timen op wedstrijden, veiligheid en beginners.

Hallo beste dlg-ers!

Na diverse clinics en gezellige meetings komen er gelukkig steeds meer nieuwe gezichten op de velden en wedstrijden, dit is geweldig leuk om te zien gebeuren.

Naar aanleiding van een aantal dingen die ik heb opgemerkt op de laatste wedstrijd lijkt het mij verstandig om eens via deze weg te peilen of er behoefte aan een clinic speciaal over het timen en de veiligheid op wedstrijden. Simpele dingen die je beter kan vertellen voordat iemand in al z'n enthousiasme het wedstrijdveld op rent en ongewild iets gevaarlijks doet of schade maakt. Kortgezegd een clinic voor de beginner die goed voorbereid en vooral veilig op zijn of haar 1e wedstrijd deel wil gaan nemen, met zo min mogelijk ''stress''. Vooral bij sommige taken is het timen een hele uitdaging, als beginner zeker.

Uiteraard mag er natuurlijk wel wat verwacht worden van een beginner als hij of zij op een wedstrijd deelneemt. Belangrijkste en meest logische lijkt mij een brevet, afgenomen door frans, vaak kan dat op je gemak voor een wedstrijd. Hier hoef je niet te laten zien hoe goed je wel niet bent, maar enkel of je je dlg voldoende onder controle hebt om geen gevaar voor anderen op te leveren. met wedstrijden staan we met relatief veel mensen op het veld, dus dit is in mijn ogen een zeer belangrijk punt.

een ander punt is het regelen van timers. voor beginners een stressvolle en weinig leuke taak, alleen het vinden al van iemand die jou KAN timen....Na 5x nee te hebben gehoord en een 6e keer ook nog op een geirriteerde toon is het plezier vaak wel verdwenen. dat is zonde en niet nodig. Kijk op de papieren die je krijgt, bekijk de groepenindeling en stel vragen wanneer je iets niet direct doorhebt. Wanneer je deze dingen als beginner goed toepast, dan zal het vinden van een timer een stuk soepeler gaan en kan je je beter ontspannen en genieten van het vliegen! Bovendien zullen de ''stressvolle'' antwoorden je ook bespaart blijven wat voor beide kanten irritatie wegneemt.

Eigenlijk logisch, maar wedstrijden hebben vaak een regelement, lees deze, hierin staan verassende dingen over wanneer wel en niet het veld te betreden, invliegen ed. Zou toch flauw zijn als je door onwetendheid 100 pnt. aan je broek krijgt op je 1e wedstrijd;) Maar behalve dat het prettig voor jezelf is, is het voor de doorgewinterde dlg-ers ook prettig te merken dat je snapt wat de truc is met timen in de taak. Al met al een win-win situatie volgens mij;)

Ik wil wel zo'n dagje organiseren bij voldoende belangstelling, graag hoor ik jullie reacties.

Vriendelijke groet, Vincent Merlijn

Laatst bewerkt:
Top Idee Vincent,

Wat misschien ook niet gek is om mensen die voor het eerst een wedstrijd mee komen doen even aan iemand te koppelen (gewoon voor het eerste uurtje)
niet dat je dan een hele dag met iemand op sleeptouw moet maar wellicht goed om de taken even door te nemen, de do's en vooral de dont's en idd hoe helpers te regelen
als je het schema eenmaal snapt is het makkelijk!

een clinic is altijd leuk
mischien in de vorm van een vliegwedstrijdje gieten ?
wat uitleg over wedstrijd vliegen en dan bijvoorbeeld even 2 taakjes vliegen met een ervaren timer naast de beginner. gewoon twee rondjes ( een poker en een twee laatste vluchten of zo)
dan daarna kunnen we natuurlijk gewoon een wedstrijd dagje er van maken volgens de normale procedure en allemaal lekker vliegen!

Mimi cup had een leuk evenementje hiervoor geweest, maar dan zitten de meeste in UK denk ik

Leuk idee Vincent. Top!

Precies wat Niels schrijft in een vorm van een wedstrijdje en bij elke taak daarvoor in een vorm van een briefing de tactieken en do's en dont's delen.

