Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Tijd voor iets nieuws: de titel zegt het al, een .50 klasse benzine heli.

    Niet omgebouwd met een zenoah of zo, niet een bestaande gloeiplug motor van ontsteking voorzien, maar een (weliswaar van een gloeiplugger afgeleide) benzinemotor, de GO Engine GH 56.

    Eerlijkheidshalve, ik heb hem bij HobbyKing gekocht, waar hij zonder ontsteking onder de naam Rotorstar Apache over de toonbank gaat, en dan stukken goedkoper is, maar het is de exact zelfde motor, uit exact dezelfde fabriek.

    [​IMG]

    Op de timing-ring na verkoopt HobbyKing verder alles om dit apparaat tot leven te wekken, en dat scheelt toch gauw 100 euro met wanneer je hem als GO-Engine koopt.

    Uiteraard heeft dit ding ook iets nodig om zijn werklust op bot te vieren, en daarvoor heb ik dan maar helemaal in de low-budget markt gedoken, en een JS .50 heli laten komen.

    Eens kijken hoe slecht danwel goed die apparaten zijn. Verwacht er geen wonderen van, maar allee, voor die prijs mag het matig zijn: een tip-over met een van de lesheli's kost meer dan een total-loss van dit apparaat...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar goed, het zal in dit draadje niet zozeer om de heli gaan (ook een beetje, altijd interessant als zo'n apparaat nog acceptabel blijkt te functioneren natuurlijk)
    EDIT: net uit de USA bericht gekregen van iemand die ook zo'n ding heeft, dat die heli een alleszins acceptabele kit is, niet super maar absoluut geen brandhout, voor de gewone sportvlieger. Als pure 3D heli zal het wel wat minder zijn vrees ik...

    Maar het zal hoofdzakelijk gaan over de avonturen om deze benzinemotor aan het lopen te krijgen, want het schijnt allemaal "net effe wat anders" te zijn.

    Wat te denken van een inloopperiode die ergens tussen de 8 en de 12 uur beslaat, en waarvan de eerste paar uur uitsluitend stationair gedraaid mag worden?

    We gaan het zien, al zal het nog even duren voor het ding vliegt, want ik zit nog op zee....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Leuke ACTIE Bert,
    ik ga het volgen !!!

    suc6, Uwe
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is wat voor jouw, Uwe: Gaui verkoopt deze motor ook als de Gaui T10, specifiek voor die NX4.
    En het schijnt dat er vééél meer vermogen uit komt dan uit de OS HZ 37.
    Half uur knalhard (maar dan ook echt knalhard) 3D op één tank...

    Maar dat schijnt wel wat te kosten: Ik heb begrepen dat je voor de Gaui inclusief toebehoren voor ombouw iets van 350 dollar kwijt bent. Geen idee wat het in Euro's moet kosten.

    Uit alles wat ik vanuit Amerika begrepen heb, moet deze motor een heel lange inloop-procedure hebben, maar daarna schijnt het een supermakkelijk ding in de omgang te zijn: starten en lopen.
    Gewone benzine van de pomp, met olie uiteraard, maar hij moet wel heel veel olie hebben voor een benzinemotor: een op tien...

    Daarmee wordt de benzine bijna even duur als gloeiplugbrandstof zonder Nitro, maar ik kan het op het fietsje halen, jerrycannetje achterop, in plaats van 90 km enkele reis naar Remke te rijden...

    Ik ben hééél benieuwd....

    Groet, Bert
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.253
    Locatie:
    Heerenveen
    Cool, weer een Bert project :)
     
  5. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Interessant, ga het volgen! :p
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dat valt dit keer wel mee hoor...

    Ik doe niet meer dan wat anderen voor mij reeds gedaan hebben, en de motor is een fabrieksmatige benzinemotor, dat is te zeggen: GO verkoopt hem als pure benzinemotor sinds midden vorig jaar, maar bij HK is hij al een tijdje als gloeiplugger te koop.
    Of het ding ooit als gloeiplugger ontworpen is en naderhand gemodificeerd (of dat men het gewoon geprobeerd heeft en het bleek te werken), dat is mij verder niet bekend, maar het staat 100% vast dat de GO en de HobbyKing motor 100% identiek zijn, het is geen goedkope kopie, maar echt dezelfde motor.

