tijdschrift modelbouw-aktueel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er zal zonder dat blad in ieder geval wat minder nieuwe jongelingen zijn.
Dat zullen uiteindelijk ook de merken zien en voelen.(Met slechte gevolgen voor ons duurdere prijzen)

Jou plaatselijk shop heb ik ook erg goede ervaringen mee. Helaas is hij voor mij niet zo plaatselijk ;) . Ik zie in die shop wel een voorbeeld van iemand die buffelt, en met zijn tijd meegaat. Dat zie je aan zijn assortiment, aan zijn service, en aan zijn winkeltijden. Ook zie je dat hij het zwaar heeft, ook al doet hij zo ontzettend zijn best.

is inderdaad wat verder weg voor jouw, maar dat geeft wel aan dat mensen behoefte hebben aan een winkel die kennis in huis heeft (en koffie) dan een Chinese webwinkel.... waar de lipo's 3 euro goedkoper zijn...... of zo (of het zal wel meer schelen maar dat interesseert me niet.)

en mrblobby heeft ook een punt robbe en graupner e.a. zouden hun prijzen ook kunnen aanpassen...
want daar zijn winkeliers ook van afhankelijk. je kan niet iets voor 10 euro inkopen en het voor 8 euro verkopen...

Kennis staat op internet, koffie lust ik niet graag, en de lipo's zijn minstens de helft goedkoper.
Dat een shop lokaal is, staat overgens niet gelijk aan dat daar enige vorm van kennis aanwezig hoeft te zijn.
Bij de shop bij mij in de buurt is het iig ver te zoeken.

Lokale winkels zijn niet verplicht lokale spullen (graupner, kokam, polyquest, etz) te verkopen lijkt mij.
Waarom kunnen die dan niet gewoon zelf een flinke emmer turnigy packs bij de fabriek halen?
Natuurlijk moeten ze import betalen, maar ze krijgen dan ook wel "wholesale" prijzen van de fabriek, wij niet.
Om maar een voorbeeld te noemen, hier betaal ik 15 euro voor een exact etzelfde servotje dat in pingping land een verkoop prijs heeft van 1,5 euro.
Heeft een hobbyshop het dan echt zo moeilijk dat hij de prijs tien keer over de kop moet doen?

Ik ben ruim 1 jaar geleden gestart met modelbouw/vliegen nadat ik per ongeluk op dit forum terecht ben gekomen.

Na flink wat topics doorgelezen te hebben, besloten om een Robbe Charter te gaan bouwen. Via internet heb ik een bouwdoos gekocht en ben aan de slag gegaan. Dankzij de tips en adviezen van de ervaren modelbouwers hier op het forum kon ik mijn charter bouwen en later ook vliegen.

Inmiddels heb ik een aardige luchtvloot bij elkaar gebouwd.

Ik heb tot nu toe misschien 2x de LHS bezocht. En dat was puur en alleen om even rond te kijken wat er voor moois te koop is. Waarbij ik al snel tot de conclusie kwam dat de LHS voor mij onbetaalbaar is.

De stelling dat de LHS voor de beginnende modelbouwer onmisbaar is, kan ik dus gerust tegenspreken! De goede raad die ik nodig heb haal ik van het forum of via de clubleden. Voor een gezellig praatje tijdens een bak koffie heb ik de LHS evenmin nodig.

Ik beken dat als ik iets heel snel nodig heb, dat ik dat dan wel bij een Nederlandse webshop koop maar het gros van de spullen komen over de grens vandaan. Gewoon, omdat het voor mij dan betaalbaar is en blijft.

Groet,
Theo

en zo zijn er inderdaad ook mensen die geen behoefte hebben aan gezelligheid.
en ja dit forum is gezellig (ik zal wel de laatste zijn die anders beweert.)

maar ik prefereer toch ook wat persoonlijk contact. en ja dan kan je wel zeggen dan moet je naar een club gaan, maar die hebben ook niet alle kennis in huis.. ok op boten gebied wel;) maar voor de rest niet!

Voor persoonlijk contact, kennis, en "hart voor hobby" zit je toch al bij een gezellige club?
Daar hoeft ik geen toonbank mannetje voor te betalen hoor. ;)

En Theo is een voorbeeld van wat ik nu eigenlijk bedoel.
Internet is een schat van waardevolle informatie en materiaal bronnen,
en hij heeft daar gebruik van gemaakt zoals tegenwoordig een boel beginnend grut het ook doet.
Ieder jantje pietje klaasje heeft tegenwoordig internet en een computer op zijn kamer,
de tijd dat je naar een lokale shop MOEST om info te winnen is helaas voor de oude garde voorbij.

