannend, met de instellingen van de tekening schoot hij vrijwel direct na het gooien loodrecht omhoog. Het was goed dat ik hem zelf niet gegooid heb, anders was ik te laat geweest met bijsturen. Eenmaal op hoogte moest er dus even wat getrimd worden om hem mooi rechtuit to laten vliegen. Met de motor uit zweeft hij nu heel mooi en rustig. Met motor aan moet ik wat drukken om te voorkomen dat hij een looping maakt, maar das niet erg, dat mix ik er nog wel uit.
Op hoogte heb ik de butterfly stand getest waarbij hij ook bijna een looping maakte. Gelukkig heb ik de instelling van de rol/hoogte roeren op een draaiknop gezet zodat ik dat eenvoudig kan corrigeren. .

Dat "eruit mixen:" zie ik vaak gebeuren echter, het model vliegt in de basis dus niet goed, dat moet je niet de zender corrigeren; je moet het model aanpassen.
In dit geval dient dus de motordomping aangepast te worden, dat is niet heel ingewikkeld. Je kunt met een instelhoek meter de hoek meten zols die nu is en daarna uitrekenen wat de "nieuwe" hoek moeten worden.
Een model dient rechtuit te vliegen met de hoogteroeren neutraal, ongeacht het motorvermogen.

Succes en grt,

Arnoud.
 
We hebben het hier bovendien over een vliegende vleugel. Om langzaam te kunnen zweven wordt de vleugel wat extra gewelfd door de kleppen wat omhoog te zetten. Als de snelheid toeneemt (door de motor aan te zetten bijvoorbeeld) moet die welving gereduceerd worden anders gaat het model stijgen. Ik ken overigens weinig zwevers met staart die dit "probleem" niet hebben. Een goede zwever zal altijd snelheid in hoogte om willen zetten.
 
Back
Top