Uiteraard wordt zo'n dag een gezellige vliegdag, qua opzet hetzelfde als de clinics. Trouwens, zo'n opfrissertje over het timen is ook voor de gevorderde piloot geen gek idee, iedereen is dus welkom.
Ik ga eens informeren voor een vliegplek waar we terecht zouden kunnen. qua data wordt het even puzzelen voor mij, bij voorbaat weet ik dat de maand mei absoluut vol zit;)

Zeker een goed plan. voor nieuwe piloten brengt een wedstrijd veel nieuwe dingen met zich mee. Niet alleen timen, maar ook waar ga je staan op het veld voor start en landing, het is namelijk best druk met 12 man op het veld. Hoe kan je het beste aanvliegen voor een landing zodat dit beheerst en veilig gebeurd. Algemene tips voor het veilig vliegen voor mens en model, ja want voor je het weet vlieg of start je door een model heen.

Belangrijkste en meest logische lijkt mij een brevet, afgenomen door frans, vaak kan dat op je gemak voor een wedstrijd

Ja brevet vliegen zou ook een mogelijkheid kunnen zijn op de dag. Hiervoor zijn wel twee KNVvL examinatoren nodig. Hans Knippels en ik hebben door de jaren heen diverse brevetten afgenomen. Let wel brevet vliegen is normaal een afsluiting van een leerproces. Bij de vereniging krijgt een piloot instructie van een club-instructeur, deze instructeur heeft de piloot begeleid en weet precies wanneer een brevet gevlogen kan worden. Hans en ik hebben deze informatie niet en moeten op andere wijze bepalen of de piloot het model onder de knie heeft en op een veilige manier besturen kan. Wij zullen dan ook alleen een brevet afnemen indien we de piloot "kennen" en hem hebben zien vliegen op bijvoorbeeld een wedstrijd.

Groet

Laatst bewerkt:
Ja! Uit eerste hand afgelopen weekend veel van deze factoren meegemaakt. Alles is nieuw en dan komen sommige zaken eerder verwarrend over. Als je het eenmaal weet valt het allemaal wel mee.

Graag, laat maar weten waar en wanneer en ik probeer erbij te zijn.

...een ander punt is het regelen van timers. voor beginners een stressvolle en weinig leuke taak, …

Vriendelijke groet, Vincent Merlijn

Een timer vinden is toch simpel: ik koop jou om met versgesmeerde broodjes (ik wist niet eens dat je dat zelf moest regelen…)

Mij mag je al op je lijstje zetten, ik peuter wel een gaatje in mijn planning om erbij te zijn!

nou, gezien de reacties lijkt me zo'n dagje meer dan de moeite waard, leuk ook dat zowel beginners als gevorden reageren, dat siert deze klasse.

Frans, is het een idee om op zo'n dag ook brevetten af te nemen? Wellicht valt er eea te combineren.

Goed initiatief!
Mocht er tijd over zijn dan kun je het ook hebben over coaching. Daar is een timer ook vaak voor in te zetten...

Brevet vliegen. Als Hans en ik kunnen op de dag zal dat wel mogelijk zijn.
Ja brevet vliegen zou ook een mogelijkheid kunnen zijn op de dag. Hiervoor zijn wel twee KNVvL examinatoren nodig. Hans Knippels en ik hebben door de jaren heen diverse brevetten afgenomen. Let wel brevet vliegen is normaal een afsluiting van een leerproces. Bij de vereniging krijgt een piloot instructie van een club-instructeur, deze instructeur heeft de piloot begeleid en weet precies wanneer een brevet gevlogen kan worden. Hans en ik hebben deze informatie niet en moeten op andere wijze bepalen of de piloot het model onder de knie heeft en op een veilige manier besturen kan. Wij zullen dan ook alleen een brevet afnemen indien we de piloot "kennen" en hem hebben zien vliegen op bijvoorbeeld een wedstrijd. Van piloten die we niet kennen zullen we dan ook niet (snel) een brevet afnemen.

Misschien een domme vraag, maar er is een special brevet voor F3k?
Ik heb alleen het KNVvL brevet voor het modelvliegen uit 1988.
Betekent dat nu dat ik eerst een F3k brevet nodig heb om aan wedstrijden mee te mogen doen?

Danny

Laatst bewerkt:
Back