    Hij schijnt op die manier (gloeiplug) gebruikt, zelfs de OS 55 Hyper naar de kroon te steken qua power zowel als qua loopgedrag en afstelbaarheid.

    Heb begrepen dat er in de states al meerdere rondvliegen, en in Azië is hij al vanaf midden vorig jaar op de markt.

    En ik dacht: laat ik dat nu eens proberen?

    Geen idee of er al mensen met deze motor rondvliegen in NL, en al helemaal niet of er al mensen deze motor op benzine gedraaid hebben...

    Groet, Bert
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Bedankt Bert,

    maar voor 350 $ en dan de motor en de uitlaat,
    zou dan beter zijn een andere heli te kopen,
    zo als jij dat doet,
    mijn Gaui is gekeurd en vliegt uitstekend met governor en nitro 10 %.

    Maar die idee met een iets goedkopere heli omheen,
    die is fantastisch !

    Groet
    Uwe ... en suc6
     
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, die 350 $ is motor, uitlaat, ontsteking, bougie, andere koelfan, en alles wat je nodig hebt. De fan is een los item, en ik meen de motordrager ook. De rest zit in de motorkit, en die is meen ik net geen 300 dollar. fan en drager erbij en je komt op rond de 350 dollar.
    Die uitlaat, dat is echt een joekel van een ding, dus ik denk niet dat je in de geluidsproblemen komt.

    Heb je alleen nog een stukje benzinebestendige slang (Tygon o.i.d.) nodig, maar dat is dubbeltjes-werk.
    De Hoppertank kan er af, en daar kun je de ontsteking hangen (weet niet of die in dezelfde beugel past) en tankdruk heb je ook niet nodig, sterker nog, mag je niet gebruiken met deze motor....

    Heli word een heel klein tikkeltje zwaarder, maar je hebt minimaal anderhalf keer zoveel vermogen (volgens fabrieksopgave zelfs bijna 90% meer, maar dat geloof ik niet zo), om dat goed te maken....

    Groet, Bert
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.568
    Locatie:
    Rotterdam
    op zich ook niet zo heel gek natuurlijk ;-)

    een 10 cc benzine op een plek die voor 5 cc is gemaakt :D
    Wat dus een beetje in zou moeten houden dat een benzine motor +/- 1,5 a 2x zo groot moet zijn voor identiek vermogen tov nitro 2takt..
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet helemaal.... Theoretisch (dus puur kijkend naar hoeveel brandstof je per omwenteling verbrand in dezelfde hoeveelheid lucht, en hoeveel energie daarbij vrijkomt), zou je uit dezelfde motor ongeveer 20% minder vermogen trekken op benzine, vergeleken met 0% Nitro gloeibrandstof.

    Maar in deze toepassing moet je ook rekening houden met de toenemende warmte ontwikkeling van benzinemotoren. De GO wordt volgens de verhalen aanmerkelijk heter.

    De OS is bijna 6 cc, de GO is 9.5 cc.
    Bij vergelijkbare toerentallen (tussen de 17 en 18 K) staat de OS voor 1,2 pk, de Go voor 2,2, fabrieksopgave althans.
    Die 2,2 voor de GO komen mij erg optimistisch over, aangezien een gloeiplugger al tegen die grens aan hikt, en dan kijk ik ook nog met een schuin oog naar de warmteontwikkeling.
    Al rapporteren een paar mensen dat de GO als gloeiplugger een indrukwekkende vermogensbeul is, dat dan weer wel.

    Ik denk dat bij gebruik van benzine 1,8 a 1,9 PK een realistische waarde is. Maar ook dat is voor een Gaui NX4 'n 'ele 'oop...
    Voor 3D vliegen met een .50 heli denk ik dat het krap is, maar voor sportief rondvliegen (misschien nét niet zo sportief als jij) moet het echter ruim voldoende zijn.... Vanuit de USA geeft men aan dat dat zo is, tenminste.
    En zo niet, dan denk ik dat van 600 mm bladen naar 580 gaan, enórm veel scheelt...

