Tip voor 450 size schaalvliegers

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Hallo allemaal

Voor iedereen die met een 450 size schaalrompje vliegt, en mogelijk in de problemen komt vanwege te weinig authoriteit in de hekrotor:

probeer eens de bladen van de E-Flite Blade mCPx: die passen zo in de meeste 450 hekrotors, en ingekort tot de juiste lengte hou je wat bredere bladen over met een zeer dun profiel, die duidelijk "meer in de melk te brokkelen hebben"

Bijkomend voordeel is dat ze in tegenstelling tot vrijwel alle andere 450 hekbladen een constante breedte hebben en de hekrotor er dus ook duidelijk wat "echter" uitziet.

Ik heb het zojuist geprobeerd bij mijn 4-blads BO 105 (HeliArtist) en het resultaat was verbluffend: ik kon de hekrotor trim, die met de normale blaadjes in het midden stond, vrijwel in de linker hoek schuiven, ofwel de pitch van de hekrotor moest fors terug genomen worden.
Ook is de respons van de staart véél beter (ik stuur zonder HH, dus ik voel dat vrij duidelijk) en het zou me niet verbazen als de hekrotor nog minder vermogen nodig heeft ook....

Je moet uiteraard de bladen zonder die "pukkels" hebben....

Groet, Bert

Dan zou je eigenlijk de originele staartbladen van de mini titan eens moeten proberen (de v1 en v2 zijn qau afmeting idem dacht ik)

Die zijn qua lengte hetzelfde ong, de breedte van het blad is wel groter dan origineel align
Ze zijn waarschijnlijk wel een stuk zwaarder dan jouw oplossing

Dan zou je eigenlijk de originele staartbladen van de mini titan eens moeten proberen (de v1 en v2 zijn qau afmeting idem dacht ik)

Die zijn qua lengte hetzelfde ong, de breedte van het blad is wel groter dan origineel align
Ze zijn waarschijnlijk wel een stuk zwaarder dan jouw oplossing

Tsja, die ken ik dan weer niet, en ik kon nergens zelfs maar rechte tailbladen vinden voor 450 size. Nagenoeg alles is sikkelvormig of in een heel enkel geval licht taps/trappezium (die had ik nu al, ik meen dat die van een van de T-rexen af komen, de sport? kan dat?).

Anyway, die mCPx bladen zijn over de volle lengte minimaal 5 mm breder (en dat is véél op deze afmetingen) en het profiel is ongeveer voor de omloopsnelheid bedoeld die een hekrotor ook ongeveer haalt, en superdun dus vermoedelijk veel minder profielweerstand. Ik heb gewoon de lengte aangehouden die de "originele" blaadjes ook hadden

Whichever way, dit geeft een heel goed zichtbaar, voelbaar, positief resultaat. Veel minder hekrotor instelhoek nodig om de boel in de hand te houden, en ik heb sterk de indruk dat de hekrotor ondanks meer authoriteit, minder vermogen verbruikt. Dat kan wishful thinking zijn, maar ik heb gewoon de indruk dat de hekrotor aandrijving minder protesteert als ik de tail rechtsom in de hoek gooi.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Beetje dubbelpost, sorry daarvoor.

Die hekbladen zijn hier op niet te zien helaas, maar zo vliegt ie:

(Non E-stab, gyro in normaal modus, vliegklaar 1200 gram, headspeed 2000 RPM)

0yqeerynbQQ[/media] Bert.wmv - YouTube

met dank aan Mark Verschut voor het filmen

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Back