Tip depron lijm!

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 22 jul 2021.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Deze bedoel je:




    [​IMG]

    Die had ik nog niet uitgeprobeerd.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Precies die heb ik ook..
    Lijmt niet zo vast als epoxy, maar zeker goed genoeg om het frame in elkaar te lijmen.
    Zijn hier schuimpjes die het er al een paar jaar op doen
     
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ik ga morgen even kijken of ik het kan scoren. Daarna volgd evaluatie.................

    Bedenk dat ik vaak Epp op depron wil lijmen en dat moet echt goed vast zitten. Heb ook wel eens dubbelzijdig tape gebruikt, maar ook dat was geen succes. Vooralsnog is Uhu por de winnaar. En dan zit het ook muurvast he. Zie afbeelding.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Witte houtlijm al eens geprobeert ?
     
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ja, geen succes. Ik trok het na het lijmen en drogen gewoon weer los van elkaar.
     
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Balsa zit er wel muurvast mee, maar dan kan het vocht in het hout trekken en dat lukt met piep op piep weer niet
     
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Balsa op balsa, of balsa op depron of EPP?
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    PU . POLYURETAAN LIJM 200 gr/m² balsa op schuim / schuim op schuim / sterker dan het schuim.
    24 U epoxy , 200 gr/m² balsa op schuim / schuim op schuim
    PU schuim uit een spuitbus echt ook zeer goed op schuim en balsa
     
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Pu schuim?!! Wonderlijk. Dat zal best lijmen, maar het zet ook vreselijk uit.
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Deze week een stuikbreuk in mijn 3 m schuim balsa vleugel hersteld, schuim was ingedeukt, met een speld gaatjes in balsa huid gemaakt 1 gat van 8 mm geboord, past het slangetje van spuitbus in , beetje schuim gespoten en laten uitharden . Op de breuk een strook glas weefsel 50 gr/m² 4 X 12 cm met epoxy, bekleding hersteld en vliegt als van ouds .
    Die stuikbreuk was het gevolg van een verticale landing , neus stak 30 cm in de grond, uitval stabilo
     
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    En dan heb ik het over cre-ation alleslijm van De Action. Vandaag gekocht. Vooralsnog twee delen gelijmt en ik ben daar helemaal niet ontevreden over. Delen met lijm ingesmeerd, , 4 minuten laten drogen en op elkaar gedrukt en het zit echt goed vast. ook EPP gelijmt op depron en ook dat zit goed vast. Maar toch wint deze lijm het niet van Uhu por, of "pattex repair extreme". Waarom, omdat de lijmverbinding sneller tot stand komt en de lijm iets minder dun is (meer een gel, zeker de "pattex repair extreme") en beter is te doseren, maar, zeker, voor grotere oppervlakten prima lijm dus. Verder zal de praktijk het verder moeten uitwijzen. Voor de prijs van Cre-ation lijm, 0,78 euro, is dit wel een winnaar hoor.
    Bij de PLUS supermarkt hebben ze een sorbo rekje waar je deze lijm kan pakken. Maar er staat geen Sorbo op, maar gewoon PLUS hobbylijm. Ook deze uitgeprobeerd, maar ik vind dit geen goede lijmverbinding geven.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Die droogtijd..
    Ik duw de boel eigenlijk recht in elkaar, fixeer het met naalden en/of schilderstape.
    En ga verder met wat anders.

    met houtlijm en de meeste andere lijmen moet je ook wachten, en duurt het officieel ook ff voor het vormvast vast zit.

    Daarnaast..
    Alle lange plakranden zijn niet zo kritisch. Zit altijd wel ergens dik of dun. Zit altijd wel op meerdere plekken goed vast.
    Grote oppervlakken ook niet.
    Tussenribben.. ook niet. Moeten gewoon op hun plek blijven, komt geen trekkracht op
    Met name vleugelbevestiging, motorschot, staart.. dat soort dingen. Speciaal lijmpje voor pakken.
    Bij schuim kan 95% met die creaction..
     
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ja, ik heb er vandaag ook mee gelijmt. Ik laat de gelijmde delen 3 min drogen en dan tegen elkaar aandrukken en het zit goed vast. Best tevreden met die cre-ation lijm. En dat voor 80 cent......................
     
  14. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Weer een draadje over Depronlijm. ;-)
    Het is hier al meer gezegd, de Cre-ation van de Action is (vind ik) een prima contactlijm voor Depron. Ik las hier al "het flesje met de rode dop", maar blijkbaar is dat uiterlijk veranderd in blauw zag ik hier. Het onderstaande plaatje is van een oud flesje dat ik nog heb staan.
    Cre-ation.jpg

    Nu ziet het er dus zó uit:
    https://www.action.com/nl-nl/p/cre-ation-alleslijm-/

    Heb het al in talloze schuim-modellen gebruikt, en het doet voor mij zéker niet onder voor Uhu.
    Een tijd (jaar of twee?) geleden was het zelf maken van "Snot" erg in zwang bij kinderen en zijn de schappen bij de Action een tijd lang leeg geweest omdat die lijm niet aan te slepen was. Toen het er weer was heb ik er gelijk een aantal meegenomen die ik nog gebruik.

    Overigens, het lijmt misschien niet zo vast als Epoxy, maar dat is ook helemaal niet nodig! Bij een breuk is het materiaal náást de lijmverbinding altijd zwakker dan de lijm. Een lijmverbinding loslaten heb ik nog niet gehad. Wél, zoals gezegd, een breukje er vlak naast. Depron is altijd minder sterk.
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2021
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    ik bedoelde Balsa op Eps (piepschuim) en dat zit muurvast, vleugeltje indekken kan prima met witte houtlijm
     
  16. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb vandaag meteen 4 flacons aangeschaft.
     
  17. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Die alleslijm ("multi purpose" tegenwoordig) van de action is te verdunnen met alcohol (bio ethanol action/tuincentrum)

    Makkelijk voor grote vlakken of als een soort piepschuim vriendelijke spanlak
     
    helixer vindt dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De beste lijm was Beli Zell.
    Dat lijmde depron op hout, op epp.
    Is lastig te krijgen.
    Hier in de bouwmarkt verkopen ze alle uhu en pattex lijmen, zelfs de por en endfest in alle soorten.
    En niet tegen modelbouwprijzen.
    Dus mocht je een keer richting Duitsland gaan, even de bouwmarkt in
    Verder kan je met PU hars ook prima alle soorten schuim lijmen en dat is gewoon dun vloeibaar, schuimt niet op.

    GJ
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Klopt in de baumarkt gezien. Stond zelfs versteld van de proxon stelling en de prijzen.
     
  20. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
    welke bouwmarkt is dat?

    inmiddels heeft bijv de Bauhaus zijn weg naar de nederlandse klant ook gevonden, en Hornbach heeft vaak een groter assortiment dan de gemiddelde Karwei/Gamma etc.
     

Deel Deze Pagina