    Maar dat zijn tot nog toe slechts inschattingen, voorlopig ligt dat ding thuis en zit ik nog op zee....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2015
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    goed nieuws dus,
    ben benieuwd !

    Groet
    Uwe
     
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... ik heb de heli en de motor eindelijk in handen.

    Vooreerst kan ik alleen maar zeggen, dat de heli netjes geproduceerd is, maar erg "haastig": braampjes valt nog erg mee, en alles past goed, maar het is niet een ding waarvan je elk onderdeel met twee vingers en een zuchtje wind op hun plek krijgt.
    Tot nog toe geen slechte passingen, maar soms moet je wat harder duwen.
    Niets wat niet met normaal hobbygereedschap op te lossen is, ik heb tot nog toe alleen nog maar imbus en steeksleuteltjes gebruikt. Geen tangen, geen vijlen, geen messen of slijpstenen.
    "Gewoon goed zonder overbodige bling" zeg maar....

    Tot nog toe zit hij 90% in elkaar (voorlopige montage) en het enige wat werkelijk nergens op slaat, is de canopy: niet alleen is het ding spuuglelijk, maar de bevestigingsgaten, reeds voorgeboord/ingemald, zitten meer dan een CM verkeerd.

    De motor ziet er van buiten wat.... tsja, wat zal ik zeggen, hele nette motor, leuk gefreest embleem op de koelkop, maar verder geen enkele markeringen, geen cylinderinhoud onder de uitlaatstomp, geen label of merk op de overstroompoort, en de zwarte coating ziet er uit of de motor een tijdje tussen het gereedschap op de werkbank gelegen heeft. hier en daar een klein kaal plekje.

    De bevestigingsflenzen zijn tot mijn stomme verbazing aan de onderzijde gefreest (heb ik niet vaak bij andere motoren gezien) maar ook hier helaas een paar hele kleine butsjes. Niks erg, maar niet netjes.

    Maar dan de binnenkant: de krukas ziet er uit of hij oliegehard is, typisch donker kleurtje. De krukas is voorzien van een spiebaan, en in die spiebaan is ook nog eens een radiaal gat geboord, dus een timing-disc of propmeenemer kan zowel met een spie als met een paspen geborgd worden tegen verdraaiing.

    De voering, ziet er ook "anders" uit. Perfect gemaakt, maar een ongebruikelijk kleurtje, alsof er een coating op zit.

    De zuiger, alweer, ziet er goed uit, maar het lijkt haast wel of de zuiger verjongd is. Ik heb het niet gemeten (ik heb alleen de kop getrokken en het achterdeksel) maar het lijkt alsof het hemd in twee bewerkingen of twee opspanningen afgedraaid is, met een minimaal diameterverschil.
    Nu heb ik daar even over na gedacht, en toen bedacht ik mij, dat dit mogelijk te maken heeft met dat de motor voor benzine (dus erg hoge temperaturen) ontworpen is. Waar een ABC motor een tapse cylinder, heeft hier mogelijk de zuiger in de buurt van de kroon een iets kleinere diameter ter voorkoming van klemming, terwijl de zuigerveer en de rechte voering de afdichting voor hun rekening nemen.
    Voor zover ik kon zien, is de zuiger aan de binnenkant ontworpen op een zo licht mogelijke zuiger. Relatief dun hemd, en lichte dammen voor de pistonpenboring.
    Ik weet dus niets van hoe de pistonpen geborgd is, en waar die van gemaakt is.

    De drijfstang ziet er gewoon uitermate goed uit, licht, gepolijst en strak.

    De kop is een deels gegoten, deels gefreest deel, maar de verbrandingskamer is onbewerkt (gegoten dus) en ziet er vlekkeloos en glad uit. Tussen kop en voering ligt een behoorlijk dikke (niet gemeten, maar op het oog 3 a 4 tiende mm dik) koperen headshim.

