TIM-Challenge, Serious Fun, Tamiya M-chassis, 9-11 maart 2012

Ik persoonlijk ( als nu bevestigde en uitgenodigde WL van de TIM Challenge) heb daar geen problemen mee.
Met de vraag die je gesteld hebt.
Ik weet dat het tijdens de M-auto cup ook gedaan werd, en dat daar no problemo mee waren.
Dus JA, dat zal best wel mogen.
Zolang je maar met de voorgeschreven M-Grip bandjes rijdt.

Dus..............inschrijven met die hap en he.........seconden lijn :-):-):-):-):-)


Zie antwoord op de TIM Challenge site.
 
Laatst bewerkt:
Dank,
Ik ben nog niet zo ingewijd in het onroad gebeuren, vandaar mijn vraag. Ik rij al weer een tijdje off-road, maar sinds gisteren voor het eerst weer eens onroad. Man, wat was dat leuk!

Enne, de lijm zit al om-en-om op de buitenste blokjes hoor. Die tip heb ik gisteren op de baan gekregen.

enne, zojuist ingeschreven.
 
Laatst bewerkt:
Mijn body voor de Tamiya Challenge is ook (al) klaar; een Fiat Abarth 1000 TCR Berlina Body set #51424.
De kleurs is Bright Oranje transparent met zilver backing. (Lekker fel op indoor tracks)








 
Ik durf het bijna niet te vragen, maar hoe streng wordt er toegezien op het body reglement? Ik heb de M03 lange wielbasis gekocht, met de LWB mini kap. Er staat echter alleen maar de alfa kap voor de lange wielbasis in de reglementen.
Nou moet ik voor maart zeker weten nog een nieuwe kap kopen, maar dat moet er dan wel eentje zijn waar ik in maart nog met de wedstrijd mee mag doen.
Of staat het per ongeluk fout op de site, en is de kap #51335 al de LWB, en niet de medium?
 
Laatst bewerkt:
sorry. kweet nie.
ff mailen naar de organisatoren.

wou dat ik je er antwoord op kon geven, maar weet het niet zeker dus.....
 
Tja, zo staat in de beschrijving van de Abarth body (Tamiya #51424) dat de banden een maximale doorsnee van 55mm mogen hebben omdat ze anders aanlopen tegen de wielkassen (bij het insturen).
De hand-out banden hebben een diameter van 60mm; dus lopen aan tegen de body aan de achterzijde aan de binnekant en je moet de spatbordverbreder bij de voorwielen weg knippen vanaf de helft aan de onderkant.

Tamiya raad aan om voor deze body andere banden, namelijk Tamiya (#50568 ) - M-Chassis Radial Tire 49 te gebruiken, deze qua samenstelling gelijk aan de D grips, passen op alle mini-velgen maar hebben een kleinere buitendiameter, zodat ze in de body passen.

Dus misschien dat bij de hand-out rekening kan worden gehouden met de verschillende 'eisen' die de verschillende bodies stellen, en ook Radial Tire 49 kunnen uitdelen aan de mensen met een Abarth body...

 
Laatst bewerkt:
Kleinere banden kan toch nooit een probleem zijn? Je diskwalificeert je zelf er alleen bijna mee. Jezult het voraal in de topsnelheid merken denk ik.
 
Kleinere banden kan toch nooit een probleem zijn? Je diskwalificeert je zelf er alleen bijna mee. Jezult het voraal in de topsnelheid merken denk ik.


Je stabiliteit neemt alleen factor 10 of i.d. toe t.o.v. de Tamiya 60mm banden.
Op Mach indoor een GROOT voordeel.
 
5mm kleinere banden schelen een factor 10 in grip? Dat is denk ik nogal overdreven; de straal is maar 2,5mm kleiner. Dus de rijhoogte moet iets 'opgeschroefd' worden.
De samenstelling van het rubber en de opbouw van de banden is gelijk, dus echt veel zal het niet schelen.... Ik zal het volgend weekeinde eens 1 op 1 proberen of het scheelt in ronde tijden.
 
@bricks, een op het oog iets grotere diameter band, geeft niet automatisch meer topsnelheid. Er zijn nog andere zaken die de theorie omzeep kunnen helpen, dit komt voort uit de mate waarin de band ballonneerd op top-rijsnelheid. Heeft de motor niet genoeg power om de banden rond te krijgen op top-rijsnelheid dan loopt het maximale toerental snel terug, steek men een iets kleinere diameterband, of bv een grotere spur, dan kan dat zo gunstig vallen dat het maximum motortoerental op top-rijsnelheid niet veel inzakt, en de kleinere diameterband dus meer kan laten ballonneren, waardoor zelfs de topsnelheid hoger uit kan vallen onder gunstige rijomstandigheden.

De acceleratie snelheid zal anders liggen bij een kleinere diameterband, de motor loopt nl sneller door het toerental, maar ook hier weer het verhaal of de motor moeite heeft om dit te doen, en aangezien de overbrenging vast ligt, zullen hier ook verschillen optreden, natuurlijk mits men genoeg tractie of grip op de baan heeft om het gunstig te laten verlopen.

Een track met veel korte stukken, weinig topsnelheid en veel grip, zou wel eens heel gunstig uit kunnen pakken qua rondetijd voor een kleinere diameter band.

@SuperMario, stabiliteit zal niet in die mate beïnvloed worden zoals jij nu schetst, dit komt omdat er een minimum rijhoogte is ingesteld op 3mm waardoor jij het chassis eigenlijk hoger op zijn poten moet zetten om hier aan te voldoen. Mocht dit wel groot effect hebben, dan hebben de banden meer grip, zijn het niet de banden, dan is jou rijhoogte nu niet gunstig wbt de rijeigenschappen van je model, oftewel zet je model ook enkele mm hoger in rijhoogte, misschien valt het dan voor jou ook gunstig uit.

1 ding staat wel vast, het is meer een cosmetisch probleem dan mechanisch probleem (gewoon de body hoger zetten, inknippen, etc) een reglement hiervoor aanpassen met bijbehorende veranderingen in rijeigenschappen is niet verstandig. Mocht achteraf blijken dat de kleinere diameter banden zeer ongunstig zijn voor op de baan, dan bedenken de rijders zich geen seconden om er 60mm banden er onder te schroeven.
 
Hey guys

I have a few Questions

On my M05 i have the 3Racing steering system , 3racing ball diff (only the outer part is original , TRF screw nut and thrust bearing , ceramic balls , Is this allowed ?? I will be running an old Mini body that is bashed and cracked as this is all i have apart from my Beautifull Mini Estate thats not allowed

Hope you understand me ok , my dutch is not so good ;);)

378080_10150410179292921_626432920_8637154_261839406_n.jpg
 
Hey Phil, about the diff:

De reglementen van de TIM (Tamiya International M-chassis Challenge ) schrijven voor dat er een Tamiya differentieel moet worden gebruikt. Dit beperkt de praktische keuze tussen het standaard kegeltandwiel differentieel en het optionele Tamiya TA03 bal-differentieel (Tamiya art. no. #53267).

The steeringsystem is free, so the 3Racing is OK to use...
 
Back
Top