In het Nederlands dan
Een motor draait, omdat de spoel voor je magneet word bekrachtigt en de magneet op je rotor aantrekt. De as draait een stukje, en de regelaar 'voelt' dat aan en bekrachtigt de volgende spoel zodat je motor draait, enz enz.
Als je vlak voor de magneet bij de spoel is de spoel bekrachtigt, dan werkt de magneet, omdat hij dicht bij je spoel is, de stroom tegen en loopt er een kleine stroom. Doe je nu de spoel aan als de magneet verder weg is, kan hij minder tegenwerken en loopt er een grotere stroom. Ergo: Hoe meer je de spoelen 'voor' laat lopen, hoe meer stroom er loopt en dus hoe meer vermogen je motor opstookt. Tot op zekere hoogte is dat ook echt bruikbaar, maar er is een kantelpunt waarbij je zover voor loopt dat het effect van die toegenomen stroom niet meer merkbaar is. Omdat je spoel die stroom toch kwijt moet, word hij warmer, tot de motor uitfikt en/of je regelaar.
Je timing bepaalt dus hoever je spoel 'voorloopt' op je rotor. Hoe meer voorloop, hoe meer stroom (In het algemeen, ik weet het

) en dus hoe meer vermogen je motor opstookt en hoe meer stroom je regelaar moet leveren. Low timing betekent meestal weinig voorloop, high timing veel voorloop.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, tis nogal moeilijk uit te leggen...
Groetjes,
Ton.
PS Ja ja vonkologen, niet de meest technische uiteenzetting maar ik wilde het Nederlands houden