    De Carburateur heeft een bevestiging die erg veel lijkt op die van bijvoorbeeld de ThunderTiger motoren: een flens die tegen het Lagerhuis geschroefd wordt, in plaats van een hals die op welke manier dan ook in een opname geklemd wordt.
    Tussen carburateur en Lagerhuis komt een ongeveer 2 mm dikke thermische isolator, iets wat voor een benzinemotor van deze kleine afmetingen ook onontbeerlijk is.

    De backplate past mooi strak in het carter, en is (gelukkig) afgedicht met een O-ring, in plaats van een pakking. Dat waarborgt betere afdichting, en gaat minder snel kapot dan een pakking. Als hij al kapot gaat, kun je bij vrijwel iedere juwelier een vergelijkbare O-ring vinden, het deed mij tenminste erg denken aan wat er in een waterdicht horloge zit om de achterplaat af te dichten.

    In de voorste lagerzitting zijn twee radiale boringen met M3 draad, die dienen voor de bevestiging voor een timing sensor. Ze zijn "afgestopt" met twee kleine madeschroefjes, vermoedelijk om te voorkomen dat er vuil in komt....

    Opvallend is, dat er verder nul komma nul documentatie bij de motor gevoegd is. Geen technische gegevens (EDIT: op de doos staan wel boring x slag, cc's en dergelijke), geen gebruiksaanwijzing, niks.
    Ook op de site van HobbyKing is er niks te vinden aan downloads.

    Verder viel me op, dat er op de zuigerwand en de drijfstang toch héél lichte krasjes zaten. Niks ernstigs, gewoon heel licht zichtbare sporen van aanraking met de andere onderdelen in de opvangbak achter de productiemachine.

    Gelukkig heb ik een download van GO-Engines voor deze motor (niet super informatief) en redelijk wat gebruikers-ervaring van RC Groups, dus dat gaat op zich wel lukken.

    Zodra hij loopt (wacht nog op de ontsteking) ga ik mijn ervaringen hier uiteraard plaatsen, en ondertussen, mocht er iemand vragen hebben, dan zal ik mijn best doen.... :D

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2015
  13. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Doornspijk
    Ben heel benieuwd hoe goed hij gaat lopen. Straks ben je nog zo enthousiast dat je de Vario spullen de deur uit doet en alleen nog maar met deze heli wil vliegen :D
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.568
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is net zoiets als zeggen dat Bert er als eerste een stabilisatie op gaat zetten :D

    foei, ga je mond spoelen...
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Whahaha... nou, nee hoor, het is geen Vario, het is zeker ook geen Align kwaliteit of ook geen Thunder Tiger kwaliteit....
    Maar wel STUKKEN beter dan de 450 size HK helietjes die ik in handen gehad heb. Géén vergelijk.

    Maar het is WEL, prijs vergeleken met kwaliteit, minstens de helft zo goed voor 1/4 van de prijs.... Als je begrijpt wat ik bedoel.

    Ik moet 1 opmerking inslikken, en dat is dat de kap niet past: de voormonteer-chineesjes hadden de voorste kapsteunen in het verkeerde gat gemonteerd.

    Ergo: de kap past absoluut goed (maar hij blijft nog wel spuuglelijk....)
    En ik kwam een puntje tegen wat echt niet klopt: de bodemplaat zit met een aantal boutjes her en der tegen het frame geschroefd, waarvan vier stuks in de motordrager. Twee gaten in de motordrager bleken niet diep genoeg geboord/getapt, dus daar moeten kortere boutjes in. Maar ook dat, is niet iets waardoor ik de heli af zou keuren.

    De boutjes komen mij over als acceptabel, maar ik heb nog niks definitief gemonteerd (heb de heli eerst "los" in elkaar gestoken tot alles past, ruw afgesteld en geplaatst is, zodat ik nog dingen kan herzien, daarna gaat hij weer open en gaat alles pas in de loktite en vast).

    Ik maak me een klein beetje zorgen om de start-as en startvrijloop, de koelfan oogt angstig klein, maar bijvoorbeeld de manier waarop de motor in de koeltunnel valt is weer tientallen keren beter dan bij de Raptors.

