tip: motoren voor beginners

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door PP, 18 jan 2003.

  1. PP

    PP Guest

    Misschien moet je mijn bijdrage aan een oudere thread over LB motoren lezen, maar voor iemand die een motor zoekt om in lijnbesturing te beginnen: de importeur van OS importeert weer lijnbesturingsversies van de OS LA motoren. Ze zijn er van .15 (2,5cc) tot .46 (7,5cc). Voor de 2,5cc zijn er de wereld aan klassieke trainer ontwerpen en je kistje blijft handzaam, maar daarna kom je er niet zo ver meer mee. Je hebt echt kort ras nodig om van gras op te kunnen stijgen. De 7,5cc (.46) kun je desnoods nog in wedstrijd (stunt) modellen gebruiken, maar er zijn geen echte (stevige) trainerontwerpen voor. Dan moet je dus meteen beginnen met een stunttrainer die voor de eerste vluchten misschien wat kwetsbaar en gevoelig is (al vliegt een grotere kist wel gemakkelijker dan een kleintje). De beste tussenoplossing is misschien de .25 (4cc). Daar is een goed trainerontwerp voor (de 'grote' ACE trainer van Henk de Jong) én je kunt hem in stunttrainers gebruiken (ook daar heeft Henk ontwerpen voor) én je kunt hem nog in enkele goede klassieke eenvoudige wedstrijdontwerpen gebruiken, zoals de Thrift, die weliswaar bedoeld is voor een klassieke 4cc, die veel minder vermogen leverde dan de huidige OS LA,. Als je licht bouwt kun je hem ook in de klassieke NOBLER gebruiken die bedoeld is voor een ouderwetse FOX 35 die ongeveer evenveel vermogen levert als de OS 25.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Vergeet de Super-Suppi niet, een ontwerp van Paul Tupker en nog steeds in de ( ja, ja!) KNVvL tekeningenserie.
    [​IMG]
    De mijne (anno 1970) vloog uitstekend met een Fox35, dus een OS .25 zou zeker moeten gaan. Ik heb er zelfs mee aan een NK in de F2B klasse meegedaan. Nadeel was de te kleine tank, maar de jury was zeer coulant en stond mij toe om tussen de figuren maar 1 i.pv. 2 ronden te vliegen.
     

Deel Deze Pagina