Tip! Heatsinks op ESC

Beste modelbouwforummers,

Ik kwam laatst op een handig idee, mijn ESC (die eerst gemonteerd was onder de accu) werd toch wel erg warm elke keer na het vliegen. Ik kon mij nog herinneren dat ik ergens een paar jaar geleden wat RAM heatsinkjes had gekocht bij Dealextreme.com. Na even gezocht te hebben en wat te proberen was dit het resultaat:

33ab5mp.jpg

14e74oy.jpg

Nu kan de lucht tijdens het vliegen door de heatsinkjes waardoor deze een stuk koeler worden, wat dus resulteert in een veel minder warme ESC. Eerder kon ik deze niet aanraken na het vliegen omdat deze zo warm was, nu gewoon handwarm.

Voor de geïnteresseerden een linkje:
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!

Gr.

Krimpfolie weggehaald ter hoogte van koel-element?
Eventueel FETs vlakken als ze niet allemaal vlak liggen (schuurpapier op vlakke plaat).
Koelpasta aanbrengen op FETS en koelelement en alles wegschrapen met iets als creditcard. Alleen de micro-putjes moeten gevuld, alles wat je meer laat zitten geeft meer isolatie.

Nog meer koeling, invloed van koeling op temperatuur:
http://mgm-compro.com/
-> Electronics for models
-> tech.info
-> Controllers COOLING in models [pdf, 166 kB]

Krimpfolie weggehaald ter hoogte van koel-element?
Eventueel FETs vlakken als ze niet allemaal vlak liggen (schuurpapier op vlakke plaat).
Koelpasta aanbrengen op FETS en koelelement en alles wegschrapen met iets als creditcard. Alleen de micro-putjes moeten gevuld, alles wat je meer laat zitten geeft meer isolatie.

Nog meer koeling, invloed van koeling op temperatuur:
http://mgm-compro.com/
-> Electronics for models
-> tech.info
-> Controllers COOLING in models [pdf, 166 kB]

Ik had de krimfolie gewoon laten zitten. Als je deze punten inderdaad allemaal uitvoert krijg je waarschijnlijk een veel hogere warmteafvoer, maar dit was even een 'quick fix' , en voldoet goed :)

Hou een beetje in de gaten of die pads ook gedurende langere tijd op de krimpkous blijven hechten, voor alle zekerheid. Krimpkous is ander material dan (geheugen)IC behuizing, vandaar. Better safe than sorry :)

Back