    Opvallend is, dat de kogellinks er, vergeleken met die van Vario, bomvrij uitzien, en loeistrak over de kogels gaan (je hebt echt VEEL kracht nodig om ze er op en af te klikken). Ze lopen ook met voelbare weerstand over de kogels, maar ik denk dat dat met een drupjeteflon olie of siliconenolie wel inloopt.

    Ik denk, dat deze heli, hoewel HK beweert dat hij geschikt is voor "mild to wild" bij knalharde 3D snel steken gaat laten vallen maar voor het doel wat ik er mee heb (ervaring op doen met de motor, en eventueel les mee geven) vermoed ik dat hij prima zal voldoen.

    Het hele project draait uiteraart geheel om de motor, de rest is bijzaak (wel een welkome bijzaak als hij goed blijkt te vliegen) en als zodanig is het geen raar ding.

    Het kostenplaatje ligt momenteel op ongeveer 550 euro voor ALLES wat nodig is om te vliegen, op zender en ontvanger na. Dus motor, ontsteking, servo's, Gyro, heli, bladen, en voor dat geld voel ik me tot nog toe nog niet bekocht, maar het spannende moment komt natuurlijk pas als ik hem voor het eerst start....

    Wat ik nog moet doen, is de tank "benzinebestendig" maken (andere slangen, andere doorvoerprop, andere clunk) en de ontstekingssensor, daar moet ik nog een keuze maken, maar ik zie al minstens drie verschillende mogelijkheden om dat op te lossen, dus daar maak ik mij nog geen zorgen over.

    We gaan vrolijk verder....

    Groet, Bert
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    hahh, de volgende, die deze heli bouwt, heeft dan een handleiding ..

    mooi uitgewerkt, Bert !
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen de rotorbladen (geen deel van de heli, moet je los bestellen) uit de verpakking gehaald, en dat was toch wel een beetje een teleurstelling....

    Ongetwijfeld zal het onderliggende glasvezelmateriaal wel OK zijn, maar de verf zit er dik op met zakkers, en behoorlijk hoge randen op de kleur-afscheidingen (afplak-randen). Zo dik zelfs, dat de bladwortels niet in de bladegrips wilden vanwege de dikke verf.

    Dat doe ik dus niet weer, ik had nu onderuit de prijs-range besteld, in de toekomst toch maar wat "duurdere" bladen....

    Groet, Bert
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. terug sturen ??
     
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Neuh, ik ga ze gewoon proberen....

    Voor die twee tientjes ga ik niet 3 maanden wachten....

    Ondertussen scharrel ik wel betere bladen op....

    Groet, Bert
     
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen kom ik in de heli iets héééél knulligs tegen:

    De stuurstang voor de hekrotor moet door die kleine glijblokjes gevoerd worden. Deze glijblokjes moeten weer middels geribbelde zijkantjes in staartbuis-klemmen gezet worden. Heel listig, een soort van verstelbare geleiding....

    Maar de boring in de blokjes is te klein voor de stang, en de klemmen breken als je ze om de staartbuis buigt....

    Dit puntje is dus volkomen waardeloos....

    Maar toch ook weer niet iets wat niet op te lossen valt met kokend water (klem) en een klein boortje (geleideblokjes)....

    EDIT: en reeds opgelost, en om eerlijk te zijn: dan is het een heel mooi systeempje: je klikt de stuurstang aan weerszijden op de kogellinks, zet de klemmen op hun plek, schuift de geleideblokjes er tussen, en voila, de stuurstang is volledig recht en spanningsvrij opgehangen, de geleide blokjes komen precies op de goede hoogte.

    Mooier dan wat ik meestal zie, geleiders die nét niet de juiste hoogte hebben waarna de stuurstang onder spanning staat.

    Maar het valt nogmaals op, hoe onbenullig zwaar de ball-links op de stuurstang schroeven, en op de kogels klikken. Da's volkomen hufter- en bomproof....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2015

Deel Deze Pagina