Timing Brushles Motor

Hallo mede hobbyisten.

Ik heb een vraag over de timing van een brushles motor.
Waarvoor dient het en wat doet het.
Wordt het stroomverbruik meer of minder.
Wordt de motor warmer of kouder.
Gaat hij harder draaien of langzamer.
Ik weet dat je het softwarematig kan maar kan het ook handmatig.

Kortom wie maakt me wijzer ??????? :rolleyes: want ik snap er niets van. :confused:

Het is een soort voorontsteking...
Hogere timing(dichter bij 0)= meer stroom, meer toeren. Het beïnvloed ook de efficiëntie van de motor.
Het kan enkel softwarematig met een brushless motor, Een brushed motor kun je enkel handmatig timen, koolborstels verdraaien tov de magneten.

nando Dank voor je reactie. :thumbsup:

Nu weet ik wat meer.
Je zeg dat het alleen softwarematig kan, bedoel je daar mee alleen met PC of ook met de gasknuppel van de zender????
Niet elke controler heeft een software programma voor de PC.

Nee ik bedoel gewoon net als alle andere instellingen van de regelaar, met de gasknuppel.

Het vergt enige tijd voor een magnetisch veld volledig is opgebouwd. Tegen die tijd kan de magneet al voorbij zijn. Om dat te voorkomen wordt eerder begonnen met het opbouwen van het magneetveld ('=' stroom door de spoelen).

Het vergt enige tijd voor een magnetisch veld volledig is opgebouwd. Tegen die tijd kan de magneet al voorbij zijn. Om dat te voorkomen wordt eerder begonnen met het opbouwen van het magneetveld ('=' stroom door de spoelen).

Ron, wat bedoel je met enige tijd.
Ik twijfel beslist niet aan je kennis, zeker ik niet als leek zijnde, maar nu wordt ik toch nieuwschierig.
De motor die ik wil gaan ge bruiken is de Turnigy B36-30-08 4000kv Inrunner welke ongeveer 4000 toeren per volt draaid, dan blijft er toch weinig tijd over om een magnetisch veld op te bouwen.
Als ik hem op 0 zou zetten zoals Nando zegt blijft er helemaal geen tijd over.
Om eerlijk te zijn begrijp ik er nu helemaal niets meer van. :confused:

Hallo Jan,
Hoe hoger de timing , hoe meer voor ontsteking, zeg maar.
langzaam draaieende motoren en die met veel polen hebben een lage timing.
het hangt ook af van hoeveel cellen je erop zet.
dus bij 3 lipo cellen zal je motor 3xgem 3,7 v x 4000 = 44000 toeren maken en als die 8 polen heeft zou ik beginnen met 20 gr timing.
hoe meer timing ,hoe stabieler het toerental, maar wordt ook warmer en meer power
ben je beginenede zal je nog niet volgas vliegen, kan je beter 15 gr nemen
gr Cees

Hallo Cees,

Dank voor de info, ik begin het steeds beter te begrijpen.
Ik wil de motor gebruiken op een WeMotec 90 midi fan en vermoed dus dat de timing te hoog staat, want op 3 lipo cellen wordt hij toch te heet naar mijn zin.
Een clublid heeft voor mij een USB programmeerstick besteld en als ik die binnen heb kan ik hem precies afstellen.
De piepjes die de controller geeft zijn zo zacht dat ik ze haast niet hoor ( ik hoor geen hoge tonen meer ) en dan valt er ook te weinig te programmeren.
Ik ga in ieder geval beginnen met 15 graden en zie wat er van komt.
Ik ben geen beginnende vlieger maar van brandstof over gestapt op electro en dat is toch weer een andere demensie.

Nogmaals dank. :thumbsup:

ik heb nu een 3800 kv brushless motor en een 30A turnigy regelaar,
hoe meot ik de timing zetten? high, medium of low? (ik vlieg op 3 cellen dus 40.000 onbelast)

ike

zal wel een heli zijn (of idd pylonracer).

Ik dacht trouwens altijd dat hoe hoger de timing, des te sneller het motortje kan draaien...
En dat je voor 2 polige binnenlopers laag moet zitten en veelpolige buitenlopers hoog.
Staat trouwens ook in de gebruiksaanwijzing van de Yeti spin 200, dus moet kloppen lijkt me.
Achterop staat dit lijstje
2 pole inrunner: 0-4 gr
4 pole inrunner: 0-10 gr
6 pole inrunner: 0-18 gr
10 pole outrunner: 24 gr
14 pole outrunner: 24-30 gr
more pole outrunner: 24-30 gr
Met de waarschuwing: "Incorrect Timing settings may result in controller destruction"
Lijkt me dat ze daarmee bedoelen dat je met verkeerder timing teveel amps kan trekken en dat dan de rook eruit gaat toch?

ik heb een moter met 12 polen,

ik kan instellen: 15 graden timing, of 30 graden timing.

ik wil gewoon supersnel gaan, maar niet té veel stroom gebruiken....

moet ik dan 30 graden of 15 graden timing nemen?

trampo, kijk even meer naar boven in het draadje, daar schrijft F3Cees
hoe meer timing ,hoe stabieler het toerental, maar wordt ook warmer en meer power
.
Dus, wat ik begrijp, is een hogere timing meer vermogen en ik neem aan ook een hoger toerental dus mees snelheid.

Als ik het niet goed heb horen we dat wel van de geroutineerde mensen onder ons

Back