Ieder jantje pietje klaasje heeft tegenwoordig internet en een computer op zijn kamer,
de tijd dat je naar een lokale shop MOEST om info te winnen is helaas voor de oude garde voorbij.

Dat is voor bijna iedereen zo, maar niet iedereen is qua persoonlijkheid even handig om de weg te vinden, de drempel om bij een winkel naar binnen te stappen is voor sommigen een stuk lager...

Niet ieder mens is hetzelfde..

Weet je dat wel zeker Robert?
Tegenwoordig wordt iedereen geboren met een keyboard op schoot. ;)
De mens die nu opgroeit tot beginnend modelbouwer is wat handiger met de computer dan de vorige generaties.
Sommige mensen zullen nog steeds naar een lokale shop willen, maar die groep is aan het vergrijzen.
Ik denk dat het over een goeie 10 tot 15 jaar wel bekeken is met lokaal shoppen tenzij ze wakker worden.
Zie hoe het internet een vlucht genomen heeft sinds het eerste mailtje in.. 1983?
Van brieven schrijven in een week naar et volgende dorp, in 27 jaar geëvolueerd naar de hele wereld onder je vingers in millisecondes.
De mens zijn wereld is nu veel groter dan toen, er zijn dus ook veel meer opties en kennis om te vergaren.
Hierdoor is voor veel mensen de drempel van de lokale shop juist hoger geworden.

Of ik het zeker weet? Weet ik niet, ik denk het... Ik ben zelf ouder van 3 kinderen, oudste jongen is 10, en hij word enthousiast van iets als ie het met zijn ogen zelf ziet en aan kan raken.. Daarentegen maakt hij ook veel gebruik van internet en maakt ie mooiere powerpointpresentatie's voor zijn spreekbeurt dan ik dat doe voor mijn werk... Nu kan dat ook te maken hebben met mijn onkunde aangaande powerpoint maar dat terzijde ;-)

Het zal toch een combi blijven... Ik vind het vaak leuk om zo eens door een bouwmarkt te lopen op zoek naar inspiratie of leuke dingen.... Terwijl ik die al die dingen ook op internet kan bestellen..

Ik zie niet gebeuren dat (modelbouw)winkels verdwijnen, mensen blijven altijd een soort van belevingsgevoel hebben, dat is gewoonweg niet alleen via internet te beleven (met de huidige technieken, maar kan volgend jaar anders zijn ;-) )

Denk nu niet dat ik internet niet omarm, sterker nog, ik ben dit forum niet voor niks begonnen 8 jaar geleden.. Maar mijn, en vele anderen ook, mening blijft dat ook de "echte" winkelier nodig blijft...

ik begin een VR internetshop.
kan je bij mij in de huiskamer ronddolen met zon FPV brilleke op, kijkend naar hong kong spullekes.

is da niks ? ;)

Hoe zal het met het MBF in de nabije toekomst gaan?

Er is bijna geen topic meer te vinden waar Hobbyking niet in genoemd wordt en kan ik mij voorstellen dat ook de sponsoren van deze site achter de oren gaan krabben.

Hobbyking maar als sponsor nemen anders? ;)
Nee even serieus, de sponsoren kunnen MBF toch niet verantwoordelijk stellen voor wat de mensen graag gebruiken?
Als de gebruikers hier geen oren meer hebben naar de sponsors, dan doen de sponsors zelf wat verkeerd lijkt me.
Als die er een probleem mee hebben dat we hier allemaal hobbyking spulletjes hebben,
dan zullen ze zelf toch iets moeten verzinnen om die klantjes weer terug te verdienen lijkt mij.

Wat zou MBF dan moeten doen volgens de sponsors?
Alle hobbyking posts blokkeren?

Aint gonna happen. ;)

Ach, het zou al een begin zijn om, net als het praten over illegale software (hoe eraan te komen, hoe het te laten werken), ook het praten over illegale invoer (hoe de douane te omzeilen) te verbieden.
Daarnaast zou het misschien een idee zijn om, net als het verbod op winkelbesprekingen, een verbod op LHS-bashen in te voeren.

Beide zouden de leefbaarheid op dit forum ten goede komen en tevens de kans op eventuele problemen met sponsoren aanzienlijk verkleinen.

Moeten we dan met zijn allen een potje gaan zitten liegen als we weer een model af hebben met turnigy spul?
Ruim meer dan de helft van wat hier besproken wordt is volgens mij wel op een of andere manier gepoogd langs de douane te krijgen zonder te dokken.
Nee, met zulk soort flauwekul houd je de import niet meer weg uit het forum, sterker nog, ik denk dat je het forum daar eerder kwaad mee zou doen.

