Tip voor upgrade Schulze lader

Ik weet niet zeker of dit onderwerp onder deze categorie valt, maar dat gok ik maar. Anders weet een moderator vast wel de juiste plaats.

Ik heb net mijn Schulze lader terug van een update.
Mijn NmH's zijn alvast erg blij.
ik heb de upgrade via Hobby-in laten uitvoeren.
Dennis kwam met het voorstel te wachten met opsturen van de lader tot er meerdere laders binnen waren voor een update.
Hierdoor scheelt het met de verzendkosten van en naar Schulze.
Ik heb hem op 24-12 bij Dennis gebracht, en hij heeft hem vandaag naar mij teruggestuurd.
Totale kosten??: 57 Euro.
Schulze hanteert al een update prijs van 50 euro.
Dan lijkt het mij meer dan redelijk wat ik totaal aan verzendkosten kwijt ben!!
Misschien voor mensen die ook een update overwegen is dit misschien een (goedkopere) oplossing.

Ik wilde dit in ieder geval aan jullie even kwijt. :lol:

groetjes

Martin

En ik wil helaas kwijt dat je Nimh niet al te blij zullen zijn, ik vind het auto nimh prog wat al te enthousiast.

Veiliger is het om gewoon op manueel ingestelde stroom van 1 tot 2C (C = accu capaciteit) te laden, ivp op numh auto, de inwendige weerstand is bijna aan het einde zo laag dat de lader vrolijk 3 a 4 C staat te pompen..

bij grote cellen zal dit tov het max amperage vd lader wel meevallen, maar niet echt leuk voor kleine celletjes, maar dan wel handig als handwarmer in deze koude dagen..

Prima tip hierboven overgens.. Maare welke electro vlieger kan zijn lader een paar weken missen? 8O

Daar ben ik het helemaal mee eens hij stond mijn arme KAN cellen met 4 ampere vol te pompen.
Daarom vind ik het jammer dat je niet in kan stellen dat hij bijvoorbeeld niet hoger mag dan 2 ampere maar de rest wel automatich doet.

Wat nu?????
Ai toch niet zo'n goede lader.
Ik dacht dat Schulze toch een eind voorop liep op het gebied van computer laders.

@ Gerard
De oude config van de lader KON SOWIESO niet hoger dan 2 ampere ontladen......................... weet aleen nog niet wat de nieuwe setup doet
Zal dan ook wel slechter zijn dan de oude setup :evil:
(De lader regelt de ontlaadstroom na verloop van de ontlaad cyclus autom. terug)

@Niek
Bij de oude setup "sloeg"de lader te vroeg af, (bij NMh) waardoor de max capaciteit niet beschikbaar was.
Maar daar tegenover de Twicelletjes werden prima geladen, ik heb ze nu een dik jaar en werken nog steeds naar volle tevredenheid...........................

Blijkbaar heb ik destijds toch een verkeerde lader gekozen.
De tegenwoordig populaire cellen worden dus of gesloopt of gekookt!
(Of geldt dit met name voor kleine capaciteits cellen??)

Ik dacht dat Schulze met de update in ieder geval een verbetering tov mijn versie zou geven.
Maar door bovenstaande meningen/suggesties lijkt het tegenovergestelde eerder waar.

..........Jammer.........

Blijft toch nog steeds staan dat ik de service van Hobby-in geweldig vond, en dat was de reden dat ik dit draatje probeerde op te starten.

Het schiet een beetje door zo. NiCd was al geen probleem, mijn 350 mAh NiMH cellen worden met de 330 wel goed geladen en niets dan lof over het LiPo laden. Duurt een paar updates maar versie 8.06 werkt prima... Je hebt een prima lader gekocht, aan iedere lader zit wel een minpuntje en wellicht is dus het enige minpuntje dat sommige kleine cellen wat enthousiast geladen worden...

Ja zo is het je kan hem wel gewoon bij kleine cellen op bijvoorbeeld 2 ampere zetten.
Het is de beste lader die er is volgens mij.
Maar des te meer mogelijkheden je heb des te meer wil je.

Gerard,
Bedoel je laden of ontladen?

Ontladen kun je bij 4 en 5 cellen begrenzen tot een maximale stroom tot max 2A. Bij meer cellen wordt de max ontlaadstroom beperkt door ontlaadvermogen v/d lader. Dus hoe meer cellen, hoe lagere ontlaadstroom.

Laadstroom kun je handmatig op een vaste waarde instellen, of automatisch waarbij de lader zelf de laadstroom kiest.
Het automatische programma baseert zich op de interne weerstand van het aangesloten pakket. Vooral bij kleine celletjes wil je nog aleens cellen hebben die een relatief lage inwendige weerstand hebben en daardoor met een vrij forse stroom geladen worden. Vaak zie je dan dat de laadstroom tegen het einde van het laadproces behoorlijk gereduceerd wordt.

Gerben

Ontlaadstroom max 2A (1A voor de 330).
Is niet veel, maar voldoende om capaciteit te meten of accu's in conditie te brengen.

Als het de bedoeling is om je accu snel leeg te trekken, gebruik dan autolampen. Heel simpel gaat dat achter een regelaar met BEC afslag, zodat je niet te ver ontlaadt.

NiMh geven per merk en type kennelijk zo verschillende signalen af, dat het lastig is om dat een altijd lekker werkend algoritme voor te maken dat 1. Niet vroegtijdig afslaat. 2. Stroom niet te hoog laat worden.
Schulze heeft in ieder geval een apart programma. Als je de automaat (en de idee-en van de maker) niet vertrouwt, dan gewoon zelf de stroom instellen.

