Timing van een bls regeling

Hallo,

Electro is nog een beetje nieuw voor mij,
Wie kan me duidelijk uitleggen wat er presies bedoeld word met de timing low/mid/high van een regeling?
En wat je hiermee kunt?
Kan ik met een verkeerde instelling de regeling of motor slopen?

Gr matthijs

hoi
uit leggen kan ik het niet
ik weet wel dat de verkeerde timing een kapote esc en of motor kan opleveren
timing esc instellen na waardes die de motor fabrikant op geeft
ik draai scorpion 4035-500 en 4035-560
met 10-12s high timing

gr hub

Method and apparatus for adjustably timing control circuitry in a brushless electric motor. The motor comprises a plurality of permanent magnets symmetrically aligned and disposed within its rotor, and a plurality of stationary electromagnets positioned near the periphery of the rotor which comprise the stator. A circular continuous timing band is concentrically located on the rotor and consists of a plurality of triangular-shaped portions of non-reflective material which are separated and spaced by alternating strips of reflective material. Etc...

Je hebt er vast niets aan, maar lol :-)

In het Nederlands dan ;)

Een motor draait, omdat de spoel voor je magneet word bekrachtigt en de magneet op je rotor aantrekt. De as draait een stukje, en de regelaar 'voelt' dat aan en bekrachtigt de volgende spoel zodat je motor draait, enz enz.
Als je vlak voor de magneet bij de spoel is de spoel bekrachtigt, dan werkt de magneet, omdat hij dicht bij je spoel is, de stroom tegen en loopt er een kleine stroom. Doe je nu de spoel aan als de magneet verder weg is, kan hij minder tegenwerken en loopt er een grotere stroom. Ergo: Hoe meer je de spoelen 'voor' laat lopen, hoe meer stroom er loopt en dus hoe meer vermogen je motor opstookt. Tot op zekere hoogte is dat ook echt bruikbaar, maar er is een kantelpunt waarbij je zover voor loopt dat het effect van die toegenomen stroom niet meer merkbaar is. Omdat je spoel die stroom toch kwijt moet, word hij warmer, tot de motor uitfikt en/of je regelaar.

Je timing bepaalt dus hoever je spoel 'voorloopt' op je rotor. Hoe meer voorloop, hoe meer stroom (In het algemeen, ik weet het ;)) en dus hoe meer vermogen je motor opstookt en hoe meer stroom je regelaar moet leveren. Low timing betekent meestal weinig voorloop, high timing veel voorloop.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, tis nogal moeilijk uit te leggen...

Groetjes,

Ton.

PS Ja ja vonkologen, niet de meest technische uiteenzetting maar ik wilde het Nederlands houden ;)

Laatst bewerkt:
Back