Geen LHS bashen, daar heb ik wel begrip voor, andermans zaak afzeiken hoeft (meestal) niet.
Maar het zelfs maar noemen van een import alternatief dat half zo goedkoop is,
zou al als bashen opgevat kunnen worden.

Plannetjes verzinnen om hobbyking e.d. uit het forum te weren vind ik toch wat bezopen.
Het is als een autoforum die toyota zou gaan verbieden omdat mercedes anders gaat zeiken over zijn banner advertentie.

Het is moeilijk om een oplossing te vinden die niet krom is.

Die site bestaat inmiddels ook niet meer. ;)

En het topic is nogsteeds hetzelfde lijkt mij.
Sponsors die hun eigen willetje onder dwang door proberen te drukken.

De enigste reden dat er in het buitenland gekocht word is de prijs, punt uit!
Dat heeft niks met de service, kennis of voorraad van de winkelier te maken.

De enige winkels die ik ken die over de kop gegaan zijn, zijn dat door eigen schuld. Daar had internethandel niets mee te maken.

Op een handjevol na, moeten Nederlandse winkeliers weer leren eerlijk te zijn tegen hun klanten, en hun klanten te informeren. IEDEREEN hier op het forum heeft het wel al eens meegemaakt; wat besteld bij/door een Nederlandse winkelier, en vervolgens hoor je er niets meer van, moet je er zelf achteraan zitten, worden er leugens verteld ('het is niet meer leverbaar'), enzovoort. En als de winkelier zegt dat het 3 weken duurt, kun je er op wachten dat het 2 maanden minimaal gaat kosten, enzovoort, enzovoort.

Ik zou het liefst in NL mijn spullen kopen, doe dat ook grotendeels bij die paar winkeliers die nog wel eerlijk hun werk doen, en betaal er dan zonder een enkel probleem iets meer voor - binnen redelijke grenzen.

DE reden dat het de modelbouwwinkels in NL niet zo goed gaat, heeft voor een klein deeltje met de crisis te maken en voor een heeeeeel erg groot deel met de instelling van de winkeliers zelf.

Dus.. redelijke margens (in de Nederlandse markt) en je klanten informeren en geen toezeggingen doen die je niet waar kunt maken en je kunt in NL nog steeds prima een modelbouwwinkel runnen. Rijk zul je er niet van worden, maar normaal er van leven moet zeker kunnen.

Wat overigens ook feilloos bewezen wordt door de winkeliers die het WEL redden.

Wat betreft de MBA, qua blad kan ik mij er heel eerlijk gezegd niet druk om maken. De kwaliteit was laag te noemen en de informatiewaarde ook.

Wel vind ik het tekenend dat de NL winkeliers zo kleinzielig zijn dat ze zo'n blad om zeep helpen vanwege een advertentie.

Wat betreft de MBA, qua blad kan ik mij er heel eerlijk gezegd niet druk om maken. De kwaliteit was laag te noemen en de informatiewaarde ook.

hier ben ik het niet mee eens 8O

de MBA stond altijd weer vol handige tips, bouwverslagen etc. en ook grote lof voor de mensen die daar de stukjes voor hebben getypt want ik heb ze altijd met plezier gelezen!

Tsja, daarover kunnen de meningen verschillen en het is zeker niet mijn bedoeling om de auteurs van deze of gene voor het hoofd te stoten, zij hebben e.e.a. natuurlijk naar beste eer en geweten gedaan..

Echter.. ik had al vrij recent mijn lidmaatschap opgezegd wegens de tegenvallende kwaliteit.. en dan heb ik het voornamelijk over de teksten over vliegtuigen, waar oa foute bouwtips instonden, of achterhaalde informatie, enz.

Het stuk over auto's en boten kan ik verder niets over zeggen, daar heb ik geen verstand van, maar het was wel tekenend dat ik die artikelen vaak leuker vond om te lezen, dan de artikelen over vliegtuigen.

Wat ik wél vind; er wordt vaak gedaan alsof de producent of de auteurs van dit blad helden waar je niets verkeerds over mag zeggen, maar laten we even wel zijn, de MBA is gewoon een commercieel blad, en als je het dan als product afzet tegen bijvoorbeeld de Duitse bladen, was het gewoon ERG mager.

Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat de Duitse markt veel groter is, maar ook inhoudelijk schortte er her-en-der toch wel eens wat aan.

Hoe dan ook, er was zeker wel een markt voor en het is wél erg jammer dat e.e.a. op deze manier moet stoppen, erg kinderachtig van de adverteerders in kwestie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back