Let op!!. In de gebruiksaanwijzing (4.3) staat ook dat bij MiMh automaat de eerste 5 minuten geen delta-peik controle wordt gedaan! Valse pieks zou anders vroege afslag tot gevolg hebben.
Geen volle NiMh even aftoppen dus.

Want dan wordt de cel letterlijk ont-topt.. bij hoppa 5 amp door mijn 350jes (o waren die al vol)

Martin, ik zeg niet dat de schulze een slechte lader is, integendeel.
Voor lipo's is het een van de toppers.
Tot nu toe nog steeds nog 1 van de 3 a 4 weinige pjoeter lipo laders.
En indien nieuwe accu technologie dan weer software upgradable.

Ik zeg alleen dat ik het nimh auto programma nog niet fijn vind..
En dit zal met grote sub-C cellen (waar 5 amp al ca 2C is) minder een probleem zijn dan bij mijn kleine indoor celletjes.

Schulze heeft een naam op te houden wat prof top spullen betreft,
maar van blijkbaar het ontbreken van enig fatsoenlijk testtraject binnen het bedrijf van hun nieuwe software een wrange nasmaak. Blijkbaar was v8.06pas goed, en hun reputatie laag/hoog houdende zullen daar ook nog wel probjes in zijn blijven hangen.

Dat gaat daar zo van: Vrijdag avond nieuwe (beta?) versie klaar.. Weekend eproms copieren.. Maandag op beurs verkopen.. Woensdag mailtje van gebruiker..Oeps, probleempje.. Toch maar even beter testen.. Ok, Donderdag bugfix.. Vrijdagavond weer een nieuwe versie... enz...

Voorbeeld slim18 regelaar.. dee wat vreemd.. af en toe zomaar gas dicht.. lastig!
Binnen garantie tijd terug naar schulze.. regelaar opnieuw bedraad op bestaande printje.. (waar dus blijkbaar iets niet klopte?) nieuwe software v43.. En de oude versie was v03, binnen 1 jaar?!

Op site hadden ze het vorig jaar over v10 software voor de nieuwe slim regelaars geschikt voor lipo's afslag (en helaas kunnen we afslag weer erg letterlijk nemen) Ok, diet u mij maar een hf slim 105 (zij zijn helaas een van de weinigen met een betaalbare 100kz regelaartje).. Is software v002 !!?
Hallo mathias! (uit het duits) "ja, eerst moet de plank bestaande producie leeg.. u kunt m opsturen en voor e8,- de nieuwe versie erin laten zetten..+ rembours terugzend kosten..
Garantie? Ja, op de orginele v02 versie.. v10 is een upgraad.

Zucht! :(

Niek,

Ben je met verkeerde been uit je bed gerold? Wat een ferme taal, vooral voor een moderator!

De diverse Lipo laadprogramma's hebben elkaar vrij vlot opgevolgd, dat klopt. OA om foutjes die gebruikers bleken te maken bij gebruik van het apparaat op te vangen en te voorkomen. Overigens kun je je lader GRATIS laten updaten, mocht je een versie 8.00 hebben. Waar vindt je dat nog??

Anyway, ik ga hier niet teveel woorden aan vuil maken,
Groeten,
Gerben

Dat deze lader, in mijn geval de 636+ veel mogelijkheden heeft, wist ik al.
Ik had zelf geen last met nmh cellen laden, al werden de kleinere wel iets (enkele graden) warmer dan de grote (3000Hv). Ik ben dan ook erg benieuwd wat de lader nu doet op de nmh cellen.
Belangrijkste reden om de lader te upgraden was voor mij de mogelijkheid Lipo's te laden. En deze zijn er qua capaciteit in zoveel variaties dat ik denk dat ik in ieder geval de nmh's eruit doe en lipo's er op termijn voor in de plaats koop.(Ben nog aan het rond smurfen waar ik ze zal kopen)
Vooral de mogelijkheid de (ont) laadstroom handmatig in te kunnen stellen, vindt ik persoonlijk, een absoluut pluspunt!
Ik heb inmiddels verschillende laders gehad (Robbe en Graupner) waarbij ik deze nog steeds de topper vindt. Ik heb gelukkig nog geen uitgekookte cellen mogen meemaken.

Ik schrok aanvankelijk nogal van de eerste reacties op dit draatje.
Ik had niet de intentie de aandacht op de lader te plaatsen, maar de mogelijkheid iets goedkoper uit te zijn met het upgraden van deze lader bij meerdere verzending in een keer!
Maar ik respecteer ieders mening over welk onderwerp ook, en probeer met de voor mij nuttige info iets te doen/op te steken.
Je bent tenslotte nooit te oud om te leren.......................... :wink:

Martin

Vraagje: ik heb een Graupner Ultra Duo Plus lader (Schulze) en wil die upgraden van versie 4.37 naar versie 6 zodat ik ook NiMh akku`s kan laden.

Nu heb ik wel een eprom van versie 8 in mijn bezit.
Is er iemand die zijn versie 6 met mijn versie 8 wil ruilen?

7.03 heb ik wel,(over) maar dat is ook te hoog zeker?
Ik weet niet wat het maximum is waar je heen kan zonder hem op te sturen.
Laat het even weten.

Als je hem opstuurd, kunnen ze hem wel weer up to date maken volgens mij.

Waarom sturen jullie je lader op ? :?:
Bel even naar Schulze, stuur een fax en voor 34 € incl.btw en leveringskosten krijg je een nieuwe Eprom.
06-09-2004 SCHULZE ELEKTRONIK
WEITERSTADT - DE
-33,48 EUR

Het duurt nog geen 10 minuten om dat ding er zelf in te steken en je hoeft je lader niet uit handen te geven

Iemand interesse in men oude Eprom, mag hem gratis hebben, is een versie 6 wel ff komen halen.

Back