Timer op 12V

corvl

verslagschrijvers
Een niet modelbouw gerelateerd vraagje.

Ik heb een traktor (1:1) en in de winter moet ik die voorgloeien, zeker als het buiten -20 is ofzo (ik woon niet in NL). Dit voorgloeien moet ik doen door de sleutel tegen de klok in om te draaien (geveerd) en in deze stand te houden voor 1-2 minuten...... geen pretje met dikke handschoenen aan in de kou.

Omdat ik de bedrading toch komende zomer moet vernieuwen (draadbreuk) zat ik te denken om het geheel te modificeren.

Bestaat er een soort van schakelaar die ik kan instellen op 30 seconde, 1 minuut of 2 minuten, die ik simpelweg kan indrukken en na de verlopen tijd uit gaat. ( ik zal deze week even meten hoeveel A er door de bedrading van contactslot naar voorgloei ding gaat, maar ik hoor een "klik" als ik de sleutel omdraai, dus het zal met een relais zijn denk ik)

Eigenlijk een kookwekker aanpassen zou al goed genoeg zijn , maar ik wil graag iets "steviger" wat tegen een stootje kan, want het schokt nogal in de traktor.

Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft ( 12V is beschikbaar in de traktor)

Bedankt,
Cor

@Ked: Kijk dat is iets wat ik zoek :-) ... iemand ervaring met zo'n module? is het wat stevig?, Kan je de tijd elke keer gemakkelijk instellen, of is het meer iets om1-malig in te stellen.

@ Sanmos, Heb hier op een oostenrijks forum al eens wat gepost, en geen interessante reacties op gekregen, de meeste traktoren worden hier in de winter dagelijks meerdere malen gebruikt en staan meestal in een schuur. De mijne staat buiten en wordt meestal een hele week niet gebruikt .... dus werkelijk "cold soaked".

Als er nog meer opties zijn, en dan denk ik in de richting van een tijdmodule dan hou ik me aanbeloven.

Bedankt,
Cor

Back